کد خبر: ۳۷۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
به گزارش خبرخودرو ، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری با اشاره به اجرای طرح زمستانی گفت: در حال حاضر این طرح با همکاری هلال احمر ، پلیس ، امداد خودرو ، اوژانس و راهداری تا 23 اسفند ماه سال جاری در تمامی جاده های کشور در حال اجرا است.

افزایش نرخ جریمه ها از 15 اسفند ماه اعمال می شود

به گزارش خبرخودرو ، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری با اشاره به اجرای طرح زمستانی گفت: در حال حاضر این طرح با همکاری هلال احمر ، پلیس ، امداد خودرو ، اوژانس و راهداری تا 23 اسفند ماه سال جاری در تمامی جاده های کشور در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، سردار تقی مهری با اشاره به تردد در مسیرهای کوهستانی به رانندگان اظهار داشت:  رانندگان باید برای تردد در مسیرهای کوهستانی و برف‌گیر تجهیزات ایمنی لازم را به همراه داشته باشند، وضعیت جاده را از پلیس جویا شوند و از سلامت خودرو خود اطمینان حاصل نمایند.

وی در خصوص  اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی در 22 بهمن ماه افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی با بکارگیری تمام توان خود اعم از نیروهای انسانی، امکانات و تجهیزات برای هرچه باشکوه‌تر شدن این راهپیمایی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده امید است مراسم باشکوه روز 22 بهمن که تجلی وحدت و همبستگی مردم ایران و تجدید بیعت با امام راحل و مقام معظم رهبری همانند سال های گذشته با نظم و انسجام بیشتری صورت گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به آمار 9 ماهه در خصوص تصادفات رانندگی خاطرنشان کرد: هم اکنون باتوجه به آمار 9 ماهه پزشکی قانونی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد 365 نفر کشته کاهش یافته است  که این نشان از رعایت بیشتر قوانین و مقررات می باشد.

سرداری مهری در ادامه گفت:  همچنین در 9 ماهه سال جاری  13 هزار و106 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که حدود 22 درصد آنها عابران پیاده و بیش از 23 درصدشان موتور سیکلت سوار بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضرخدمات در سطح کشور نسبت به سال گذشته به یک میلیون و 300 هزار وسیله نقلیه به چرخه ترافیک افزوده شده است  همچنین بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر برای اولین‌بار گواهینامه‌ دریافت کرده اند که این آمار نشان دهنده تعداد وسایل نقلیه و تعداد کاربران ترافیک است.

وی در ادامه اذعان داشت: در 10 ماهه اول سال جاری چیزی حدود 6 هزار جلد گواهینامه از افراد دارای نمره منفی ضبط شده ، همچنین 24 هزار جلد گواهینامه نیز در آستانه ضبط قرار گرفته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به آمار تعدادی از گواهینامه های خودروها و موتورهای در کشور گفت: در حال حاضر بیش از 28 میلیون وسیله نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد می‌کند و در مقابل نیز بیش از 25 میلیون گواهینامه فعال در سطح کشور وجود دارد که نشان از تعداد کاربران ترافیک در استفاده از وسیله نقلیه است.

سردار مهری از افزایش نرخ جریمه‌ها از پانزدهم اسفندماه خبر داد و گفت: برابر قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در سال 1389 به تصویب رسیده است، و بنا به پیشنهاد نیروی انتظامی و وزارت‌خانه‌های دادگستری، راه و شهرسازی و بر اساس نرخ تورم هیات‌وزیران نسبت به تعدیل نرخ جریمه‌ها اقدام می‌کند.

وی در ادامه در خصوص تغییر قیمت 40 کد تخلف رانندگی از 171 کد متخلف افزود: هم اکنون  12 کد به صورت 100 درصد و 28 کد به صورت 50 درصد نسبت به گذشته افزایش قیمت پیدا کرده است که این مصوبه توسط هیات‌وزیران به تصویب رسید و به تمام دستگاه‌ها از جمله پلیس در 22 دی‌ماه اعلام خواهد شد و نرخ جدید نیز در روزنامه‌های رسمی درج شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص اجرای مصوبه جدید افزایش نرخ جریمه ها از نیمه دوم اسفندماه اظهار داشت : افزایش قیمت بیشتر در خصوص تخلفات حادثه‌ساز بوده است. در سال 89، 20 حادثه تخلف‌ساز در قانون به تصویب رسید که نرخ جریمه این تخلفات در 10 تخلف صددرصد و در 10 تخلف دیگر 50درصد افزایش داشته و سایر کدها حدود 50درصد افزایش نرخ داشته است.

سردار مهری در ادامه خاطرنشان کرد: البته بیشترین افزایش جریمه در خصوص تخلف حادثه‌ساز استفاده از مواد الکلی و روانگردان‌ها بوده است همچنین افرادی که با این حالت اقدام به رانندگی می‌کنند در گذشته 200 هزار تومان جریمه می‌شدند که این میزان امروز به 400‌هزار تومان افزایش یافته است. لازم به ذکر است که این افراد پس از اعمال قانون توسط پلیس راهور به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به  کمترین نرخ افزایش جریمه ها تصریح کرد:  هم اکنون نرخ عوارض در جاده ها به عنوان کمترین میزان جریمه است در گذشته این افراد در صورت عدم پرداخت عوارض خود 20 هزار تومان جریمه می‌شدند که امروز میزان جریمه آنها به 30 هزار تومان افزایش پیدا کرده است، اما درخصوص برخی دیگر از تخلفات حادثه‌ساز از جمله عبور از چراغ قرمز، افزایش نرخ جریمه‌ها صددرصدی بوده و از 100‌هزار به 200 هزار تومان رسیده است که این در مقابل نرخ جریمه اعمال شده در برخی از کشورهای همسایه ناچیز محسوب می‌شود. به عنوان مثال، در برخی از کشورهای همسایه کسی که از چراغ قرمز عبور کند 5 میلیون تومان جریمه و 3 ماه بازداشت می‌شود، در نیوزیلند همچنین کسی که این جرم را مرتکب شود 6 هزار دلار جریمه و گواهینامه آن ضبط و 2 سال به زندان محکوم می‌شود و در ضمن اگر حادثه منجر به فوت شود 16 تا 19 هزار دلار جریمه نقدی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه  این افزایش نرخ جریمه‌ها برای مردم عام نمی باشد و تنها برای متخلفین است افزود: بیش از 13 هزار نفر در 9 ماهه امسال در تصادفات کشته شدند، در این میان کمتر از 6 هزار راننده تصادف کردند و از این تعداد تنها 3 هزار نفر عامل اصلی تصادف و فوت بوده‌اند و این در مقابل 28 میلیون وسیله نقلیه‌ای که در کشور وجود دارد بسیار ناچیز است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به این سوال که در حال حاضر دیوان عدالت اداری موقتا اجرای این افزایش نرخ جریمه‌ها را متوقف کرده است، گفت: پلیس مجری قانون است و مصوبه هیات‌وزیران به همه دستگاه‌ها اعلام شده و ما اختیار قانونی برای اجرای آن داریم و همچنین تاکنون از سوی قوه‌قضاییه یا دیوان عدالت اداری حکمی برای عدم‌اجرای این تصویب‌نامه به دست ما نرسیده است.

مهری در پاسخ به این سوال که چرا در حال حاضر افزایش نرخ جریمه‌ها بیشتر از نرخ تورم بوده است،اظهار داشت: کارشناسان اقتصادی در هیات‌ دولت در خصوص میزان افزایش نرخ جریمه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. برابر قانون میزان جریمه‌ها باید هر سه سال یکبار افزایش پیدا کند که با توجه به قانون باید نرخ جریمه‌ها در سال 93 افزایش پیدا می‌کرد اما امروز نرخ جریمه‌ها در پایان سال 94 افزایش پیدا کرده و پلیس درخصوص کاهش یا افزایش نرخ جریمه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کند و در این زمینه کارشناسان دولت نظر خواهند داد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"