کد خبر: ۳۷۸۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
انتقاد شديد عضو هیأت رییسه مجلس از ناديده گرفتن حمل و نقل ريلي در برنامه ششم
به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی در خصوص بخش حمل و نقل در لايحه برنامه ششم توسعه و لايحه بودجه 95 گفت: در لايحه بودجه، وضع مانند سال هاي گذشته است و توجه دولت به حمل و نقل آنقدر نبوده كه مسائل و مشكلات موجود در این بخش را حل و فصل كند و در لايحه برنامه ششم نيز متأسفانه جايگاه حمل و نقل به صورت جدي ديده نشده و بحث حمل و نقل ريلي كاملاً مغفول مانده، ضمن اين كه در بخش‌ هاي ديگر هم پيشنهاد گره گشايي ديده نمي شود.

حمل و نقل ريلي مهم تر است يا حمل و نقل هوايي؟

به گزارش خبرخودرو، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی در خصوص بخش حمل و نقل در لايحه برنامه ششم توسعه و لايحه بودجه 95 گفت: در لايحه بودجه، وضع مانند سال هاي گذشته است و توجه دولت به حمل و نقل آنقدر نبوده كه مسائل و مشكلات موجود در این بخش را حل و فصل كند و در لايحه برنامه ششم نيز متأسفانه جايگاه حمل و نقل به صورت جدي ديده نشده و بحث حمل و نقل ريلي كاملاً مغفول مانده، ضمن اين كه در بخش‌ هاي ديگر هم پيشنهاد گره گشايي ديده نمي شود.

دکتر محمدحسين فرهنگي افزود: هر چند انتقاد به برنامه دولت در بخش حمل و نقل در لايحه بودجه وارد است اما بحث اصلي بر سر برنامه ششم است، چون اين برنامه براي 5 سال، سياست گذاري كشور را مشخص مي كند و تعيين كننده نگاه راهبردي دولت است.

وي با طرح اين سوأل كه چرا دولت در برنامه ششم تا اين اندازه بخش حمل و نقل را به حاشيه برده؟ تأكيد كرد: برنامه ششم، برنامه اي درازمدت است كه وقتي بخشي را در آن به حاشيه مي بريم، وضعيت آن در برنامه ‌هاي خُردتر كه همان لوايح بودجه است نیز وخيم تر مي شود.

مجلس از اختيارات خود استفاده خواهد كرد

اين نماينده كه به عنوان عضو كميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم نيز انتخاب شده، گفت: قطعاً اين لايحه در مجلس دچار تغييراتي خواهد شد، چون در مجلس موضوع حمل و نقل بسيار مورد توجه است و در اولويت قرار دارد و شك نكنيد كه مجلس، بدون توجه از كنار آن نخواهد گذشت و طبق قانون از اختيارات خود استفاده خواهد كرد.

دکتر فرهنگي با اشاره به اين كه بحث اصلي ما ناديده گرفتن بخش حمل و نقل و به خصوص حمل و نقل ريلي در برنامه ششم است، اظهار كرد: البته مجلس نمي تواند کل برنامه و چارچوب آن را زير و رو كند و مسير آن را به طور کلی تغيير دهد و اصلاحاتي كه انجام مي شود، در نهايت يك نگاه استراتژيك به بخش حمل و نقل ايجاد نخواهد كرد.

وي با بيان اين كه دولت، مقابل خود يك فضاي روشن از بازگشايي شرايط اقتصادي كشور بعد از لغو تحريم ها و آمدن سرمايه های خارجی به كشور مي بيند، تصريح كرد: اما مسأله اين جاست كه حداقل براي حوزه حمل و نقل، هنوز برنامه قابل توجهي تنظيم نشده تا معلوم شود اين سرمايه ها در چه مسيري به كار گرفته مي شوند و تمركز آنها بر روي چه بخشي استوار است.

همه دستگاه ها و نهادها چشمان خود را بر مسائل و مشکلات تهران بسته اند

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که آنقدر در بخش های حمل و نقل کار انجام نشده، زیاد است که برخی مواقع برنامه ریزان را نیز می ترساند، اظهار کرد: برنامه ششم برای حوزه حمل و نقل استراتژی ندارد، در صورتی که جذب سرمایه در بخش حمل و نقل، واقعیت سال های آینده خواهد بود اما متناسب با آن برنامه و هدف مشخصی وجود ندارد.

دکتر فرهنگی با بیان این که ضعف مهم برنامه ششم در حوزه حمل و نقل و ترافیک، این است که استراتژی آن مشخص نیست و روی کاغذ نیامده، تصریح کرد: با مشخص نبودن استراتژی، تصمیم گیری برای این حوزه سخت می شود و این که دولت چه هدفی دارد به عنوان یکی از بدیهیات هر برنامه ریری، برای ما گنگ و مبهم است.

وی با تأکید بر این که بخش اصلی ضعیف مانده در برنامه ششم، بخش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی و نبود یک برنامه مشخص و فراگیر برای این بخش است، اضافه کرد: در طول چند دهه اخیر، همه دستگاه ها و نهادهای درگیر و ذیربط، چشمان خود را بر توسعه نامتوازن و غیر اصولی تهران و مسائل و مشکلات این کلان شهر بستند.

حمل و نقل ریلی خیلی مهم تر از حمل و نقل هوایی است

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با اشاره به این که حالا هر کار بخواهیم در پایتخت و دیگر کلان شهرهای کشور انجام دهیم، در کلاف سر در گم گیر می افتیم، اظهار کرد: در بخش ریلی برنامه ششم، نشانی از توسعه نمی بینیم و همین الان سالانه به اندازه یک دهم برنامه نیز راه آهن جدید ایجاد نمی شود.

دکتر فرهنگی با بیان این که اگر وضعیت برنامه ششم همین طور باقی بماند، در سال های بعد وضعیت بدتر از این هم خواهد شد، تصریح کرد: مانور تبلیغاتی دولت بر خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی متمرکز است، چرا که توسعه حمل و نقل هوایی می تواند برای دولت اعتبار و شخصیت ایجاد کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این که اگر نگاه اقتصادی داشته باشیم، حمل و نقل ریلی خیلی مهم تر از حمل و نقل هوایی است اما چیزی که به چشم می آید هواپیماهای جدید است، خاطرنشان کرد: نقاط ضعف برنامه ششم زیاد است اما قطعاً همین طور از مجلس بیرون نمی آید و نمایندگان مجلس نخواهند گذاشت که بخش حمل و نقل در لایحه بودجه و به خصوص برنامه ششم به همین صورت، تبدیل به قانون شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"