کد خبر: ۳۷۸۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو ، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت : در شرایطی که بخش قابل توجهی از مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات صنعت تایر وارداتی است بنابراین هر گونه تغییر و نوسان در نرخ ارز ، در قیمت تایر تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر یکسان سازی نرخ ارز بر افزایش 35 درصدی قیمت تایر

به گزارش خبر خودرو ، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت :  در شرایطی که بخش قابل توجهی از مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات صنعت تایر وارداتی است بنابراین هر گونه تغییر و نوسان در نرخ ارز ، در قیمت تایر تاثیر خواهد گذاشت. 

مصطفی تنها در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : امروز در حوزه تامین مواد اولیه صنعت تایر چیزی در حدود 40 تا 50 درصد ارزش مواد اولیه ، وارداتی  است بنابراین متناسب با هر گونه نوسانی در نرخ ارز ، حدود 40 تا 50 درصد قیمت مواد اولیه صنعت تایر تخت تاثیر این جریان قرار می گیرد.

وی اظهار داشت : از آنجا که مواد اولیه چیزی در حدود 70 درصد قیمت تمام شده تایر را تشکیل می دهد بنابراین چیزی در حدود 35 درصد از قیمت تمام شده صنعت تایر متاثر از نرخ ارز است.

وی تصریح کرد : در صورتی که نرخ ارز ، با یکسان سازی روند صعودی به خود بگیرد مسلما به نوعی فشار قیمتی به صنعت تایر وارد می شود و چنانچه جریان آن کاهشی باشد مسلما  قیمت تمام شده متناسب تر خواهد شد .

وی کاهش نقدینگی را مشکل جدی صنعت تایر در سال های اخیر عنوان کرد و افزود  : در این سالها کمبود نقدینگی فشار زیادی را به صنعت تایر وارد کرده است به طوری که خریداران مواد اولیه خارجی به دلیل مشکل مبادلات بانکی در شرایط تحریم، ناگزیر به اقدام از طریق صرافی بودند و پرداخت پول نقد  بودند این در حالی بود که کالای خریداری شده چند ماهی طول می کشید تا بدست تولید کنندگان برسد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر اظهار داشت : با تک نرخی شدن ارز برخی مشکلات در این بخش تا حدودی کاهش خواهد یافت این در حالی است که با ممنوعیت ارائه ارز مبادله ای به صنعت تایر و تفاوت قیمت تایر با ارز دولتی و ارز آزاد نوعی تعرفه غیر مستقیم برای واردات  کالاهای مشابه خارجی نیز محسوب می گردید که با اختصاص ارز مبادله ای در سال جاری این مشکل تا حدودی برطرف شد.

تنها افزود : امروز هر گونه اقدام در جهت تک نرخی شدن ارز ضمن اینکه در قیمت محصولات وارداتی تاثیر می گذارد بلکه بر قیمت تمام شده کالا را نیز متاثر خواهد کرد همچنین ارز تک نرخی شود به شفاف سازی در قیمت ها کمک نموده  ، به نظر می رسد به نفع کشور و صنعت تایر باشد.

وی گفت : در شرایطی که اقتصاد کشور اتکای زیادی به مواد و قطعات وارداتی دارد بنابراین تک نرخی شدن ارز در این شرایط به نفع صنعت ایران و موجب شفاف سازی در اقتصاد کشور خواهد شد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"