کد خبر: ۳۷۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو می گوید دولت برای جلوگیری از ایجاد شوک ارزی در قیمت خودرو باید هر گونه تفاوت قیمت ناشی از یکسان سازی نرخ را جبران کند.

کاهش تعرفه گمرکی واردات قطعات در جریان یکسان سازی نرخ ارز

به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو می گوید دولت برای جلوگیری از ایجاد  شوک ارزی در قیمت خودرو باید هر گونه تفاوت قیمت ناشی از یکسان سازی نرخ را جبران کند.

شهرام آزادی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به تصمیم دولت در یکسان سازی نرخ ارز ، اظهار داشت : البته تک نرخی شدن ارز بستگی دارد که در چه سطحی این کار صورت گیرد چنانچه نرخ جدید بالاتر از نرخ ارز مبادله ای قرار گیرد  طبعا هزینه خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت.

وی درصد تاثیر در قیمت را به میزان ارزبری خودروها در داخل دانست و تصریح کرد : چنانچه نرخ ارز 10 درصد بالاتر از آنچه که ارز مبادله ای است در نظر گرفته شود و به نرخ ارز آزاد نزدیک شود در این صورت به میزان ارزبری خودروها این مساله موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

وی تصریح کرد : هم اکنون خودروسازان بخش مهمی از ارزی را که استفاده می کنند که ارز مبادله ای است بنابراین قیمت پایین تری نیز دارد بنابراین در صورتی که ارز تک نرخی شود و قیمتی بین ارز مبادله ای و ارز آزاد تعیین شود درصد افزایش قیمت کمتر خواهد بود اما با افزایش صعودی نرخ ارز و گذر از نرخ ارز آزاد درصد افزایش قیمت خودرو قابل توجه خواهد بود.

وی اظهار داشت : قطعا این جریان موجب افزایش هزینه تولید خودرو خواهد شد که طبعا مناسب نبوده و بر روی قیمت خودرو تاثیر خواهد گذاشت هر چند حرکت به سمت سیستم آزاد اقدام خوبی است و موجب ایجاد شرایط پایدارتری در کشور خواهد شد اما باید توجه شود تا تاثیر این تصمیمات در شرایط کنونی بازار خودرو در افزایش هزینه تمام شده خودرو به حداقل برسد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی همچنین در ارتباط با جلوگیری از شوک ارزی در بازار قیمت خودرو با توجه به نبود شرایط مناسب بازار خودرو خاطر نشان کرد : در صورت اجرای این تصمیم ، قیمت ارز تک نرخی حدود 5 درصد بالاتر از ارز مبادله ای شود دولت باید به نحوی این 5 درصد را برای خودروساز جبران کند و در بهای تمام شده خودرو این 5 درصد اعمال نشود.

آزادی افزود : این اقدام می تواند در جریان تعرفه های گمرکی وارد کردن قطعات صورت گیرد به طوری که دولت 5 درصد تعرفه واردات قطعات به منظور ساخت خودرو را کاهش دهد البته این پیشنهاد به مفهوم تغییر در تعرفه ورود خودرو نیست بلکه منظور کاهش تعرفه واردات قطعات و مواد اولیه است .

وی تصریح کرد : در صورتی که به نحوی این موضوع جبران شود و قیمت تمام شده خودرو که بدست مشتری می رسد ثابت باشد طبعا این مساله می تواند جبران کننده درصد افزایش هزینه خودرو باشد و با یکسان سازی نرخ ارز شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار نباشیم.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"