کد خبر: ۳۷۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو ، بورس تهران در معاملات روز گذشته شاهد رکوردشکنی جدیدی در رشد قیمت‌ و افزایش تقاضا در گروه خودرویی بود به طوری که روز گذشته معاملات شرکتهای مهم این گروه یعنی ایران خودرو و سایپا با توقف و بازگشایی نماد روبرو شد.

تشکیل صف های میلیونی در نماد ایران خودرو و سایپا

به گزارش خبر خودرو ، بورس تهران در معاملات روز گذشته شاهد رکوردشکنی جدیدی در رشد قیمت‌ و افزایش تقاضا در گروه خودرویی بود به طوری که روز گذشته  معاملات شرکتهای مهم این گروه یعنی ایران خودرو و سایپا با توقف و بازگشایی نماد روبرو شد.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اعلام این خبر افزود :  در بازار روز گذشته سهام شرکت ایران خودرو با صف خرید بیش از 195 میلیون سهمی و رشد 5 درصدی مواجه شد از این رو  پیش بینی می شود تحول بسیار خوبی را در روزه و ماههای آینده در سهام شرکتهای خودرویی در بازار بورس شکل بگیرد.

کیوان شیخی همچنین از بازدهی بسیار خوب در صنایع گروه خودرویی خبر داد و اظهار داشت : در ماه جاری بیش از 80 درصد بازدهی در صنایع گروه خودرویی و ساخت قطعات را شاهد بوده ایم و قطعا این بازدهی ادامه خواهد داشت چرا که تحولات بزرگی در این گروه حال شکل گیری است.

وی تصریح کرد : تشکیل صف های میلیونی در نماد ایران خودرو و سایپا موجب شکل گیری جو بسیاری مثبتی در بازار سرمایه شده است و اغلب سهام شرکتها را با رشد قیمت و تقاضای خرید مواجه کرده است.

وی  گفت : پس از آنکه گروه خودرو و ساخت قطعات با اخبار ورود سرمایه گذار خارجی و تمایل اغلب شرکتهای بزرگ دنیا نسبت به سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی ایران خصوصا در زیرساخت و دانتقال دانش و تکنولوژی و  وضع  قوانین جدیدی حاکم بر نحوه  مشارکت سرمایه گذار خارجی مواجه شد این اتفاق باعث شد که آینده این گروه در تضمین 100 درصدی قرار گیرد و آرندی و تحقیق و توسعه این بخش رو به رشد باشد.

وی تاکید کرد : یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باعث  رشد شرکتها در بلند مدت خواهد شد بحث تحقیق و توسعه و ورود تکنولوژی های جدید به حوزه کسب و کار خودروسازان است که با حضورو سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در ماههای آتی اجرایی خواهد شد و قطعا بر قیمت سهام و روند سود آوری شرکتهای بورسی در سال 95 تاثیر خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار بورس تصریح کرد : تاکنون هیچ تقاضای کاذبی برای گروههای خودرویی شکل نگرفته و این تقاضا بر اساس واقعیتی است که اقتصاد ملی و هم گروه خودرو و قطعات را متحول می کند که این قطعا می تواند اخبار  بسیار خوبی برای سایر صنایع باشد چرا محرک اقتصادی گروه خودرو بسیار قوی و کارساز است ومی تواند سایر صنایع را مانند یک لکوموتیو به دنبال خود کشیده و باعث گردش سایر صنایع شود.

شیخی افزود : قطعا در ماههای آینده شاهد تحولات بسیار اساسی در صنایع بورسی خصوصا گروه خودرو و ساخت قطعات خواهیم بود.

وی همچنین بر لزوم ایجاد سیستم گزارش گری نویم مالی در شرکتهای خودرویی تاکید کرد و گفت : با حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار ایران شوند این دغدغه وجود دارد که زیر ساخت گزارش گری مالی در ایران اماده نیست لذا پیشنهاد می شود که هر چه سریعتر زیرساخت های گزارش گری مالی فراهم شود که با حضور سرمایه گذار خارجی نیازمند دسترسی به صورت های مالی شرکتهای بورسی و فرابورسی و حتی شرکتهای خارج از بورس هستند تا بتواند صورت های مالی با دیدگاهی که در دنیا پذیرفته شده مطالعه و بررسی نمایند.

 

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه با توجه به امکان حضور سرمایه گذاران خارجی به شرکتهای خودروسازی  و قطعه سازی پیشنهاد نمود که سیستم گزارش گری نوین مالی را جدی گرفته زیرا گزارش های مالی باید بر اساس استانداردهای حسابداری بین المللی و یا ASAL باشد تا سرمایه گذار بتواند بر اساس آن استاندارد مورد قبول در دنیا به صورت مالی شرکتهای بورسی را مورد ارزیابی قرار دهد و بتواند با سیستم گزارش گری مالی XBRL قابل اصلاح با کلیه شرکتهای فعال در این صنعت چه داخلی و چه خارجی مبنای مقایسه را فراهم کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"