کد خبر: ۳۷۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
به گزارش خبرخودرو ،رييس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي كه مسئوليت هيأت علمي و كميته داوران «ششمين جشنواره ترافيك و رسانه» را نيز بر عهده دارد، در آستانه برگزاري اين جشنواره گفت: امروز شاهد ضعف رسانه هاي رسمي و سنتي در جامعه هستيم و وقتي راديو و تلويزيون، كاركرد خاص و محدودي دارند و به ساختار سياسي وابسته اند، مردم امكان گفتن حرف خود را در رسانه ها نمي يابند و نمي توانند صداي خود را از آنها بشنوند.

جامعه نیازمند رسانه های آزاد، مستقل و متنوع است

به گزارش خبرخودرو،رييس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي كه مسئوليت هيأت علمي و كميته داوران «ششمين جشنواره ترافيك و رسانه» را نيز بر عهده دارد، در آستانه برگزاري اين جشنواره گفت: امروز شاهد ضعف رسانه هاي رسمي و سنتي در جامعه هستيم و وقتي راديو و تلويزيون، كاركرد خاص و محدودي دارند و به ساختار سياسي وابسته اند، مردم امكان گفتن حرف خود را در رسانه ها نمي يابند و نمي توانند صداي خود را از آنها بشنوند.

دكتر محمد مهدي فرقاني افزود: به دليل همين خلاء، مردم به ظرفيت هايي كه به تازگي شكل گرفته روي مي آورند، چون داراي تريبوني شده‌ اند كه ابزاری براي بيان نظرات آنهاست.

وي تآكيد كرد: به عنوان نمونه، وقتي مردم مشاهده مي‌ كنند كه صنعت خودرو، هر قدر هم که ناكارآمد باشد، باز مورد حمايت دولت است و آنها همچنان مجبور به تحمل خودروهاي بي كيفيت و خدمات ضعيف پس از فروش هستند و دست آنها به جايي بند نيست، به مشاركت در فضاهاي مجازي تشويق مي ‌شوند.

این استاد علوم ارتباطات با اعلام اين كه مردم در اين فضا امكان حضور و ابراز نظر در مورد كاستي ‌ها و كمبودهاي اقدامات رسمي را مي‌ يابند، تأکید كرد: خلأيي كه در فضاي رسمي و عمومي وجود دارد، به رونق گرفتن فضاي مجازي كمك مي‌كند و بي اعتمادي نسبت به رسانه هاي رسمي، باعث مي‌شود شايعه در فضاي سنتي پذيرفته ‌شود، به آسيب شناسي نياز داد.

کمپین دمای 18 درجه خانه ها نمونه نا موفق استفاده از شبکه های اجتماعی است

 دبیر جشنواره ترافیک و رسانه با اشاره به این که اصولاً خلاء اطلاع رسانی، زمینه شایعه را فراهم می کند، چون شايعه محصول دو اتفاق ابهام و بي خبري است، اظهار کرد: وقتی فضای اجتماعی مه آلود و تار است، افراد به شایعه سازی روي مي‌‌آورند و به راحتي شايعه پذير مي‌ شوند و شبكه های اجتماعي نيز خواسته یا ناخواسته به گسترش شايعه دامن مي زنند.

دکتر فرقانی با بیان این که رسانه هاي رسمي موظفند تحقيقات مستقل داشته باشند تا بتوانند حقيقت را آن چنان كه هست به اطلاع مخاطب برسانند و تحت تأثير فضاسازي ها قرار نگرفته و توليدات غير موثق فضاي مجازي را باز نشر ندهند، تصریح کرد: بر عکس فضای رسانه های رسمی و سنتی، فضای رسانه های مجازی خیلی مدیریت پذیر نیست و آنچه مدیریت پذیر است، فضای واقعی اجتماعی است و البته باید قبول کنیم که جامعه نیاز به رسانه های آزاد، مستقل و متنوع دارد تا بتواند همه سلیقه ها و    طیف ها را تریبون دار کند و تمام گروه های فکری تریبون داشته باشند.       

وی با تأکید بر این که بر عکس کمپین نخریدن خودروی داخلی، بعید می دانم کمپین دمای 18 درجه خانه ها با اقبال مردم مواجه شده باشد، اضافه کرد: چرا که در این گونه کمپین ها که حاصل فعالیت کنشگران جامعه و محصول شبکه های اجتماعی است، باید بسترها و زمینه های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و تأثیر این گونه فراخوان ها به خوانش و شرایط ذهنی و روحی و حتی مبانی اخلاقی و اعتقادی مخاطب بستگی دارد. 

کمپین نخریدن خودروی داخلی نمونه موفق کارکرد شبکه های اجتماعی است

دکتر فرقانی با اشاره به این که پیام هایی که در فضای مجازی می بینیم، هرگز در فضای رسمی منتشر نمی شوند و وقتی فضای رسمی محدودیت دارد، فضای مجازی به گریزگاه مردم مبدل می شود و عدم رعایت حقوق شهروندان و فقدان اطلاع رسانی شفاف به اقبال بیشتر نسبت به این فضا دامن می زند، اظهار کرد: در کمپین نخریدن خودروی داخلی، اظهارات وزیر صنعت که خریداران خودروهای خارجی را خائن خواند، مردم را بیشتر تشویق کرد تا به این کمپین بپیوندند.

وی با بیان این که ارتباطات ضعیف در جامعه، زمینه ساز تشدید آسیب های اجتماعی است، تصریح کرد: البته ارتباطات فضای مجازی را نمی توان جایگزین عاطفه انسانی و ارتباطات چهره به چهره کرد، چرا که ارتباطات گسترده تر و وسیع تر در جامعه به معنای افزایش آگاهی های عمومی است و ارتباط بیشتر مساوی است با تولید و توزیع اطلاعات بیشتر که ارتقای سطح فرهنگ عمومی در جامعه را به دنبال دارد.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی که برای ششمین دوره متوالی، عهده دار مسئولیت هیأت علمی و کمیته داوران جشنواره ترافیک و رسانه است، در پایان خاطرنشان کرد: پیام ها بر روی خلقیات و رفتارهای فردی و اجتماعی دریافت کنندگان پیام اثر می گذارند و فرهنگ و تفکر در محیطی رشد می کند که در تعامل با دیگر فرهنگ ها باشند و این ارتباط و تعامل را رسانه  فراهم می کند.

گفتنی است مراسم اختتامیه «ششمین جشنواره ترافیک و رسانه» با معرفی آثار برگزیده رسانه ای در حوزه حمل و نقل و ترافیک و خالقان این آثار، عصر روز دوشنبه 26 بهمن در محل فرهنگ سرای اندیشه برگزار می شود.   

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"