کد خبر: ۳۷۹۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو گفت : دولت از هم اکنون باید فکری اساسی برای مقابله با سیل واردات خودرو و قطعات در جریان پسابرجام نماید.

دولت باید فکری اساسی برای مقابله با سیر واردات خودرو و قطعات نماید

به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو گفت : دولت از هم اکنون باید فکری اساسی برای مقابله با سیل واردات خودرو و قطعات در جریان پسابرجام نماید.

آرش محبی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود :  بسیار اقدام خوب و منطقی است که از هم اکنون دولت حرکتی اساسی در این راستا نماید انتظار می رود که دولت تدبیر و امید سیاست های مناسبی را اتخاذ نموده و  تا پایان سال 94 که  مدت زیادی نیز باقی نمانده است اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به وجود قوانین و مقررات در جریان تحریم ها گفت : البته قوانین و مقررات فضای کسب و کار و تولید در کشور در چند سال اخیر بر اساس اقتصاد تحریم و محدودیت های موجود در این حوزه شکل گرفته است چنانچه افزایش یکباره نرخ ارز در سال 90 و 91 باعث کاهش 50 درصدی تعرفه واردات گردید .

وی خاطر نشان کرد : بسیاری از قوانین و مقررات بر اساس شرایط تحریم  در کشور تدوین شد چنانچه دیوارهای بلند تحریم مانع کسب و کار عادی کشور گردید اما حال که یکباره این دیوار فرو ریخته و شرایط مبادلات بازرگانی تسهیل و تسریع می شود طبعا در بخشی که مربوط به واردات ماشین آلات و فن اوری و تکنولوژی و دانش فنی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع تولیدی است تاثیر بسیار اثر خوبی خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد : اما مسلما در بخشی که منجر به واردات کالاهای ساخته شده می شود به خصوص با شرایط پیش آمده از جمله نصف شدن تعرفه ها در یکی دو سال اخیر ، مسلما واردات کالا سیلی راه خواهد انداخت که تولید و صنایع را با هم از بین خواهد برد.

وی افزود : ضمن اینکه در آستانه سال جدید باید تعرفه های سال 95 نیز تنظیم و مشخص شود علی ایحال در شرایط پسابرجام یک وضعیت کاملا متناقض را شاهد خواهیم بود البته یک وضعیت می تواند استفاده از فرصت ها و رشد صنایع و در واقع رونق صنایع بوده و فرصتی دیگر نیز واردات بی رویه کالا و تهاتر مطالبات کشور از طریق واردات که این بزرگترین خطری است که صنایع داخلی را تهدید می کند.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور با اشاره به تصمیم دولت در خصوص تک نرخی شدن ارز گفت : در صورتی که با تک نرخی شدن ارز ٰ قیمت ارز آزاد کاهش یابد و به نرخ ارز مبادله ای نزدیک شود این مساله باز هم فاصله گرفتن از نرخ واقعی ارز است چون نرخ واقعی ارز با توجه به شرایط کشور بسیار بالاتر از این ارقام است .

محبی نژاد تصریح کرد : در صورتی که نرخ ارز مبادله ای به نرخ آزاد برسد و یا نرخ مبادله ای و آزاد در نقطه ای به هم برسند این بهترین تصمیم است که تولید کننده را ترغیب به صادرات خصوصا صادرات غیر نفتی می کند ضمن اینکه هر چقدر نرخ ارز پایین تر باشد یارانه و سوبسید مجانی است که به تولید کننده خارجی در فروش کالای خود در بازار ایران داده می شود.

وی گفت : بنابراین باید نرخ ارز ، به نرخ واقعی اش نزدیک تر شود ، به هر میزان به نرخ واقعی خود نزدیک تر شود و با شیبی به نرخ حقیقی خود در یک مدت زمان مشخص برسد که امیدواریم که بانک مرکزی نیز سیاست هایی را اتخاذ کند که به تدریج نرخ مبادله ای به نرخ ازاد نزدیک شود .

وی خاطر نشان کرد : مسلما تاثیر ارز تک نرخی در قیمت مواد تولید قطعات و خودرو بستگی به نرخ تعیین شده در این بخش دارد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"