کد خبر: ۳۷۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، در شرایطی که عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند و بازار خودرو را به بهانه قیمت و کیفیت با کاهش تقاضا مواجه کرده‌ است ، این پرسش مطرح می‌شود که آیا با تصمیم اخیر دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارزو از سویی بازشدن سوئیفت و امکان مبادلات بانکی از قیمت خودرو کاسته خواهد شد؟

تاثیر مبهم یکسان سازی نرخ ارز بر قیمت خودرو در بازار ایران

به گزارش خبر خودرو، در شرایطی که عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند و بازار خودرو را به بهانه قیمت و کیفیت با کاهش تقاضا مواجه کرده‌ است ، این پرسش مطرح می‌شود که آیا با تصمیم اخیر دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارزو از سویی بازشدن سوئیفت و امکان مبادلات بانکی از قیمت خودرو کاسته خواهد شد؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : با توجه به نیاز ریالی دولت و از سویی کمبود منابع ریالی برای یارانه ها ، پیش بینی می شود در صورت عملی شدن این تصمیم  ارز تک نرخی حدود 3500 تومان تصویب شود و این رقم به هیچ وجه باعث نمی شود که قیمت خودرو کاهش یابد بلکه این احتمال می رود که افزایش نیز داشته باشد.

احمد نعمت بخش افزود : اجرای چنین تصمیم عاقلانه از سوی دولت علاوه بر اینکه زمینه سوء استفاده ها را از بین می برد بلکه به نوعی موجب شفاف سازی در در کل اقتصاد کشور خواهد شد.

به گفته وی هر چند در زمان دولت اصلاحات نیز چنین تصمیمی اجرایی شد اما متاسفانه با سیاست های اجرایی دولت قبل مجددا ارز دو نرخی شد و با این اقدام زمینه فساد و رانت فراهم گردید.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد : در صورتی که  تصمیم اخیر دولت در یکسان سازی نرخ ارز محقق شود قطعا می توان گفت زمینه رانت و فساد در زمینه از بین می رود.

نعمت بخش افزود :  اما اینکه تصور شود که با یکسان سازی نرخ ارز ، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت قطعا این مساله بستگی دارد که  ارز تک نرخی ، چه نرخی تعیین شود ، در صورتی که دولت ارز تک نرخی را 3 هزار تومان تعیین کند هزینه های تولید کاهش می یابد اما با توجه به اینکه ارز 3500 و 3600 تومان اثر تورمی خود را در بازار گذاشته و با کاهش نرخ آن سطح عمومی قیمت ها به قبل باز نمی گردد بعید است دولت به ارز تک نرخی کمتر از 3500 تومان رضایت دهد و طبیعی است دیگر قیمت خودرو به قیمت های قبل باز نخواهد گشت .

وی در ادامه با توجه به رفع تحریم بانک ها و باز شدن سوئیفت و گشایش ال سی به تاثیر این شرایط بر هزینه تولید خودرو پرداخت و اظهار داشت : آنچه که مسلم است این امکان در کاهش هزینه تولید خودرو تاثیر خواهد داشت اما قطعا کاهش هزینه ها جبران زیان های ناشی از فریز نمودن قیمت خودرو را نخواهد کرد.

وی افزود : البته  کسی منکر این مساله نیست که باز شدن سوئیفت و امکان مبادلات بانکی در کاهش هزینه تولید خودرو تاثیر ندارد چرا که دور زدن تحریم ها قطعا هزینه هایی را به شرکتها تحمیل می کرد اما آنچه مسلم است با توجه به عدم موافقت با افزایش قیمت خودرو  که به دلیل تاخیر شورای رقابت در تشکیل جلسات در از اواخر سال گذشته به این طرف صورت گرفته و از سویی با توجه به تاثیر نرخ تورم در قیمت تمام شده کالا و افزایش هزینه آب و برق و گاز و حقوق پرسنلی و ... همچنان خودروسازان در حال زیان دهی هستند که امید است با باز شدن سوئیفت و امکان گشایش مستقیم ال سی به شرکتها کمک کند و بتوانند بخشی از زیان های خود را بپوشانند.

وی تاکید کرد : هر چند شرایط فراهم شده در گشایش ال سی تاثیری بر کاهش هزینه ها خواهد داشت اما باعث می شود چنانچه خودروسازان در خواست افزایش قیمتی را در سال آینده داشته باشند رقم مورد درخواست رقم کمتری باشد.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"