کد خبر: ۳۸۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴

روابط کشورهای دنیا بر پایه تعامل دو طرفه است

 

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو ، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آنها که با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت می‌گویند هیچ گونه وارداتی نباید در کشور وجود داشته باشد، چیزی از علم اقتصاد نمی‌دانند.

سهیلا جلودارزاده با بیان اینکه اجرایی شدن برجام و رفع عملی تحریم‌ها شرایط اقتصادی ایران را دگرگون کرده و زمینه برای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی فراهم کرده است، اظهار داشت: در نخستین روزهای پسابرجام رئیس جمهوری در سفر به ایتالیا و فرانسه چندین قرارداد تجاری در زمینه ناوگان حمل و نقل و... با دول غربی امضا کرد و در سخنرانی خود عنوان کرد که تولید داخلی امری مثبت است اما باید هزینه‌محور عمل کرد و زمانی که واردات بر تولید ترجیح اقتصادی دارد، از آن چشم پوشی نکرد؛ البته این سخنان به مذاق مخالفان دولت خوش نیامد.

جلودارزاده در پاسخ به این سوال که دولت پس از برجام چه راهکاری برای اجاد توازن بین واردات و تولید برقرار کند، گفت: وقتی چیزی قبلا اختراع شده نیازی به اختراع دوباره آن وجود ندارد. استقلال اقتصادی و خودکفایی وصیت حضرت امام (ره) بوده است اما برخی برداشت می‌کنند که همه چیز باید صفر تا صد تولید شود.

نامزد اصلاح‌طلبان تهران در انتخابات مجلس دهم ادامه داد: مهم‌ترین چیزی که باید در داخل تولید شود، درک درست علم اقتصاد و چرایی پدیده‌هاست؛ کشور ما در شرایط فعلی این امکان را ندارد که مسیر ۵۰ ساله تکنولوژی خودرو را طی کند. به جای واردات خودرو می‌توان با کشورهایی که در این زمینه پیشرفته هستند به تعامل رسید تا تکنولوژی وارد کشور شود. واردات تکنولوژی از واردات خودرو خیلی بهتر است. اما اگر کسی به این مسئله اقتصادی ندارد در واقع از دانش اقتصاد بهره‌ای نبرده است، چرا که اساس اقتصاد و روابط در دنیا بر اساس تعامل دو طرفه واردات و صادرات است.

جلودارزاده با بیان اینکه در بررسی لزوم یا عدم لزوم واردات باید همواره «هزینه-فایده‌محور» عمل کرد، گفت: ما در تجارت باید پیش از هر چیز منافع ملی را در نظر بگیریم. اگر هزینه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی واردات از تولید کمتر است باید معقولانه تصمیم گرفت. امروزه شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توان کسی را محدود کرد. مردم همه چیز را می‌بینند و حق انتخاب دارند. اگر ممنوعیت واردات ایجاد شود، اما چرایی درستی پشت آن نباشد مردم همکاری نمی‌کنند و جنس تولید داخلی را نخواهند خرید آن زمان است که چمدان چمدان کالای قاچاق وارد می‌شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان صنایع و خدمات را به طور کلی دسته‌بندی کرد و درباره لزوم واردات یا عدم آن نظر داد، گفت: در کالاهای اساسی و در آنچه که به مسئله حیات ملت بستگی دارد؛ مانند غذا، پوشاک مسکن و سایر نیازهای اولیه بر اساس آموزه‌های دینی باید خودکفا باشیم. این گونه کالا‌ها و خدمات باید در داخل کشور تولید شوند. از حضرت رسول اکرم (ص) روایت شده که «از ما نیست کسی که بافته‌های دیگران را می‌پوشد». همچنین بر اساس موازین اسلامی غذای مسلمان باید حلال باشد و این حلال بودن علاوه بر نوع خوراک به نوع ذبح حیوان و طبخ غذا هم بستگی دارد. در سایر قسمت‌ها باید بر اساس منطق عمل کرد.

رییس اتحادیه زنان کارگر درباره لزوم دانش‌افزایش در کشور گفت: در مورد علم و دانش واردات هیچ ایرادی ندارد. ما باید آن را به دست آوریم حتی اگر در اختیار کشورهای خارجی باشد. پیامبر گرامی اسلام در آن زمان به مسلمانان گفتند علم را بیاموزید، حتی اگر در چین باشد.

جلودارزاده در پاسخ به این سوال که استارت نهضت کار از کجا خواهد خورد و چه اقدامات اولیه‌ای می‌توان برای کاهش وابستگی به نفت انجام داد، گفت: باید کار را از صنایع کوچک و صنایعی که معرف ایران است و حالت مزیتی به ما می‌دهد، شروع کنیم. ما در بخش تولید مزایایی داریم که باید از آنها استفاده کنیم مثلا نیروی کار ما ارزان قیمت است در مقایسه با ترکیه. یا نیروی کار ما آموزش‌دیده است. در صنعت پوشاک نیروی کار ما یک چهارم نیروی ترکیه دستمزد می‌گیرد و در عین حال مهارت بیشتری دارد. ما در کشور سازمان‌های آموزش بیشتری داریم و طراحان هنرمندتری در اختیار داریم. کشورهای اسلامی در اقصی نقاط دنیا وجود دارد که می‌توانیم صادرات فرهنگی داشته باشیم. یا تراش سنگ‌ها که ارزش افزوده خوبی دارد وابستگی به خارج ندارد و می‌تواند در داخل تولید شود. اجرای برنامه‌های مقاومت اقتصادی تضمین کننده این مسئله است.

نامزد اصلاح‌طلبان تهران برای انتخابات مجلس دهم ادامه داد: وقتی ما موادی مانند نفت و گاز داریم صنایع تکمیلی می‌تواند سودآوری لازم را داشته باشد. ما الان بازار را سپرده‌ایم به کسانی که نفت را می‌برند و آن را فراوری می‌کنند و به خود ما پس می‌دهند. چرا این کار را ما انجام ندهیم. اگر تبدیل کنیم می‌توانیم توزیع‌کننده اقتصادی باشیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"