کد خبر: ۳۸۲۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴

تعیین میزان تعرفه واردات خودرو بر مبنای برنامه پنجم توسعه

به گزارش خبر خودرو، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت : بر اساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه ، تعرفه واردات خودرو باید به تدریج تا پایان این برنامه کاهش و به رقم 30 درصد برسد.

بهروز نعمتی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : با توجه به اینکه امسال برنامه پنجم توسعه به پایان می رسد و همچنان نرخ تعرفه واردات 45 درصد است از این رو به نظر می رسد تاکنون به رقم مورد هدف دست نیافته ایم.

وی تصریح کرد : البته با توجه به بررسی ها و پیش بینی های صورت گرفته در برنامه پنجم ، معتقدم در بحث تعرفه واردات خودرو باید بر اساس برنامه حرکت شود.

وی اظهار داشت : چنانچه صنعت خودرو ایران بخواهد صنعتی قابل رقابت با دنیا باشد باید به مرور تعرفه واردات حذف شود تا بتوان با دنیا رقابت نمود .

وی افزود : البته باید کاهش نرخ تعرفه تدریجی باشد تا بتوان کمبودها و کاستی هایی که در حوزه کیفیت ، خدمات پس از فروش و پاسخ به نیاز بازار در صنعت خودرو وجود دارد را برطرف نمود و در نهایت با حذف تعرفه ها شرایط برای رقابت با خودروهای همکلاس فراهم شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین با توجه تاکید رئیس جمهور بر سه اصل خصوصی سازی ، رقابت پذیری و صادرات در صنعت خودرو گفت : در مجلس دهم به شدت پیگیر آن هستیم که مساله خصوصی سازی در صنعت خودرو اجرایی شود چرا که دولت نیز نسبت به این موضوع تمایل دارد.

نعمتی تصریح کرد : البته اینکه بتوان در این شرایط  رقابت نمود قطعا با این کیفیت خودروها نمی توان در دنیا رقابت  کرد امید است با توجه به قراردادهایی که  با شرکت پژو و سایر شرکتهای خارجی در آینده منعقد می شود بتوانیم با تکنولوژی های جدید به سمت و سوی رقابت پذیری حرکت نماییم.

وی گفت : البته بازار همواره شرایط خاص خود را دارد اگر در این فضایی که قرار داریم بخواهیم تعرفه واردات را افزایش دهیم و خودروهای وارداتی با سختی وارد کشور شود و خودروهای بی کیفیت در داخل تولید شود عملا رشدی را در صنعت خودرو شاهد نخواهیم بود.

وی اظهار داشت : باید بهره وری و تولید بهینه در مجموعه های قطعه سازی و خودروسازی کشور اتفاق بیفتد تا بتوانیم جزء صادر کنندگان بوده و همزمان نیازمندی های داخل را نیز تامین نماییم.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"