کد خبر: ۳۸۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، بازار بورس اوراق بهادار در سه ماه پایانی سال و پس از اجرای برجام به کام شرکتهای خودرویی بوده به طوری که بازدهی گروه های خودرویی در این مدت در کمترین رقم حدود 200 درصد بوده که در در تاریخ بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار اینکه ظرف مدت کوتاهی بازدهی 200 درصدی نصیب یک صنعت خاص شود قطعا بی سابقه است.

سهام شرکتهای خودرویی به دلیل تقاضای بیش از حد قفل شد

به گزارش خبر خودرو، بازار بورس اوراق بهادار در سه ماه پایانی سال و پس از اجرای برجام به کام شرکتهای خودرویی بوده به طوری که بازدهی گروه های خودرویی در این مدت در کمترین رقم حدود 200 درصد بوده که در در تاریخ بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار اینکه ظرف مدت کوتاهی بازدهی 200 درصدی نصیب یک صنعت خاص شود قطعا بی سابقه است.

البته این بازدهی بسیار شگفت انگیز و بی سابقه در سهام شرکتهای خودرویی متاثر از تغییر و تحولات و ساختار جدیدی که قرار است برای گروه خودرو در آینده نزدیک اتفاق بیفتد .

در روز گذشته سهام گروههای خودرویی به دلیل تقاضای بیش از حد قفل شد و بیشترین تقاضای موجود در سیستم مربوط به سهام گروههای خودرویی بود جنانجه این جریان موجب شد که عرضه بسیار محدودی صورت گیرد به غیر از نماد ایران خودرو که بازگشایی شد و حدود 100 میلیون معامله گردید.

روند نزولی بورس تهران در دو سال گذشته و تداوم رکود در این بازار که موجب پشت کردن سهامداران به بازار و فرار سرمایه از بازار سرمایه شده بود با اجرای برجام و گشایش های سیاسی به نظر می رسد روند معکوس به خود گرفته و بورس تهران در دومین سالگرد ریزش خود توانسته است  روی دیگری  را به از خود ببیند و مجددا سرمایه‌ها را به بازار سرمایه جذب شود.

با مثبت شدن جو بازار سرمایه اکثر صنایع بورسی از این وضعیت بهره‌مند شدند و بهبود قیمت و تقاضا را تجربه کردند، اما در این میان برخی صنایع سودهای چشمگیری نصیب سهامداران خود کردند به طوری که در میان صنایع بورسی بی شک شگفتی سازترین صنعت بورسی به گروه خودرویی است.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرگار خبر خودرو ضمن تحیلیل شرایط کنونی سهام شرکتهای خودرویی اظهار داشت : در دو سه سال گذشته همواره اعلام شده که گروه خودرویی مستثی از بازار سرمایه است چرا که اولا این بازار مصرف کننده بسیار زیادی در بخش خودرو در داخل دارد و ثانیا ایران در شرایطی قرار دارد که به لحاظ استراتژیکی می تواند مبدا تولید و توزیع خودرو در منطقه باشد.

کیوان شیخی افزود  : در صورتی که به کشورهای همجوار منطقه نگاهی بیندازید هیچ کدام خودروسازی نیستند بلکه همگی مونتاژ کار هستند و ایران تنها کشوری که خودروساز است و می تواند با افزایش دانش و تکنولوژی و به روزآوری این دانش کاری کند که  قطب خودروسازی در منطقه شود .

وی تصریح کرد : امروز شرکتهای خودروساز خارجی پتانسیل های ایران را به جهت  نیروی کار  متخصص و ارزان ، ، قیمت انرژی بسیار کم و مواد اولیه  تولید بسیار ارزان را به درستی درک کردند  لذا  به دنبال این هستند که با شرکتهای بزرگ خودرویی در ایران جوینت ونچر شده و همکاری مشترک داشته باشند لذا  در این شرایط شرکتهای خودروساز ایرانی بر اساس تقاضاها و درخواست هایی که برای همکاری مشترک از سوی شرکتهای خارجی مطرح می شود در حال انتخاب بهترین  گزینه ها هستند.

این کارشناس ارشد بازار سهام اظهار داشت : در حال حاضر سهام  ایران خودرو در بورس اوراق بهادار حدود 200 درصد بازدهی داشته  ، سایپا نیز بیش از 200 درصد بازدهی داشته است  ضمن اینکه شرکت زامیاد  نیز بیش از 200 درصد بازدهی را ظرف مدت کوتاه دو سه ماه اخیر نصیب خود کرده است  که این ها قطعا نشان از پتانسیل درونی شرکتهای خودرویی دارد.

شیخی تصریح کرد : در صورتی که دارایی های این شرکتها صفر حساب شود به هر جهت موضوع قدمت و تجهیزاتی که برای تولید در شرکتهای خودروساز وجود دارد تا برای شرکتهای خارجی تولید را شروع کنند و به کشورهای همجوار منطقه صادر نمایند مسلما سودهای بسیار کلانی نصیب شرکتهای خودرویی خواهد کرد در واقع  ااینها سرقفلی های نهفته در گروه خودرویی هستند و به مرور قیمت سهام شرکتها خودرویی با آغاز مشارکت های خارجی و تولید محصولات در ایران به قیمت های رویایی تبدیل خواهند شد.

وی گفت : در چنین شرایطی سرمایه گذاران باید به درستی اخبار و بنیه شرکتها را بررسی کنند تا متضرر نشوند قطعا  کسانی که در چند ماه گذشته سهام شرکتهای خودرویی را به فروش رسانند  امروز حدود 200 درصد ضرر کرده  و سرمایه گذارانی که اقدام به خرید کردند 200 درصد سود نصیب خود نمودند.

وی اظهار داشت : پیش بینی می شود در سال آینده بازدهی بالا را در  بازار سهام شرکتهای خودرویی شاهد باشیم ضمن اینکه کل بازار سرمایه فرصت خرید است  چرا که اقتصاد ملی از فاز رکودی خارج و در آستانه نزدیکی به فاز رشد و توسعه اقتصادی است .

این کارشناس بازار سهام خاطر نشان کرد : هم اکنون کل بازار سرمایه خصوصا سهام شرکتهای خودرویی در صف خرید قرار دارند و این به جهت آن است که سرمایه گذاران خارجی به دنبال تصاحب سهام این شرکتها هستند و سهام این شرکتها هم به این ارزانی در اختیارشان قرار نمی گیرد چرا که این  شرکتها باید تجدید ارزیابی شوند و دارایی هایشان به روز شود .

شیخی تصریح کرد : پارامترهای موجود و مضاف بر آن شراکت خارجی و همچنین تصاحب بازارهای جدید و همچنین افزایش در سودآوری و فروش صادراتی شرکتها باعث می شود که روند رو به رشد را کماکان در شرکتهای خودرویی شاهد بوده و این گروه بتواند آینده خوبی را برای خود رقم بزند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"