کد خبر: ۳۸۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵

خواب زمستانی بازار خودرو طولانی شد

به گزارش خبر خودرو ، با وجود اینکه پیش بینی برخی از فعالان و حتی کارشناسان در روزهای پایانی سال 94 ، حکایت از بازگشت رونق به بازار خودرو در سال جدید را داشت و انتظاری می رفت که با شروع فصل بهار ، بازار خودرو نیز به تدریج جان تازه ای گرفته و از رکودی که ماههاست بر آن سایه انداخته خارج شود اما عدم آغاز معاملات در بازار خودروهای داخلی و وارداتی در روزهای آغازین فعالیت رسمی کشور ، نشان از آن است که بازار خودرو همچنان در خواب زمستانی است و به نظر می رسد باید منتظر بازگشت روزهای بهاری بازار خودرو در ماههای آینده بود.

البته به گفته برخی از  فعالان بازار ، همه ساله و با شروع سال جدید ، بازار خودرو چنین شرایطی را داشته و با ورود به اردیبهشت ماه کم کم بازار خرید و فروش و معاملات خودرو رونق می گیرد به طوری که یکی از فعالان بازار خودرو ضمن اشاره به وضعیت فعلی بازار معتقد است که  بازار خودرو از ابتدای امسال هیچ تغییری نداشته و تنها افزایش نرخ بیمه شخص ثالث درصدی بر قیمت خودرو تاثیر گذاشته و این افزایش در نرخ مصوب شرکتهای خودروساز در سال 95 نیز اعمال شده است.

محمدی نیکخواه در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : البته این رقم تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای داخلی نگذاشته و تنها حدود 200 هزار تومان قیمت خودروهای داخلی را افزایش داده است.

وی با توجه به برخی از گزارش های مبنی بر کاهش قیمت تعدادی از خودروهای داخلی گفت :  بررسی قیمت ها در بازار حاکی از کاهش قیمت خودرو در بازار نیست جز در مواردی خاص که خودرویی در سال گذشته پلاک شده و به جهت اینکه در کف بازار باقی مانده ،احتمالا فروشنده به دلیل شرایط بازار ناگزیر گردیده تا 200 هزار تومان زیر قیمت بازار عرضه کند.

وی با اشاره به اعلام نرخ جدید خودروها در سال جدید از سوی شرکتها و تاثیر نرخ بیمه شخص ثالث در قیمت های جدید اظهار داشت : هم اکنون قیمت پژو 206  مدل V8 صندوق دار ، 37 میلیون و 381 هزار و 800 تومان است در حالی که قیمت قبلی  آن 37 میلیون و 290 هزار تومان بوده و تنها حدود 90 هزار تومان افزایش قیمت داشته و با همین قیمت نیز در بازار معامله می شود .

وی  افزود : همچنین در حال حاضر قیمت پژو 206 تیپ 5 حدود 36 میلیون و 842 هزار و 200 تومان است در حالی که سال گذشته 36 میلیون و 700 هزار تومان بوده که از سال گذشته تنها  80 هزار تومان افزایش قیمت داشته  و تنها افزایش بیمه شخص ثالث بر قیمت ها تاثیر گذاشته و سایر موارد مانند مالیات بر ارزش افزوده همچنان رقم 9 درصد گذشته بوده و تغییری نداشته است.

وی با توجه به اعلام جدول فروش فوری فروردین ماه شرکتهای خودروساز گفت : در فهرست جدید قیمت شرکتهای خودروساز قیمت های نهایی مشخص گردیده و صرفا بر مبنای هزینه هایی مثل شماره گذاری ، مالیات بر ارزش افزوده ، بیمه شخص ثالث و سایر هزینه های اضافی چیزی در حدود  3 تا 6 میلیون تومان بر قیمت خودروها افزوده شده و در ارقام قیمت نهایی خودروها لحاظ شده است.

وی همچنین در خصوص قیمت خودروهای وارداتی گفت : از ابتدای سال عملا هیچ گونه معامله ای در بازار خودروهای وارداتی صورت نگرفته است و قیمت ها نیز با ورود به سال جدید نیز تغییری نداشته است.

وی با اشاره به نبود هیچ گونه تقاضا در بازار خودروهای وارداتی اظهار داشت :  در حال حاضر نمی تواند هیچ گونه اظهار نظری در خصوص بازار خودروهای وارداتی کرد و هر گونه اعلام وضعیت در خصوص بازار خودروهای وارداتی را باید به هفته آینده موکول کرد .

وی با اشاره به اینکه همه ساله و با آغاز سال جدید بازار خودرو چنین شرایطی را دارد ، خاطر نشان کرد : پیش بینی می شود بازار خودرو تا اواخر فروردین ماه به همین شکل ادامه داشته این در حالی است که رکود فعلی بازار خودرو از سال گذشته آغاز شده و به نظر می رسد حداقل تا اردیبهشت ماه نیز ادامه یابد.

این فعال بازار خودرو در ادامه علت اصلی افت فروش خودرو در سال گذشته افزایش عرضه و کاهش تقاضا اعلام کرد و گفت : البته وضعیت کنونی رکود بر اغلب بازارها حاکم است و تنها بازار خودرو نیست که چنین شرایطی را دارد چنانچه عدم چرخش نقدینگی موجب رکود بر کل اقتصاد و بازار خودرو شده است.

وی در خصوص آینده بازار خودرو گفت : پیش بینی می شود اواخر اردیبهشت بازار خودرو با تحرکی مواجه شود اما این مساله نیز نمی تواند چندان امیدوار کننده باشد چرا که تا زمانی که رفع کسالت از اقتصاد بیمار کشور نشود نمی توان امیدی به بهبود بازار خودرو داخل داشت.

وی در خصوص افزایش قیمت خودرو در سال جاری گفت : با توجه به نرخ تورم و افزایش حقوق و دستمزد ، خودروسازان ناگزیر به افزایش قیمت خودرو در سال جاری خواهد بود هر چند با افزایش قیمت نیز بازار خودرو با رکود بیشتری نیز مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد : وضعیت فعلی و ابهام در افزایش قیمت ها متاسفانه شرایط بلاتکلیفی را در بازار بوجود آورده است.

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"