کد خبر: ۳۸۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
گزارش خبر خودرو، با آغاز سال جاری با وجود افزایش و کاهش های مقطعی که در قیمت سهام شرکتهای خودرویی صورت گرفته است اما کماکان گروه خودرو و ساخت قطعات در کانون توجه سرمایه گذاران بوده است به طوری که با وجود روند منفی کلی بازار بورس در هفته گذشته جریان کلی سهام شرکتهای خودرویی روند مثبتی را داشت .

تاثیر اطلاع رسانی نادرست مذاکرات بر جریان بازار سهام شرکتهای خودرویی

گزارش خبر خودرو، با آغاز سال جاری با وجود افزایش و کاهش های مقطعی که در قیمت سهام شرکتهای خودرویی صورت گرفته است اما کماکان گروه خودرو و ساخت قطعات در کانون توجه سرمایه گذاران بوده است به طوری که با وجود روند منفی کلی بازار بورس در هفته گذشته جریان کلی سهام شرکتهای خودرویی روند مثبتی را داشت .

متاسفانه با آغاز معاملات سهام شرکتها در هفته جاری و طی روز گذشته شاهد روند منفی در بازار سهام گروه خودرویی بودیم که متاثر از نحوه اطلاع رسانی از مذاکرات شرکتهای خودرویی بوده است.

شرکتهای خودرویی به عنوان لیدر بازار سرمایه که در سه ماه اخیر بازدهی های رویایی را کسب کردند، روز گذشته متاثر از برداشت غلط سرمایه گذاران روند نزولی به خود گرفتند و با افت قیمت و صف های طولانی فروش مواجه شدند .

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت :  هر چند در دومین هفته فعالیت رسمی بازار بورس در سال جاری جریان کلی بازار بورس منفی گردید اما روند سهام شرکتهای خودرویی مثبت بود.

کیوان شیخی تصریح کرد : روند منفی بازار سهام شرکتهای خودرویی در روز گذشته باز می گردد به نحوه اطلاع رسانی که از این گروه به بازار منعکس می شود.

وی افزود  : در گروه خودرویی دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا برای ایجاد خط تولید مشترک در حال مذاکره با شرکتهای خارجی هستند که این اتفاقات در حال عملی شدن است اما با توجه به حساسیت بیش از حد بازار به این اخبار ، شرکت ها ناچارا تاکید می کنند که نباید اخبار محرمانه مذاکرات به بیرون درز کند.

وی اظهار داشت : متاسفانه بسیاری از سهامداران از اخبار منتشر شده برداشت غلط می کنند و تصور می کنند که شراکت با خارجی ها  منتفی خواهد شد در حالی که حساسیت موضوع در حدی است که شرکتها  از هیچ کانالی نمی خواهند اخبار و اطلاعات را به بیرون انتشار دهند تا بتوانند چانه زنی بهتری را در مذاکرات داشته باشند.

وی تاکید کرد :  موضوع اقتصاد کلان و سرمایه گذاری و مشارکت تا شرکتهای خارجی موجب شده تا شاهد رفت و برگشتی در قیمت سهام شرکتهای خودرویی باشیم هر چند برنده سهام داری گروه خودرو کسانی هستند که دید بلند مدت دارند و گرنه کسانی که می خواهند به صورت مقطعی و نوسان گیری وارد می شوند همیشه بازنده اصلی خواهند بود چرا که به اخبار استراتژیک شرکتها واکنش نشان می دهند.

وی گفت : بازار سرمایه در این شرایط  متاسفانه حالت مداخله جویانه در مذاکرات خودروسازان را دارد که قطعا موجب می شود که اسباب کار از دست متولیان کار خارج شود.

وی با اشاره به اینکه آینده بسیار خوبی را برای گروه خودرویی در بازار پیش بینی می شود تصریح کرد : گروه  خودرو ، گروه  استراتژیکی است و  همواره به جهت اشتغالزایی بالایی که  دارذد مورد حمایت مسئولان بوده است از این رو هر گونه مخالفت با این صنعت مسلما کمر سایر صنایع را خواهد شکست این صنعت باید از لحاظ کیفیت ، تولیدات  رشد کند که البته این رشد می تواند در همکاری با شرکتهای خارجی ، افزایش سود آوری ایجاد شود که در نهایت موجب افزایش قیمت سهام شرکتهای خودرویی خواهد شد.

وی با اشاره به  معامله روزانه  بیش از 200 میلیون سهم در گروه خودرویی اظهار داشت : حجم معاملات در گروه خودرویی همه واقعیت های این صنعت را عنوان می کند از این رو تنها باید به دید منطقی به این صنعت نگاه شود و نخواهیم که یک شبه راه 100 ساله را برویم این در حالی است که متاسفانه با کوچکترین خبر سهامد اران در صف فروش و خرید می نشینند  مسلما این رویه برای این صنعت سم است بلکه این صنعت باید آهسته و پیوسته حرکت کند تا به آن جایگاه و اهدافی برسد که به گمانم در تصور ما نمی گنجد.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"