کد خبر: ۳۹۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
به گزارش خبرخودرو ، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس از استقبال شرکت‌های خودرو‌ساز از اوراق سلف خودرو خبر داد.

استقبال خودرو‌سازان از انتشار اوراق سلف در بورس کالا

به گزارش خبرخودرو ، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس از استقبال شرکت‌های خودرو‌ساز از اوراق سلف خودرو خبر داد.

حسن امیری گفت : قرار است این اوراق قبل از گواهی مشارکت خودرو از طریق بازار سرمایه فروخته شود.

وی افزود : ویژگی این اوراق این است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند قبل از تحویل خودرو تعداد برگه‌های مشخصی را که معادل کل قیمت این خودرو باشد ، خریداری کند و اگر کسی قصد دارد یک خودرو بخرد برای اینکه از بازار عقب نماند می‌تواند بخشی از این مبلغ را در حال حاضر تأمین و بقیه را با خرید اوراق سلف در ماه‌های بعد پرداخت کند.

امیری گفت : غیر از اوراق سلف خودرو نوع دومی از اوراق خودرو نیز که بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران بزرگ است در کمیته فقهی سازمان بورس به تصویب رسیده و در انتظار رأی شورا و هیأت مدیره سازمان بورس است.

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا هم در این‌باره گفت: گواهی سپرده مشارکت در تولید خودرو ابزاری است که خودرو‌‌ساز‌ها به وسیله آن می‌توانند طرح‌های جدیدشان را از طریق بورس کالا تأمین مالی کنند.

وی افزود : سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در بخشی از تولید یک شرکت مشارکت کنند می‌توانند با خرید این اوراق در تولید مشارکت کنند و در عین حال در سود سهیم باشند. سلطانی‌نژاد توضیح داد: ممکن است یک سرمایه‌گذار تمایل داشته باشد فقط در یک خط تولید سرمایه‌گذاری کند نه در کل فعالیت‌های یک شرکت؛ برای این کار می‌تواند از اوراق گواهی سپرده مشارکت استفاده کند.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه اوراق گواهی سپرده مشارکت در تولید یک ابزار جدید تأمین مالی تلقی می‌شود، گفت: اگر یک خودرو‌ساز یا هر شرکت دیگری طرح سودآوری داشته باشد می‌تواند منابع مالی لازم برای اجرای آن طرح را با نرخ بهره بهتری نسبت به سایر بازار‌ها از طریق انتشار این اوراق تأمین کند و در نهایت این طرح را به یک خط تولید تبدیل کند.

کارشناسان معتقدند راه‌اندازی بازار اوراق سلف و گواهی سپرده خودرو مشتریان زیادی را جذب بازار خواهد کرد و به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و تنظیم بازار منجر خواهد شد.

از ویژگی‌های اصلی این اوراق شفاف شدن تعهدات خریدار و فروشنده است و ویژگی دیگر تأمین شدن منابع مالی خودروساز‌هاست.

خودرو‌سازان تخفیف‌هایی به‌عنوان انگیزه مشارکت برای خریدار درنظر خواهند گرفت و سود بیشتری از بهره بانکی برای آن خواهند داشت.

پس از گذشت نیم‌قرن از فعالیت شرکت‌های خودرو‌ساز در ایران، بازار اوراق تأمین مالی شرکت‌های خودرو‌ساز برای نخستین بار در کشور تاسیس می‌شود. این کار با هدف تأمین مالی شرکت‌های خودرو‌ساز انجام خواهد شد. قرار است در گام نخست اوراق سلف خودرو منتشر شود. مردم می‌توانند با خرید این اوراق مبلغ یک خودرو را آرام آرام پرداخت کنند و خودرو‌ساز‌ها نیز با این روش منابع مالی مورد نیازشان را برخلاف قبل، زود‌تر از موعد و با هزینه کمتری دریافت می‌کنند.

 

در چند سال گذشته شرکت‌های خودرو‌ساز به‌دلیل کمبود شدید منابع مالی و کسری شدید نقدینگی چک‌مشتری‌ها را قبل از سررسید به قیمت پایین‌تری به طلبکارانشان می‌فروختند، این موضوع بحران‌های مالی خودرو‌ساز‌ها را با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه کرده بود. اکنون با روش انتشار اوراق سلف، بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای تولید هر خودرو به‌حساب خودرو‌سازان واریز می‌شود.

قرار است در گام دوم با انتشار اوراق گواهی سپرده مشارکت در تولید خودرو، سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر که تمایل دارند در پروسه تولید یک محصول خاص شرکت کنند، از این طریق در فرایند تولید مشارکت کنند.

اوراق سلف خودرو مخصوص سرمایه‌گذاران کوچک و گواهی مشارکت خودرو ویژه سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر است.

متقاضیان اوراق سلف خودرو می‌توانند با خرید چندین برگه که معادل قیمت یک خودرو است، خودروی مورد نظر خود را در زمان تحویل از کارخانه دریافت کنند.

انها می‌توانند قیمت خودرو را یکباره پرداخت نکنند و اگر پیش‌بینی می‌کنند ممکن است قیمت خودرو افزایش یابد بخشی از قیمت اصلی خودرو را به قیمت همین امروز و به قیمت پایین‌تری خریداری کنند.

این کار باعث می‌شود متقاضیان خرید خودرو بتوانند آرام آرام و همگام با پس‌اندازهایشان قدرت خرید یک خودرو را پیدا کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"