کد خبر: ۳۹۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

ایجاد رقابت در بازار با خروج دولت از قیمت گذاری خودرو

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : به نفع خودروسازان و مصرف کننده است که دولت از طریق تعرفه ها بر بازار خودرو مدیریت نماید.

مجید منصوری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : دولت با کاهش و افزایش تعرفه ها می تواند قیمت خودرو در بازار را متعادل نماید .

وی تصریح کرد : باید نرخ تعرفه متعادل شود و به ارامی وزارت صنعت و معدن و دولت با تنظیم تعرفه واردات خودرو ، قیمت گذاری را به بازار عرضه و تقاضا واگذار نمایند.

وی تاکید کرد : دولت نباید در قیمت گذاری خودرو دخالت کند  بلکه می تواند با کاهش و یا افزایش نرخ تعرفه نسبت به قیمت خودرو در بازار اعمال نظر و مدیریت نماید.

وی افزود : در صورتی که شورای رقابت به  دنبال ایجاد رقابت در بازار خودرو است نباید در قیمت گذاری دخالت کند چرا که با ادامه دخالت در قیمت گذاری ، انحصار در بازار خودرو کما فی السابق وجود خواهد داشت.

وی گفت : هر گونه اعمال نظر دولت در قیمت گذاری کالاها روند موفقیت آمیزی نخواهد داشت چنانچه این مساله در بازار فولاد و سیمان نیز تجریه ناموفقی بود به طوری که دولت با مدیریت تعرفه توانستند علاوه بر کنترل بازار ، کنترل تولید و از سویی حمایت ازمصرف کننده و تولید کننده را داشته باشد.

نماینده مردم لنجان در مجلس نهم خاطر نشان کرد :  در صورتی که دولت در قیمت گذاری دخالت نکند اما در جایی مشاهده کرد که در حق مصرف کننده اجحاف می شود می تواند میزان واردات خودرو را با تعرفه منطقی و نیاز بازار کم و زیاد نماید.

منصوری تصریح کرد : البته زمانی با کاهش تعرفه واردات فولاد به وفور چینی های وارد بازار شدند و وزارت صنعت ناگزیر گردید تا قیمت ها بالا ببرد تا صنعت فولاد امکان ادامه حیات داشته باشد ، البته راهی جز این نیست زمانی که قرار است به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم عملا نه باید در قیمت گذاری دخالت کرد و نه  زیادی با تعرفه ها بازی نمود.

وی گفت : امروز باید  به سمت جهانی شدن حرکت کرد اگر غیر از این باشد در ابتدای راه باقی خواهیم ماند بالاخره زمانی باید این کار را شروع کرد مسلما دولت باید در جایی قیمت خودرو را بر اساس عرضه و تقاضا تعیین نماید و درصورت مشاهده افزایش قیمت نسبت به تغییر تعرفه ها اقدام نماید در واقع با تنظیم تعرفه ، قیمت ها را متعادل کند.

به گفته وی هم اکنون در مناطق آزاد اغلب مشتریان به خرید خودروهای پلاک اروند روی اوردند و کمتر خودروهای داخلی را خریداری می کنند که عمده علت آن عدم اعمال تعرفه و نهایتا قیمت پایین خودروهای وارداتی است.

وی افزود : نه باید تعرفه ها به میزانی کم باشد که خودروهای داخلی استفاده نشود و نه به حدی بالا باشد که مصرف کنندگان ناگزیر به استفاده خودرو داخلی به هر کیفیت و قیمتی شود.

وی گفت : دولت باید اجازه دهد تا با قراردادهای خودرویی با خوروسازان دنیا رقابت پذیری در بازار خودرو افزایش یابد در صورتی که شرایط رقابت فراهم شود و تعرفه ها متعادل شود به نظر می رسد چنین شرایطی بسیار بهتر از دخالت در قیمت خودرو خواهد بود.

وی با انتقاد از فرمول قیمت گذاری خودرو اظهار داشت : دستورالعمل شورای رقابت برای افزایش ویا کاهش قیمت اصولا فرمول مناسبی نیست و نه به تولیدکننده و نه مصرف کننده کمکی نخواهد کرد  بنابراین باید شورای رقابت پایش را از قیمت گذاری خودرو کنار بکشد و دولت نیز برای قیمت رقابتی ، تعرفه ها را تنظیم کند و با این روش بازار خودرو را مدیریت کند نه با افزایش و کاهش قیمت .

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"