کد خبر: ۴۱۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۸۷

آیا قیمت خودرو افزایش یافته است؟!

قيمت خودرو در ايران بر خلاف قيمت ساير محصولات در6 سال گذشته تقريبا" ثابت بوده برغم اينكه قيمت مواد اوليه ، دستمزدها ، انرژي ، قطعات ، ماليات و عوارض و تورم خودروسازان و باتوجه به افزايش تقاضا و رونق خريد و فروش انواع خودروها عرضه خودروها با قيمت تثبيت شده بوده است .

همچنين سال گذشته و امسال نيز با توجه به افزايش قيمت شديد نفت قيمت قطعات وارداتي و مواد اوليه نيز در برخي مواد حتي چند برابر شده است و قاعدتا" بايد محصول نهايي يعني خودرو نيز بايد افزايش قيمت داشته باشد . اما خودروسازان در چهار و پنج سال اخير با افزايش بهره وري كاهش ضايعات استفاده بهينه از سرمايه و تجهيزات و بهره مندي از نيروي آموزش ديده و مجرب موفق شده اند افزايش قيمت ساير عوامل توليد را جبران كرده و خودرو با قيمت تثبيت شده به مردم عرضه كنند.

در سال جاري اندك افزايش قيمت خودرو حداقل افزايش قيمتي است كه در قبال ساير عوامل افزايش پيدا كرده است و اين اقدام نيز در راستاي كسب حداقل سود براي بنگاههاي اقتصادي است كه چند ده هزار سهامدار از همين سود بهره مند مي شوند . بنابراين اگر افزايش شديد ساير عوامل توليد را با اندك افزايش قيمت خودرو مقايسه كنيم مي توان نتيجه گرفت كه قيمت خودرو افزايش پيدا نكرده است .

همدانی

کارشناس صنعت خودرو

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"