کد خبر: ۴۲۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
وزارت صنعت از سازمان استاندارد درخواست کرد

ثبات بخشی یکساله به استاندارد خودروها

به گزارش خبر خودرو، قائم مقام معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در تازه‌ترین نامه به سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص تغییرات مکرر مصوبات این سازمان در خصوص مدل‌های مجاز خودرو جهت واردات از طریق کمیته خودرو و به تبع ابلاغ آن توسط دفتر مقررات صادرات و واردات هشدار دارد و خواهان یکساله شدن تاییدیه استاندارد خودروهای وارداتی تا ابتداي سال ميلادي شد.

محمود دودانگه در نامه خود به نیره پیروز بخت نسبت به تغییرات مکرر مصوبات این سازمان در خصوص مدل‌های مجاز خودرو هشدار داد و اینکه این موضوع مشکلات و اختلافات عدیده ای را برای فعالان اقتصادی این بخش ایجاد کرده است. براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار ثبات‌بخشی به روند اعلام مدل‌های استاندارد خودرو توسط سازمان‌های مسئول شده است.

در حالی مسوولان وزارت صنعت از سازمان ملی استاندارد درخواست کرده‌اند با حل این مشکل به ایجاد ثبات و اطمینان در فضای تجاری کشور کمک کنند و با اصلاح رویه مذکور مدت زمان استاندارد خودروهای مجاز برای واردات را بر ميناي تقويم مشخصي تعيين کنند که تاکنون سازمان ملی استانداد تغییری در رویکرد خود نسبت به اعلام تاییدیه خودروها نداشته است.

قائم مقام معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت در نامه خود به نیره پیروز بخت رئیس سازمان استاندارد تاکید کرده است، منوط کردن ارایه اسناد و مدارک یا ایفای تعهدات نمایندگان رسمی به حذف يا قرار گرفتن خودروهای مجاز در سامانه ثبت سفارش منجر به کنترل بازار از سوی برخی نمایندگان رسمي با ايجاد قابليت كنترل در ارائه اسناد مربوطه می‌شود. آنگونه که در این نامه آمده است، براساس بررسی‌های صورت گرفته، گاها نماینده رسمی با داشتن موجودی بالا از یک مدل خودرو با ترفند عدم ارائه اسناد، سازمان ملی استاندارد را به سمت حذف مجوز ورود در سامانه مجبور می‌کند و از ورود خودرو توسط سایر فعالان جلوگیری می‌کند که این موضوع موجب افزایش قیمت برخی وارداتی‌ها در بازار و ايجاد بازار سياه می‌شود.

آنگونه که به نظر می‌رسد، تغییرات مکرر مصوبات سازمان ملی استاندارد در خصوص مدل‌های مجاز خودرو موجب شده تا برخی واردکنندگان رسمی خودرو بازار را در دست بگیرند و این گونه وضعیت را برای سایر فعالان اقتصادی سخت کنند. از آنجا که تمدید مجوز استاندارد برای خودروهای وارداتی توسط نماینده رسمی صورت می‌گیرد بنابراین تا زمانی که نمایندگی رسمی خودرو اسناد استاندارد داراي تاييدات حقوقي مرتبط را به سازمان ملی استاندارد برای تمدید دوباره تاییدیه استاندارد ارسال نکند، خودروی موردنظر اجازه واردات پیدا نخواهدکرد و ثبت‌سفارش آن بسته خواهد ماند. همین موضوع موجب می‌شود ثبت‌سفارش یک مدل خودرو تا اعلام نهایی وضعیت استاندارد آن معلق بماند.

در همین زمینه، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبر خودرو با اشاره به اینکه براساس قانون تا زمانی که نماینده رسمی اقدام عملی نکند، ثبت‌سفارش خودروهایی که تاییدیه استاندارد آنها به پایان رسیده باشد، مشخص نخواهد شد، گفت: همین موضوع موجب شده که برخی نمایندگی‌های رسمی واردات خودرو که اطلاعات کامل‌تری نسبت به فرآیند واردات خودرو و مدت زمان تاییدیه سازمان‌های نظارتی دارند، با علم به این موضوع چند روز قبل از پایان یافتن استانداردهای معین ثبت‌سفارش به تعداد لازم براي خودروهای مدنظر خود راانجام دهند. حال آنکه سایر فعالان این حوزه از این اطلاعات محروم هستند و در چنین زمانی است که بازار سیاه شکل می‌گیرد.

فرهاد احتشام‌زاد، نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به اداره استاندارد را نشات گرفته از نگرانی‌‌های پیش رو در این زمینه دانست و عنوان می‌کند: اگر اعتبار مدنظر برای صدور مجوزها یکساله شود، شاهد ثبات بخشی در اعلام استاندارد خودروها خواهیم بود و این موضوع به نظم بخشی در واردات خودروهای خارجی می‌انجامد بنابراین انجمن واردكنندگان خودرو احتساب تقويم زماني ثابت تا انتهاي هر سال ميلادي را پيشنهاد کرده است كه طبيعتا تا زمان عدم تغيير مفاد استاندارد يا مشخصات جديد خودرو نيازي به غير فعال شدن ثبت سفارش آن مدل خودرو نیست.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ثبات بخشی به تاییدیه استاندارد را موجب شفافیت بیشتری در واردات خودرو می‌داند و معتقد است در این صورت همه علاقمندان به فعالیت اقتصادی در این حوزه می‌توانند در یک بازار  شفاف و به دور از شرايط رقابتي ناعادلانه با هم رقابت کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"