کد خبر: ۴۲۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
با ابلاغ وزير كشور به دستگاه های ذیربط
به گزارش خبرخودرو : معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران همزمان با آغاز اجرای فاز نخست طرح كنترل آلودگي هواي شهر تهران موسوم به «طرح كاهش» از اول شهريور گفت: اين طرح كه پيشنهاد دهنده آن شهرداري تهران است و با جديت دنبال اجرايی شدن آن بوديم، توسط وزير محترم كشور به دستگاه‌ هاي ذيربط ابلاغ شد.

«طرح كاهش»‌ سرانجام استارت خورد

به گزارش  خبرخودرو: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران همزمان با آغاز اجرای فاز نخست طرح كنترل آلودگي هواي شهر تهران موسوم به «طرح كاهش» از اول شهريور گفت: اين طرح كه پيشنهاد دهنده آن شهرداري تهران است و با جديت دنبال اجرايی شدن آن بوديم، توسط وزير محترم كشور به دستگاه‌ هاي ذيربط ابلاغ شد.

 

دكتر مازيار حسيني افزود: در «طرح كاهش»، به دنبال آن هستيم تا ماشيني كه توليد آلودگي بالا و خارج از استاندارد مي نمايد، در شهر تردد نكند و تعريف ساده «طرح كاهش» در همين يك جمله خلاصه مي‌ شود.

وي با اعلام اين كه چون در حال حاضر، تعداد زيادي ماشين داريم كه توليد آلودگي بالايي دارند، بنا بر ضرورت پيش‌ بيني نموديم تا اين طرح در چند مرحله انجام شود، تأكيد كرد: در مرحله اول؛ ماشين‌ هايي كه به محدوده زوج و فرد وارد مي شوند، حتماً بايد معاينه فني داشته باشند و در مرحله بعد؛ همه ماشين‌ هايي كه در كل شهر تردد مي كنند، حتماً بايد معاينه فني داشته باشند و اين چکیده كل ماجراي «طرح كاهش» است.

آمادگی کامل مراكز مجاز معاينه فني پايتخت

 

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه فاز نخست «طرح کاهش» از اول شهريور شروع شده و گام بعدي آن از اول مهر و با ارسال پيامك براي مالكان خودروهاي فاقد معاينه فنی كه وارد محدوده زوج و فرد مي شوند رقم مي‌ خورد، اظهار كرد: در اين پيامك به دارندگان اين خودروها اعلام مي ‌شود که اگر معاينه فني نداشته باشند، در اين مرحله اِعمال قانون نمي‌ شوند ولي با وجود این که ما مي‌دانيم كه شما وارد محدوده زوج و فرد شده ايد ولی فعلاً جریمه نمی شوید.

دكتر مازيار حسيني با بيان اين كه مراكز مجاز معاينه فني تهران از اول شهريور با تمام توان آماده خدمات رساني به مراجعه كنندگان هستند،‌ تصريح كرد: اطلاعات ماشين‌ هايي كه در اين مراكز معاينه فني مي‌ شوند، به صورت اتوماتيك وارد شبكه  مي گردد و دوربين هاي كنترل ترافيك خودروهايي كه معاينه فني دارند را تشخیص می دهند و البته از اول آبان، خودروهاي فاقد معاينه فني اِعمال مقررات مي‌ شوند.

 

وي با تأكيد بر اين كه ماشين هاي كاربراتوري، آلايندگي بالايي دارند و در مرحله اول، اگر اين خودروها معاينه فني داشته باشند با آنها مماشات مي‌شود، اضافه كرد: البته از اول دي 96 كه آخرين گام «طرح كاهش»‌ برداشته مي شود، کلاً خودروهای کاربراتوری از چرخه حمل و نقل شهری تهران حذف مي شوند.

آلودگي هوا به مسأله ای ملّی تبديل شده است

 

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه وزارت كشور نيز همچون شهرداري تهران مصّر است كه «طرح كاهش» انجام شود، اظهار كرد: اگر بخواهيم معضل آلودگي هوا حل شود، بايد يك بسته از اقدامات اجرایی داشته باشیم که البته شهرداری تهران آن را تهیه کرده و به وزارت کشور ارائه نموده که یکی از برنامه های پيش بيني شده در اين بسته، «طرح كاهش» است.

 

دكتر مازيار حسيني با بيان اين كه در حال حاضر در اروپا، استاندارد بسيار سخت گيرانه يورو 6 اِعمال مي شود، تصريح كرد: براي اين كه استانداردهاي مشابه و البته با سخت گيري كمتر در تهران اتفاق بيفتد، مجموعه امكانات و الزاماتی همچون تولید و توزیع بنزين و گازوييل با حداقل آلودگي مورد نياز است و البته به دنبال انجام اقداماتی همچون نصب فيلتر دوده بر روي اتوبوس‌ هاي شركت واحد نیز هستيم.

 

 

وي در پايان با تأكيد بر اين كه كشورهاي اروپايي نيز در گذشته همين كارهايي كه ما امروز انجام مي دهيم را انجام داده اند، اضافه كرد: مسأله آلودگي هوا فقط محدوده به تهران نيست و امروز موضوع آلودگي هوا به یک مسأله ملّی در سطح كشور تبديل شده و حل اين مسأله مانند پازلي است كه صرفاً با كنار هم قرار دادن همه قطعات آن، تصوير نهايي شكل گرفته و نتيجه مورد انتظار، حاصل مي‌شود.

 

گفتنی است «طرح کاهش» که مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور است و به امضای رییس شورای عالی استان ها، رییس پلیس راهور و معاونان وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات ، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی رسیده، از سوی وزیر کشور به دستگاه های ذیربط شامل سازمان برنامه و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی و شورای عالی استان ها ابلاغ شده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"