کد خبر: ۴۲۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو ، قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: طبق مصوبه ابلاغ شده دولت به وزارت صنایع و معادن، ساخت و تولید خودروهای کاربراتوری به دلیل میزان بالای آلایندگی از سال 82 در کشور متوقف شده است.

فقط ده درصد از مساحت شهر تهران شامل طرح کاهش می شود

به گزارش خبرخودرو ، قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: طبق مصوبه ابلاغ شده دولت به وزارت صنایع و معادن، ساخت و تولید خودروهای کاربراتوری به دلیل میزان بالای آلایندگی از سال 82 در کشور متوقف شده است. 

حسین رضا شهید زاده در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود: درحال حاضر در کشور تنها خودروهای بنزینی انژکتوری به دلیل آلایندگی کمتر نسبت به خودروهای کاربراتوری تولید می‌شود.

وی با اشاره به بررسی حدود مجاز آلاینده های خودرو در مراکز معاینه فنی ابراز کرد: خودروهای کاربراتوری و انژکتوری با محدوده آلایندگی متفاوت تست و موفق به اخذ برگه معاینه فنی می شوند.

وی در خصوص میزان مجاز آلایندگی خودروهای کشور اظهار داشت: اخیرا میزان مجاز آلایندگی مونو اکسید کربن خودروهای انژکتوری از 2.5 به 0.7 تغییر پیدا کرده در حالی که این عدد برای خودروهای کاربراتوری 4 است. لذا متاسفانه حتی خودروهای کاربراتوری که دارای برگه معاینه فنی هستند نسبت به خودروهای انژکتوری چندین برابر تولید آلایندگی دارند.

وی با توجه به اجرای قریب‌الوقوع طرح "کاهش" که نام آن برگرفته از سرواژه‌های عبارت "کنترل آلودگی هوای شهر" است و تاثیرات طرح بر کنترل آلودگی هوای تهران بیان کرد: طرح کاهش پیشنهادی شهرداری بر این امر استوار است که خودروهای دارای آلایندگی بیشتر اجازه ورود به برخی از مناطق شهر را نداشته باشند. در این صورت در یک دوره چند ساله ناوگان موجود در شهر تهران پالایش شده و به سوی خودروهای کم آلاینده خواهد رفت و سهم منابع متحرک در تولید آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.

شهیدزاده در ادامه با بیان اینکه حدود ده درصد از مساحت کل شهر (محدوده زوج و فرد) برای طرح کاهش در نظر گرفته شده و تاثیر مهمی بر جابجایی در سطح شهر ندارد، اذعان داشت : پیشنهاد اولیه طرح کاهش بیش از یکسال پیش توسط شهرداری به وزارت کشور ارسال شد.

وی تاکید کرد: طرحی که بزودی توسط پلیس راهور تهران اجرایی می شود تنها قسمتی از طرح کاهش و قدم اول آن است و نباید آن را با طرح کاهش اشتباه گرفت. در این مرحله تنها خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌های ثبت تخلف موجود در سطح شهر شناسایی و اعمال قانون خواهند شد. قبل از تصویب طرح کاهش نیز این اقدام قابل اجرا بوده و نیاز به طرح جدید نداشت. البته استفاده از دوربین برای ثبت تخلف نیازمند یک سامانه یکپارچه ملی برای ثبت مشخصات خودروهای دارای معاینه فنی هم بوده که به همت همکاران وزارت کشور با نام سیمفا راه اندازی شده است. لازم به ذکر است مقرر شده قدمهای بعدی طرح کاهش در سال آتی برداشته شود.

وی افزود : در صورتی که طرح کنترل معاینه فنی خودروها هم به طور کامل اجرا شود، بر کاهش آلودگی هوای پایتخت تاثیر خواهد داشت، اما این تغییرات یک دفعه و آنی رخ نخواهد داد .

قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان اضافه کرد: اگر طرح کاهش به صورت کامل و آنچه پیشنهاد شده بود اجرا می شد، با سرعت بیشتری به سوی هوای پاک در تهران پیش می رفتیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"