کد خبر: ۴۲۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو ، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از رشد بسیار کم مصرف بنزین در کشور خبر داد و گفت : از خرداد ماه سال گذشته با عرضه آزاد بنزین و عدم اعمال کارت سوخت ، مصرف بنزین در کشور رشد بسیار کمی داشته است.

نیازی به سهمیه بندی بنزین در کشور نیست

به گزارش خبر خودرو ، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از رشد بسیار کم مصرف بنزین در کشور خبر داد و گفت : از خرداد ماه سال گذشته با عرضه آزاد بنزین  و عدم اعمال کارت سوخت ، مصرف بنزین در کشور رشد بسیار کمی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبر خودرو، عباس کاظمی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت : طی 5 ماه اول امسال مصرف بنزین بیش از  3.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته این در حالی است که این مدت میزان عرضه و ورود خودروهای سبک به چرخه حمل و نقل، حدود 8 درصد در کشور رشد داشته است.

وی افزود : علی رغم حذف سهمیه بندی و عدم اعمال کارت سوخت ، طی 16 ماه گذشته رشد مصرف بنزین در کشور بسیار کم بوده است بنابراین معتقدیم که دیگر نیازی به سهمیه بندی بنزین در کشور نیست.

وی در ادامه به حذف کارت سوخت اشاره کرد و گفت :  در دهه 80 به دلیل قیمت بسیار پایین بنزین در کشور و همچنین جلوگیری از هدر رفت بنزین  به صورت قاچاق ، کارت سوخت طراحی گردید اما امروز که قیمت بنزین متعادل گردیده به نظر می رسد که دیگری نیازی به کارت سوخت در کشور نیست .

وی با اشاره به هزینه 120 میلیاردی تومانی طراحی سامانه کارت هوشمند سوخت خاطر نشان کرد : در صورتی که از ابتدا اجازه می دادند که قیمت بنزین منطقی شود شاید سهمیه بندی سوخت در کشور صورت نمی گرفت.

وی افزود : در 16 ماه اخیر مصرف بنزین در مناطق مرزی رشد منفی داشته است ضمن اینکه با منطقی شدن قیمت بنزین ، قاچاق بنزین تقریبا به صفر رسیده است.

وی در ادامه با توجه به عرضه بنزین به صورت دو نرخی گفت : عرضه بنزین به صورت دو نرخی مشکلات و فسادهایی را به دنبال دارد از این رو معتقدیم که نباید به انرژی سوبسید داده شود چرا که ارائه سوبسید به انرژی و افزایش مصرف آنها قطعا مشکلات آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد : در صورتی قیمت بنزین واقعی شود مسلما مشکلات کمتر خواهد شد.

 وی همچنین به عرضه کارتی گازوئیل اشاره  کرد و اظهار داشت  : با توجه به قیمت بسیار پایین گازوئیل ( نفت گاز) در کشور تخصیص سوخت بر اساس پیمایش صورت می گیرد بر این اساس جهت عرضه نفت و گاز به ناوگان حمل و نقل بر کارت سوخت طراحی گردیده که ابتدا بر اساس پیمایش بوده  و در آینده نزدیک به صورت جی پی اس خواهد بود.

وی در ادامه میزان واردات بنزین طی 160 روز سال گذشته را 12 میلیون لیتر اعلام کرد و افزود : با توجه به افزایش ذخایر بنزین در کشور این رقم در حال کاهش است  به طوری که در 160 روز امسال این رقم به 7 میلیون لیتر رسیده است.

وی همچنین در خصوص استاندارد بنزین های وارداتی گفت : کلیه بنزین وارداتی به کشور دارای استاندارد یورو 4 و با اکتان 95 است .

معاون وزیر نفت در ادامه در خصوص  توزیع بنزین وارداتی توسط بخش خصوصی  اظهار داشت : بنزینی که توسط بخش خصوصی وارد می شود به هیچ وجه اجازه توزیع در کشور را ندارد و بنزین هایی که از شمال کشور نیز وارد می شوند تنها در کشورهای اطراف مثل عرق توزیع می شوند.

تولید گازوئیل یورو 5 با عرضه خودروهای سواری دیزلی در کشور

کاظمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبر خودرو در خصوص عرضه بنزین یورو5 گفت : برای تولید بنزین یورو 5 هیچ برنامه ای در دست اجرا نیست و فعلا بنزین و گازوئیل در کشور با استاندارد یورو 4 تولید و عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه  فاصله استاندارد یورو 4 و 5 بسیار کم است افزود : در صورتی خودرو سواری دیزلی با استاندارد یورو 5 تولید و عرضه شود امکان تولید و توزیع نفت و گاز با استاندارد یورو 5 در کشور وجود دارد.

وی همچنین در خصوص برند سازی جایگاههای سوخت گفت : برندسازی جایگاههای قطعا می تواند کیفیت عرضه و خدمات به مشتریان را در جایگاههاافزایش دهد.

وی افزود : در حال حاضر حدود 20 میلیون مشتری در جایگاهها وجود دارد  که قادر به پاسخ گویی به شکایات آنها نیستیم بنابراین در صورتی جایگاهها برند سازی شود و حدود 10 تا 20 برند در کشور وجود داشته باشد مسلما کیفیت عرضه و خدمات در جایگاهها ارتقاء خواهد یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"