کد خبر: ۴۲۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵

خودروسازان چاره ای جز افزایش تنوع ندارند

به گزارش خبر خودرو ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید با شرایط امروز بازار خودرو که رکود بر بازار خودرو حاکم است مسلما نیاز به تحرک در بازار ضرورت دارد از این رو چنانچه تنوع محصول وجود نداشته باشد طبعا سودی نیز عاید خودروسازان و قطعه سازان نخواهد شد.

عبدالله رضیان در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : در این وضعیت خودروسازان ناگزیرند تا در شرایط جدید تنوع در محصول ایجاد کنند و شرایط تولید بهبود بخشیده شود چرا که تحریم ها موجب گردید که تیراژ تولید خودرو در کشور کاهش یابد از سویی نیز برای عرضه محصول در بازارهای خارجی بدون مشارکت خودروسازان صاحب برند در دنیا نمی توان این بازار را بدست آورد.

وی تصریح کرد : با تیراژ فعلی قطعا بازار ایران کشش نخواهد داشت بنابراین قطعه سازان نیز در این شرایط باید بپذیرند اگر می خواهند موضوع صادرات جدی گرفته شود و محصولات جدید و مورد پسند مشتریان داخلی به خطوط تولید وارد شود باید شرایط و تغییراتی در نوع محصول ایجاد شود تا خودروسازان بتوانند در فضای رقابتی فعلی بازار دنیا خودشان را حفظ نمایند.

وی تاکید کرد : در غیر این صورت  قطعا اوضاع و احوال خودروسازان شرایط خوبی نخواهد بود و در آینده شاهد ورشکستگی آنها خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه باید خودروسازان تعریف جدیدی از وضعیت کنونی داشته باشند ، اظهار داشت : البته تمام تلاش خودروسازان بر این است که شرایط موجود را تغییر دهند و بتوانند ضمن اینکه بازارهای بیرونی را بدست آورند در بازارهای داخلی نیز جاذبه ایجاد کنند بنابراین این مساله نیاز دارد که خودروسازان بتوانند قراردادهای جدیدی را به صورت برد – برد با خودروسازان خارجی منعقد نمایند.

وی افزود : الیته در شرایطی که در کشورهای دنیا هزینه تولید بالا تمام می شود ایران با توجه به شرایطی که دارد می تواند هزینه تولید را کاهش دهد تا قدرت رقابت پذیری بیشتری داشته و با قیمت ارزان تری بتوانند خودروها را در بازار عرضه نمایند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس دهم تصریح کرد : هر چند در این شرایط قطعاتی که برای تولید توسط قطعه سازان داخلی تعریف می شود بر اساس شرایطی است که دو طرف قرارداد پیش بینی می کنند.

رضیان افزود : البته با تیراژ تولید پایین ، تولید به صرفه نخواهد بود اما نگاه بر این است که بازارهای خارجی کشورهای اطراف و بازارهای هدف محلی جهت عرضه محصولات جدید خودروسازان شود.

وی گفت : مهمترین هدف در جریان تولید و تنوع محصول در داخل توسعه صادرات است و گرنه بازار داخلی کشش شرایط کنونی را ندارد بنابراین به هر میزان با توجه به ذائقه مصرف کنندگان ، تنوع محصول ایجاد شود مسلما  صرف بازار داخلی نمی تواند پاسخ گوی تنوع و تیراژ فعلی باشد.

وی افزود : خودروسازان چاره ای ندارند که در صنعت خودرو تنوع ایجاد نمایند بنابراین در شرایط امروز صنعت خودرو و اوضاع شرکتهایی که به صورت انحصاری فعالیت می کنند و نتوانستند محصولی را تولید کنند که قدرت رقابت داشته و بیشتر مونتاژکاری بوده ، چاره ای غیر از این نیست.

وی تاکید کرد : ابتدا مسلما تیراژ تولید برای محصول جدیدی که قرار است وارد بازار شود کم و درصد داخلی سازی قطعات بیش از 20 درصد ممکن نخواهد بود از این رو باید شرایط بگذرد و به نحوی باشد که دانش فنی مورد نیاز کسب شود هر چند در حال حاضر به  جهت نیروی متخصص مشکلی در کشور وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد : مسلما در آینده درصد داخلی سازی محصولات افزایش خواهد یافت و این مسئله ای است که مورد تاکید شرکتهای خارجی نیز است.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"