کد خبر: ۴۳۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو، یک فعال در صنعت قطعه سازی کشور معتقد است با توجه به توانمندی که در صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد باید اولویت ساخت داخل در محصولات جدید بر مبنای توانایی قطعه سازان داخلی تعریف شود.

ترفندهایی برای حذف برخی قطعه سازان توانمند از زنجیره تولید

به گزارش خبر خودرو، یک فعال در صنعت قطعه سازی کشور معتقد است با توجه به توانمندی که در صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد باید اولویت ساخت داخل در محصولات جدید بر مبنای توانایی قطعه سازان داخلی تعریف شود.

نصیری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به شرایط حضور قطعه سازان داخلی در جریان همکاری های جدید ، اظهار داشت : درصد حضور قطعه سازان در این روند قطعا بستگی به سیاست مدیران شرکتهای خودروساز دارد.

وی تصریح کرد : به نظر می رسد در قراردادهای جدید طرف مقابل تعیین کننده قطعات تولیدی در کشور است و با توجه به اطلاعاتی که از قطعه سازی در ایران دارند قطعاتی را که توانمندی وجود دارد را در لیست تولیدات داخلی قرار نمی دهند.

وی گفت : البته حضور شرکتهای خودروساز و قطعه سازی فرانسوی برای تعیین میزان مشارکت قطعه سازان داخلی در زنجیره تامین محصولات جدید مسلما راهگشا خواهد بود  اما به نظر می رسد در این جریان ترفندهایی نیز وجود دارد که قطعاتی که توانمندی هایی بالایی در کشور وجود دارد را  از تولیدات خارجی تامین شود در واقع سازندگانی را مطرح می کنند تا قطعه سازان ایرانی نقش چندانی در این جریان نتوانند داشته باشند.

وی افزود : متاسفانه به نظر می رسد این جریان معکوس گردیده  به طوری که قطعه سازانی که از توانایی بالایی برخوردارند حذف و به نظر می رسند در این راستا قرار است تا از قطعات خارجی استفاده شود.

وی با اشاره به طرح تولید قطعاتی که  توانمندی داخلی وجود ندارد ، اظهار داشت : طبعا با این شرایط با توجه به دریافت تاییده های تولید و از سویی عدم توان مناسب در تولید برخی قطعات خاص و نبود تجهیزات و تکنولوژی لازم عملا قطعه سازان داخلی حذف خواهند شد.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور تصریح کرد : باید لیستی تهیه و به طرف فرانسوی ارائه شود که ایران می خواهد با وجود سازندگان بزرگ ، توانمند و با توجه به تکنولوژی و تجربه  تولید در برخی بخش ها ، این قطعات را در داخل تولید و باید در این بخش از قطعات ساخت داخل اعمال شود.

نصیری گفت : با برگزاری این جلسات بعید است که وضعیت قطعه سازان داخلی مشخص شود چرا که از قبل این مساله از سوی شرکتها تعیین شده است.

سهم 15 درصد قطعه سازان در داخلی سازی  40 درصدی خودروهای جدید

وی با اشاره به اینکه آغاز تولید محصولات جدید با حداقل 20 درصد داخلی سازی نیز جای بحث های زیادی دارد ، گفت : آیا این 20 درصد برای قطعه سازان است یا برای خودروساز خواهد بود ؟ چرا که اگر مربوط به خودروساز باشد پروسه رنگ و مونتاژ 20 درصد داخلی سازی را جواب خواهد داد.

وی افزود  : در صورتی که میزان داخلی سازی  به 40 درصد برسد به نظر می رسد حدود 15 درصد سهم قطعه سازان خواهد بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"