کد خبر: ۴۳۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵

وجود امنیت وثبات ،‌سرمایه گذاری بلند مدت و سودآور را فراهم می کند

به گزارش خبرخودرو، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت آهنگ رشد اقتصادی کشور در 5 ماهه امسال افزایش پیدا کرده و به 4/4 درصد رسیده و شرایط پس از برجام توان سرمایه گذاری صنعتی  ایران  را به میزان قابل ملاحظه ای ارتقا داده است.

دکتر معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که در نشست خبری با نمایندگان رسانه های خارجی مقیم ایران سخن می گفت ضمن اشاره به بهبود وضع اقتصادی کشور و افزایش صادرات در بخش نفت و گاز که توام با افزایش درآمدهای ارزی بوده، افزود بازار ایران بر روی سرمایه گذاری های خارجی باز است و ثبات و امنیت حاکم بر کشور، اجازه سرمایه گذاری های بلند مدت و سودآور برای طرف های خارجی را فراهم می کند.

دکتر معظمی با یادآوری اینکه در حال حاضر 8 ماه  از سپری شدن مذاکرات برجام می گذرد خاطر نشان ساخت ایران از 3 دهه پیش تحت  تحریم بوده و از سال 1390 شدیدترین تحریم ها علیه کشورمان تحمیل شد که منجر به   کاهش صادرات و واردات انجامید و در سال های 93 و 94 با بالاترین آثار تحریم ها مواجه شدیم.

وی افزود اما با روی کار آمدن آقای دکتر روحانی بعنوان  رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید و مذاکراتی که با کشورهای  1+5 برگزار شد، سرانجام به توافقاتی دست یافتیم که بر مبنای آن تحریم ها برداشته شده است. البته می دانیم تحریم ها دو مساله را هدف قرار داده  بودند که عبارتند از   ورود تکنولوژی و سرمایه و مساله سوم  نیز انتقال درآمدها  بود که تحریم ها مانع انتقال درآمدهای ایران به داخل شد . اما خوشبختانه نتیجه مذاکرات برای طرفین مثبت و در حال حاضر  درهای اقتصاد  ایران برای سرمایه گذاران خارجی باز شده است و همه می دانیم مبادلات و تعاملات اقتصادی زمان بر است.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش با بیان  به این که بعد از برجام و برداشته شدن  تحریم ها بیش از 800 مقام خارجی در سطوح مختلف از رئیس جمهور گرفته تا نخست وزیر و وزراء و غیره از ایران دیدن کردند، اظهار داشت  این هیات ها  بازار ایران و ظرفیت ها و چگونگی  حضور در این بازار به همراه اطمینان از امنیت و شرائط سرمایه گذاری و غیره  را بررسی کردند و به دنبال شرکای ایرانی مورد اطمینان هستند و طبعا  انعقاد هرگونه قرارداد نیاز به زمینه سازی دارد و زمان می برد.

معاون وزیر صنعت در بخشی دیگری از اظهارات خود گفت خوبختانه امروزه دسترسی ایران  به تکنولوژی های پیشرفته آسان شده و صادرات نفت دو برابر شده و فروش میعانات گازی هم به همین ترتیب بوده  و به دلیل افزایش صادرات نفتی، درآمدها هم بیشتر شده و در مجموع آهنگ رشد اقتصادی کشور بر اساس آمار بانک مرکزی ایران .در 5 ماه اول سال جاری 4/4 درصد بوده است. از طرفی بانک جهانی و صندوق بین المللی رشد اقتصادی  ایران را برای سال آینده 3/5 پیش بینی کردند  که این امر نشانه  خوبی برای بهبود وضع  اقتصاد ایران  است که نتیجه فراهم شدن شرایط مناسب در دوران پسا تحریم است. دکتر  معظمی افزود البته نمی توانیم از بد عهدی آمریکایی ها چشم پوشی کنیم و این علیرغم اینکه خود آمریکایی ها اعتراف کردند که ایران در قرارداد برجام  به تعهدات خود عمل کرده است.

معاون وزیر صنعت ضمن ابراز خوش بینی به رشد اقتصادی کشور در سال آینده گفت با شرکت های صاحب نام  و مطرح جهانی مذاکره کردیم و به تفاهم نامه های مهمی دست یافتیم  و امیدواریم در سایه تحقق شرایط مورد نظرمان در دوران پسا برجام، شاهد بدعهدی طرف مقابل نباشیم.

رئیس هیات عامل ایدرو در پاسخ به پرسشی درباره جذب سرمایه گذاران  کشورهای عربی اظهار داشت ایدرو بعنوان بزرگترین سازمان توسعه ای کشور آمادگی سرمایه گذاری و اجرای پروژه های بزرگ صنعتی، نفت و گاز، انرژی و حمل و نقل در ایران  می باشد و در عین حال از شرکت های عربی نیز دعوت می کنیم جهت سرمایه گذاری در بازار ایران و تحکیم همکاری های اقتصادی دو جانبه، به کشورمان بیایند. وی وجود معافیت های مالیاتی ،‌قوانین تسهیل کننده سرمایه گذاری ، تضمین اصل و سود سرمایه گذاری و واگذاری زمین ، بعنوان  بخشی از تسهیلات ارایه شده برای سرمایه گذاران خارجی در ایران برشمرد.

دکتر معظمی با بیان اینکه می توان بسیاری از نقطه نظرات را از طریق رسانه ها منعکس کرد گفت رویکرد فعلی ایدرو، انعکاس توانمندی های این سازمان و همچنین بیان فرصت های سرمایه گذاری های خارجی برای ذینفعان به منظور استفاده از جاذبه سرمایه گذاری های صنعتی در ایران می باشد.

گفتنی است شماری از رسانه های خارجی از جمله خبرگزاری آناتولی ترکیه، خبرگزاری NHK ژاپن، بلومبرگ ،‌میدل ایست ،‌اکونومیست ،شبکه ماهواره ای" الان"  شبکه ماهواره ای المنار لبنان و تلویزیون  بلادی العراق و شبکه های العالم و پرس تی وی  مصاحبه دکتر معظمی را تحت پوشش خبری و تصویری قرار دادند.


 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"