کد خبر: ۴۴۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو ، با وجود اجرای برخی طرح های مربوط به نوسازی خودروهای سبک و نیمه سنگین و تحقق بخشی از وعده های دولت در ارائه تسهیلات و آغاز نوسازی تاکسی ها و مینی بوس های فرسوده در کشور ،اما همچنان موضوع نوسازی کامیون ها و خروج خودروهای فرسوده سنگین از مشکلات جدی دارندگان این خودروهاست.

 مسکوت ماندن طرح نوسازی ناوگان سنگین و تجاری در کشور

به گزارش خبر خودرو ، با وجود اجرای برخی طرح های مربوط به نوسازی خودروهای سبک و نیمه سنگین و تحقق بخشی از وعده های دولت در ارائه تسهیلات و آغاز نوسازی تاکسی ها و مینی بوس های فرسوده در کشور ،اما همچنان موضوع نوسازی کامیون ها و خروج خودروهای فرسوده سنگین از مشکلات جدی دارندگان این خودروهاست.

جریان نوسازی کامیون های فرسوده در حالی همچنان با وجود وعده های دولت مسکوت مانده که بر اساس تفاهم نامه ای که بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به امضاء رسید مقرر گردید تا 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده نوسازی شود که متاسفانه تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

بر اساس این تفاهم نامه مقرر گردیده تا وزارت نفت به رانندگانی که پیمایش می کنند از محل صرفه جویی سوخت و بر مبنای هر کیلومتر پیمایش، 9 سنت در خصوص بهره بانکی به رانندگانی که در طرح نوسازی شرکت کرده اند، کمک نمایند که متاسفانه تاکنون وزارت نفت به تعهدی که داده عمل نکرده است. این در حالی است که بالا رفتن سن ناوگان تجاری و حمل و نقل در  کشور افزایش مصرف سوخت ، الایندگی محیط زیست و از سویی هدر رفت منابع ملی و سرمایه عمومی کشور را به دنبال دارد.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با ابراز تاسف از عدم تحقق وعده های دولت در نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و کالا در کشور گفت : نوسازی کامیون های فرسوده و ناوگان تجاری فعلا در حد وعده و وعید بوده و تاکنون اتفاق خاصی در نوسازی کامیون های فرسوده رخ نداده است.

محمد خان بلوکی با اشاره به مصرف بالای سوخت کامیون های فرسوده اظهار داشت : در شرایطی که میزان مصرف گازوئیل کامیون های فرسوده، حداقل 70 لیتر در هر 100 کیلومتر است و این رقم در کامیون های جدید 35 لیتر و نصف این میزان است و نقشی که خروج کامیون های فرسوده در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی دارند از این رو باید وزارت نفت کمک هزینه ای را که بر اساس تفاهم نامه منعقده برای نوسازی ناوگان را پرداخت نماید که تاکنون به تعهد خود عمل نکرده است.

وی تاکید کرد : تا زمانی که دولت دخالت نکند و تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و کامیون های فرسوده در کشور اختصاص ندهد هیچ اتفاقی در روند نوسازی در این بخش رخ نخواهد داد.

تضامین سنگین بانک ها و بلاتکلیفی متقاضیان نوسازی کامیون های فرسوده

وی گفت : متاسفانه دریافت تضامین سنگین بانک ها در قبال ارائه تسهیلات ماههاست بسیاری از متقاضیان نوسازی را در بلاتکلیفی قرارداده است.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور با توجه به وجود 180 هزار خودرو بالای 27 سال در جاده های کشور خاطر نشنا کرد :  90 هزار دستگاه کامیون فرسوده بالای 35 سال در جاده های کشور تردد می کنند که این آمار نشان می دهد که دولت باید به سرعت در زمینه نوسازی این خودروها اقدامی جدی نماید.

خان بلوکی افزود : ضمن اینکه به نظر می رسد خودروی جایگزین و استانداردی نیز برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و جایگزینی کامیون های فرسوده در کشور وجود ندارد .

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"