کد خبر: ۴۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۷

ابلاغيه جديد بانك مركزي ؛ تير خلاص بر تداوم توليد 98 شركت بزرگ توليدي – صنعتي

1- ابلاغيه جديد بانك مركزي به بانكها مبني بر ممنوعيت پرداخت تسهيلات بانكي به 98 شركت بزرگ توليدي – صنعتي تير خلاص بر تداوم توليد اين شركتها محسوب مي شود.

2- در ۲۶/۱۲/۸۶ هیئت وزيران طي مصوبه اي پرداخت تسهيلات بانكي به 98 شركت بزرگ را ممنوع اعلام كرده بود.

اما همزمان وزارت اقتصاد و بانك مركزي را موظف به ارائه راهكارهاي تامين تسهيلات مالي براي اين شركتها نموده بود.

3- بانك مركزي بدون آنكه به بخش اخير مصوبه دولت جامه عمل بپوشاند و راهكاري را به عنوان جايگزيني تسهيلات بانكي متعارف معرفي نمايد ، با ابلاغيه اخير خود ، فقط به بخش اول مصوبه هیئت دولت عمل كرده است .

4- آيا مسئولان بانك مركزي كه دستور صدور ابلاغيه را صادر كرده اند ، نميدانستند كه مصوبه دو بخش دارد و اجراي بخش اول ، منوط به اجراي بخش دوم است ؟

5- بنده به ياد دارم كه اول كسي كه بحث "هزينه مبادله" را مطرح كرد و بر كاهش آن پاي فشرد و در مقام مشاور آقاي خاتمي ، با مرحوم نوربخش درگير شد ، جناب مظاهري بود. در آن زمان در ميزگردي که در خبرگزاری ایرنا بر پا شده بود بنده و آقای غنیمی فر درگیری شدیدی با مرحوم نوربخش داشتیم و به کاهش نرخ بهره 24 درصدی ، که 10 درصد بیشتر از نرخ تورم بود، پا فشاری می کردیم. هر چند طهماسب مظاهری در آن جلسه حضور نداشت، اما در مقام مشاور خاتمی، در حمایت از صنعتگران و تولید کنندگان بر کاهش" هزینه مبادله " تاکید داشت و اصرار می ورزید. و بر کاهش نرخ بهره بانکی صحه می گذاشت.

6- این که آقای مظاهری برای جلوگیری از فروپاشی نظام بانکی و لاعلاج اقتصاد ایران، یک تنه در مقابل تصمیمات شتابزده کاهش بهره بانکی که ده درصد پایین تر از نرخ تورم است، ایستاده است ستودنی است.

اینکه 3 قفل یا 6 قفل بر خزانه بانک مرکزی زده است تا بانکها از جیب گشاد بانک مرکزی دست به گشاده بازی نزنند نیز ستودنی است.

اما پرسیدنی است در تداوم دستورات دولت در توزیع تسهیلات بانکی در طرحهای زود بازده و ... تکلیف تولید کنندگان متوسط و بزرگ چه می شود؟ می خواهند 100شغل زود بازده درست کنند اما در عوض ۰۰۰/۲۰۰شاغل قدیمی را بیکار کنند؟ میدانم که قصد شما این نیست. چون طرفدار تولید هستید.

7- ما توقعی از شما در جائیکه خارج از کنترلتان هست نداریم، اما در حیطه اختیارتان از شما توقع زیادی داریم.

8- جناب مظاهری شما بگویید مشکل نقدینگی شرکتها و کارخانجات تولیدی را چگونه باید حل کنیم؟ اگر عرضه کالاهای صنعتی کم شود، قیمتها افزایش نخواهد یافت؟ شما که به دنبال کنترل تورم هستید بهتر از هر کس می دانید که " کاهش عرضه" تورم زا است. شما هر چه قدر به بانکها سخت بگیرید، آنها سختگيري بيشتري به تولید کنندگان مي‌كنند.

9- وقتی مصوبه دولت اعلام شد، از اینکه باز هم قبل از تهیه راهکاری اساسي و اجرایی، ممنوعیتی وضع شده بود، نگران شدم. اما خوش خیالانه با خود گفتم مظاهری طرفدار تولید است، طرفدار افزايش ارزش افزوده است، طرفدار افزایش تولید ناخالص داخلی است. پس حتما قبل از دستور توقف دادن تسهیلات، راهکارهای اجرایی پروپیمانی را ارائه خواهد کرد و به اصطلاح قبل از برداشتن منار ، چاه را خواهد کند و 98 شرکت متوسط و بزرگ را از شر مشکلاتشان خلاص خواهد کرد، اما ابلاغیه دیروزتان، تیر خلاصی بود که آنها را از مشکلاتشان خلاص کرد.

داوود ميرخاني رشتي

دبیر پیشین انجمن خودروسازان ایران

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"