کد خبر: ۴۵۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵
بی توجهی به بومی سازی تکنولوژی در صنعت خودرو ایران

سیاست منسجمی برای ارتقاء توانمندی خودروسازان وجود ندارد

به گزارش خبر خودرو ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ایران معتقد است که عدم تمرکز در جهت افزایش داخلی سازی و از سویی بی توجهی به بومی سازی تکنولوژی در صنعت خودرو ایران ، موجب گردیده تا هر گونه نوسان در نرخ ارز و تغییر در جریان همکاری ها ، بر بازار و قیمت خودرو در ایران تاثیر بگذارد .

رضا انصاری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : تا زمانی که به معنای واقعی تکنولوژی در صنعت خودرو ایران بومی سازی نشوند و وابستگی در این بخش وجود داشته باشد نوسانات ارزی بر هزینه تمام شده تولید خودرو تاثیر گذاشته و شرکتها ناگزیر خواهند بود بر اساس منطق اقتصادی ، قیمت ها را افزایش دهند.

وی تصریح کرد : امروز وابستگی به تکنولوژی و قطعات و مواد اولیه وارداتی در صنعت خودرو به صورتی است که با هر گونه نوسان و افزایش نرخ ارز ، این جریان بر قیمت تمام شده تولید قطعات و نهایتا قیمت خودرو تاثیر می گذارد .

وی گفت : باید دانش و تکنولوژی روز مبتنی بر توانمندی های داخلی در حوزه صنعت و تولید در کشور وارد شد اما متاسفانه در این سالها به معنای واقعی از نیرو و توان داخلی در جهت ارتقاء دانش و تکنولوژی در صنعت خودرو استفاده نشده است.

وی تاکید کرد : امروز باید تکنولوژی های کلیدی که به نوعی در ایجاد مزیت رقابتی در صنعت خودرو تاثیر گذار است بومی سازی شوند تا توانمندی های در این حوزه گسترش یابد.

نماینده داراب و زرین دشت در خانه ملت با اشاره اینکه تکنولوژی یکی از عوامل کلیدی مزیت رقابتی است ، تصریح کرد : باید با سیاست گذاری های صحیح در وزارت صنعت و معدن و مدیریت صحیح در بنگاهها ، زمینه ارتقاء توانمندی های تکنولوژیک برای صنعت خودرو ایجاد شود که متاسفانه در حال حاضر در این زمینه نیز دچار مشکل هستیم.

انصاری افزود : هم اکنون در حوزه سیاست گذاری و بومی سازی تکنولوژی و ارتقاء توانمندی های صنعت خودرو هیچ گونه سیاست منسجمی در وزارت صنعت و معدن وجود ندارد.

وی حلقه مفقوده صنعت خودرو را نبود سیاست منسجم در ارتقاء توانمندی های صنعت خودرو دانست و گفت : باید در چندین حوزه به خصوص سیاست های کلان پولی ، تجاری ، صنعتی و تحقیق و توسعه ، سیاست منسجمی در کشور تدوین و دنبال شود تا در راستای انسجام این سیاست ها به شرایط خوبی در توسعه در کشور دست یابیم.

وی گفت : امروز مدیریت بنگاهها با مشکل مواجه است و عملا بخش خصوصی نیز نقشی در این جریان ندارد در حالی که باید خصوصی سازی به نحو واقعی در صنعت خودرو عملی شود.

وی با اشاره به اینکه لازمه توسعه صنعتی و اقتصادی در دنیای امروز تعامل هوشمندانه است ، افزود : باید نحوه تفاهمات و همکاری ها در صنعت خودرو ایران به صورتی باشد که منجر به انتقال تکنولوژی و ارتقاء توانمندی های تولیدی در کشور شود تا از نوسانات نرخ ارز مصون شویم.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"