کد خبر: ۴۵۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۵

بررسی تاثیر افزایش نرخ مواد اولیه در گارگروه 3 جانبه دولت و خودروسازان

به گزارش خبر خودرو، رئیس انجمن قطعه سازان از تشکیل کارگروه 3 جانبه ای به منظور حل مشکل افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز بر هزینه تولید قطعه سازان خبر داد و گفت :  در نشست قطعه‌سازان با مدیران شرکتهای خودروساز مقرر گردید تا کارگروه 3 جانبه ای با حضور قطعه‌سازان، خودروسازان و وزارت صنعت تشکیل وبا برگزاری جلسات مستمر، آنالیز جدیدی از قیمت قطعات خودرو تدوین و ارائه شود.

رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به  افزایش 20 درصدی نرخ ارز و تاثیر آن بر هزینه تولید قطعه سازان اظهار داشت : در جلسه انجمن قطعه سازان با مدیران شرکتهای خودروساز مقرر گردید بخشی از هزینه های قطعه سازان به واسطه افزایش مهارت و تکنولوژی توسط واحدهای قطعه سازی جبران شود و بخش عمده ای از تاثیرات نرخ ارز بر افزایش هزینه قطعه سازان نیز با تصمیمات اساسی خودروسازان تامین و جبران گردد.

وی تاکید کرد : تحولات نرخ ارز ظرف یکی دو ماه اخیر ، به شدت بر عملکرد قطعه سازان تاثیر گذاشته است به طوری که پیش بینی می شود افزایش نرخ ارز در آینده نزدیک اثرات سویی را بر سایر فعالیت های اقتصادی در کشور به دنبال داشته باشد.

با اشاره به نشست اخیر هیات مدیره انجمن قطعه سازان با مدیران عامل دو شرکت ایران خودرو و سایپا ، از اعلام آمادگی مدیران شرکتهای خودروساز به منظور رفع مشکل گرانی نرخ ارز بر قیمت قطعات خبر داد و گفت : در شرایطی که بخش عمده ای از مواد اولیه شرکتهای قطعه سازی وارداتی است و یکی از فاکتورهای بسیار اثر گذار بر قیمت تمام شده قطعه سازان نرخ مواد اولیه است.

رئیس انجمن قطعه سازان تصریح کرد : هماهنگی با خودروسازان به منظور بررسی وضعیت مطالبات قطعه سازان و نگاهی ویژه به خودروهای جدید از جمله اهداف تشکیل جلسات انجمن با مدیران شرکتهای خودروساز بوده است.

رضایی اظهار داشت : محدودیت در بخش های سخت افزاری در برخی از واحدهای قطعه سازی و در جریان تولید خودروهای جدید در این نشست ها به مدیران عامل شرکتهای خودروساز اعلام گردید تا انجمن در تعامل با خودروسازان بتواند بخشی از این موانع و محدودیت ها را برطرف نماید.

وی همچنین از قول مساعد مدیران شرکتهای خودروساز مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه قطعه سازان در آستانه سال جدید خبر داد و اظهار داشت : مدیران دو شرکت خودروساز کشور به هیات مدیره انجمن قطعه سازان اطمینان دادند در صورت تامین مالی مناسب بخش مهمی از مطالبات معوقه قطعه سازان در روزهای پایانی سال پرداخت نمایند.

وی افزود : امروز خودروساز اگر قطعه ساز توانمند و دانش بنیان نداشته باشد ، آسیب وارده از این بخش، بیشتر از هر مساله ای خواهد بود خصوصا در شرایطی خودروهای جدیدی به زودی تولید خواهند شد از این رو ضرورت دارد تا قطعه سازان داخلی بواسطه برنامه هایی به اقتصاد و نقدینگی آنها کمک گردیده و مورد حمایت واقع شوند.

وی با اشاره به کاهش توان اقتصادی قطعه سازان در چند سال اخیر اظهار داشت : در جریان جلسه اخیر انجمن قطعه سازان ، مدیران شرکتهای خودروساز قول دادند تا حد ممکن در این زمینه برای بهبود جریان توانمندی قطعه سازان و رفع مشکلات نقدینگی این بخش همکاری لازم را نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"