کد خبر: ۴۵۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۵
کاهش تاثیر پذیری بازار خودرو از نوسانات ارزی

استدلال های بی منطقی که به بهانه گرانی ارز مطرح می شود

به گزارش خبر خودرو ، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید : خودروسازان در وضعیت کنونی بازار ، باید به دنبال افزایش تنوع و کیفیت باشند.

سعید باستانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : امروز هر گونه توجه به تنوع و کیفیت در تولید موجب رشد بازار صادراتی خودروسازان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید به لحاظ  کیفیت و قیمت خودروسازی در ایران  رقابتی شود ، افزود :  متاسفانه در این سالها انحصار ، مانع از توسعه کمی و کیفی و قیمتی در شرکتهای خودروسازی شده است از این رو ضرورت دارد تا شرکتهای خودروسازی تکلیف شان را در خصوص توسعه در این صنعت و سیاست کلی این صنعت مشخص نمایند.

وی همچنین با توجه به میزان تاثیر پذیری خودروسازان و قطعه سازان از نرخ ارز ، خاطر نشان کرد : افزایش قیمت خودرو و قطعات در شرایطی که نرخ ارز نوسانان زیادی را تجربه کرده است عملا هیچ توجیهی ندارد چرا که گرانی ها موقتی است و نمی تواند به سرعت در هزینه تولید و قیمت خودرو و قطعات تاثیر داشته باشد.

وی با توجه به برخی استدلال های غیر منطقی توسط شرکتها در جریان کنونی بازار ارز گفت : امروز نمی تواند هر گونه افزایش قیمت خودرو را به بهانه گرانی نرخ دلار از خودروسازان پذیرفت.

وی همچنین به فاصله زمانی تامین و خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز توسط خودروسازان و قطعه سازان اشاره کرد و اظهار داشت : قطعا در بازه زمانی خریدهای خودروسازان که عمدتا بین یک تا 2 ماه صورت می گیرد نمی تواند افزایش موقتی نرخ ارز تاثیری بر هزینه  و قیمت ها داشته باشد و استدلال های ارائه شده قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد : خوشبختانه نرخ ارز در روزهای اخیر جریان نزولی یافته است و بر اساس وعده دولت نرخ دلار به قیمت قبلی باز خواهد گشت.

وی در ادامه با توجه به تاثیر افزایش داخلی سازی محصولات در کاهش ارزبری محصولات خودروسازان یاد آورشد : به هر میزان سهم قطعات داخلی در تولیدات خودروسازان افزایش یابد قطعا این جریان می تواند موجب کاهش تاثیر نوسانات نرخ ارز بر تولیدات شرکتها شود.

نماینده تربت حیدریه ، زاوه و مه ولات در مجلس دهم تاکید کرد : با تمرکز بر داخلی سازی خصوصا در جریان قراردادهای جدید خودرویی و افزایش تنوع و کیفیت در محصولات ، ضمن توسعه بازارهای صادراتی ، شاهد ارزآوری بیشتری توسط خودروسازان به کشور خواهیم بود.

باستانی افزود : در صورتی که خودروسازان نگاه صادراتی داشته و در این زمینه تلاش نمایند قطعا شاهد افزایش تنوع در تولید و کیفیت و رقابت پذیری در بازار خودرو ایران بوده و مسلما این جریان در قیمت خودروهای داخلی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"