کد خبر: ۴۶۲۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
ابهامات مطرح در تعیین تعرفه واردات خودرو

افزایش درآمد یا توسعه صنعت خودرو ، کدامیک؟!

به گزارش خبر خودرو، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مهمترین مشکل صنعت خودرو ایران را عدم اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی و تعرفه واردات با اهداف غیر منطقی می داند.

رضا انصاری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اعلام مشکل خصوصی سازی و تعرفه واردات خودرو به عنوان دو مشکل جدی خودروسازی در ایران اظهار داشت : در شرایطی که در کشورهای اروپایی نرخ تعرفه با هدف توسعه صنعت و تکنولوژی صورت می گیرد در ایران مشحص نیست که با چه اهدافی این رقم تعیین می شود.

وی با طرح این سوال که آیا تعرفه واردات صرفا با هدف افزایش در آمد دولت تعیین می شود ، گفت : متاسفانه در ایران هدف واقعی از تعیین نرخ تعرفه واردات خودرو مشخص نیست و باید پیش از هر گونه تعیین نرخ در این بخش ، هدف مورد نظر تعیین و بر مینای  ایجاد بستری برای توسعه صنعت صورت گیرد و الا هیچ نتیجه ای را به دنبال نخواهد داشت.

وی در ادامه به موضوع عدم اجرای درست اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی پرداخت و اظهار داشت : باید صنایع خودروسازی ایران به معنای واقعی به بخش خصوصی واگذار شده و هیات مدیره و سهامداران شرکتها نیز توسط بخش خصوصی اداره شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید بنگاههای اقتصادی توسط مدیران بخش خصوصی اداره شوند ، خاطر نشان کرد : در صورتی که به طور صحیحی خصوصی سازی در صنعت خودرو شکل گرفته و بسته رقابتی خوبی برای رقابت پذیری صنعت طراحی شود مطمئنا باعث شکوفایی صنعت خودرو خواهد شد.

نماینده داراب و زرین دشت در مجلس دهم همچنین با ابراز تاسف ار نحوه مدیریت بنگاههای صنعتی در کشور اظهار داشت : در کجای دنیا وزیر صنعت  و معدن مدیر عامل بنگاه اقتصادی و صنعتی می شود ؟

انصاری افزود : چرا باید وزیر  به همراه مدیران شرکتهای خودروساز در کمیسیون صنایع و معادن حضور پیدا کردند و تنها وی در طول جلسه در نقش مدیر شرکت خودروساز صحبت کند و عملا مدیران شرکتها هیچ گونه صحبت و اظهار نظری را مطرح نکنند؟

وی همچنین به جریان ادغام چند وزارتخانه در این سالها اشاره کرد و گفت : در این سالها چندین وزارتخانه صنعتی و بازرگانی در یکدیگر ادغام شدند با این هدف که سیاست های توسعه صنعت و معدن و سیاست های تجاری کشور با هم یکپارچه شوند و به طور کلی در خدمت سیاست های توسعه ای کشور قرار گیرند در حالی که به نظر می رسد عملا چنین سیاستی دنبال نمی شود.

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"