کد خبر: ۴۶۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
روزنامه آرمان- زهرا سلیمانی:‌ از سال‌ ۸۵ تا ۸۷؛ ۳۱ هزار و ۵۹۰ تاکسی، از سال ۸۸ تا ۹۰؛ ۲۹ هزار و ۳۶۵ تاکسی، در سال ۹۱؛ سه هزار و ۲۰۰ تاکسی، در سال ۹۳؛ شش هزار و ۳۰۰ تاکسی و در سال ۹۵ تاکنون؛ ۴۱ هزار و ۶۰۰ تاکسی در کشور نوسازی شده است.
 
بر اساس اقدامات انجام شده تاکنون تعداد تاکسی‌های فرسوده در پایتخت به پنج هزار خودرو کاهش یافته است. همچنین هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی هیبریدی از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ناوگان تاکسیرانی شهری افزوده شده است. این در حالی است که به‌تازگی از سوی اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، اخباری مبنی بر ورود تاکسی‌های TX۴ به گوش می‌رسد. این خودرو در دنیا ۱۴۰ سال قدمت دارد.
 
تاکسی‌های TX۴ به دلیل داشتن قابلیت‌هایی همچون ایمنی مناسب، کاهش تاثیر سر و صدای دانش‌آموزان در رفتار تاکسیران به دلیل وجود جدار شیشه‌ای و وجود رکاب و دستگیره‌های ایمنی، می‌تواند در حوزه سرویس‌های حرفه‌ای مدارس مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر قابلیت‌های این خودرو می‌توان به درج پیام‌های صوتی آموزشی، درج پیام‌های نوشتاری، پیش‌بینی پخش فیلم‌های گردشگری در حین عبور از نقاط گردشگری با بهره‌گیری از سیستم GPS خودرو، پخش پیام‌های تصویری گردشگری همان نقطه عبوری خودرو برای مسافران و معرفی مستقیم بسته‌های خدماتی به تاکسیرانان اشاره کرد. در اغلب کشورهای دنیا این خودرو تحت عنوان تاکسی حرفه‌ای گردشگری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
 
همچنین برای بهره‌گیری در حمل‌ونقل معلولان و بیماران کلیه تجهیزات لازم برای حمل ویلچر را نیز داراست. قبل از ورود این تاکسی‌ها به کشور می‌توان به نیاز سنجی و ظرفیت سنجی این خودرو در کلانشهری همچون تهران اشاره کرد، چون در پایتخت به دلیل تردد وسایل حمل‌ونقل شخصی و عمومی در برخی از ساعات روز شاهد بروز ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها هستیم. برخی از کارشناسان شهری وضعیت اتوبان‌ها و بزگراه‌های کشور را در ساعت اوج ترافیک به پارکینگ‌هایی سیار تشبیه کرده و بر این باورند که در شرایط کنونی فقط سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل عمومی می‌تواند موثر باشد.
 
ورود تاکسی TX۴ به کشور
 
ورود خودروهای TX۴ برای استفاده در مصارف خاص همچون سرویس مدارس، تاکسی‌های گردشگری و همچنین تاکسی‌های اینترنتی زمینه فعالیت حرفه‌ای را در حوزه تاکسیرانی ایجاد می‌کند. مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در تشریح ورود این خودروها به عرصه تاکسیرانی کشور گفت: تاکنون توجه کافی به نیازهای شهروندان در عرصه تاکسیرانی نشده و بیشتر نیازهای شهروندان به نرخ تاکسی معطوف شده که این مساله از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما بی‌تردید تنها نیاز شهروندان در عرصه تاکسیرانی کشور این امر نیست. مسعود طبیبی افزود: در حال حاضر سیستم تاکسیرانی کشور چندان کارآمد نیست، برخی شرکت‌ها در حوزه فضای اینترنت به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند و می‌توانند زمینه از دست رفتن بازار کسب و کار تاکسیرانی را فراهم کنند.
 
همچنین عدم توجه به نیاز رانندگان تاکسی موجب شده نارضایتی در بین رانندگان وجود داشته باشد و موجب فاصله گرفتن تاکسی‌ها از جامعه و شهروندان شده است. مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور ادامه داد: برنامه «طرح نبید» در نظر دارد با ورود خودروهای TX۴ برلیانس، در چهار محور نوآوری، وحدت رویه، یک دلی و دانش‌افزایی به سمت فعالیت حرفه‌ای در عرصه تاکسیرانی حرکت کند. قطعا از این تاکسی‌ها می‌توان در حوزه‌هایی همچون خدمات طب تاکسی (تاکسی حرفه‌ای سلامت)، سرویس حرفه‌ای مدارس (سامانه سپند)، تاکسی حرفه‌ای گردشگری (تاکسی سپاس) و تاکسی‌های اینترنتی بهره گرفت.
 
طبیبی تاکید کرد: افزایش قابل توجه سطح خدمات مسافران موجب استقبال شرکت‌های اینترنتی می‌شود. بنابراین از این خودرو می‌توان در حوزه آژانس‌های اینترنتی هم استفاده کرد. به گزارش ایسنا، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درباره قیمت این خودرو گفت: در حال حاضر شرکت تولیدکننده، این خودرو را بدون هیچ گونه تسهیلاتی ۱۶۰ میلیون تومان قیمتگذاری می‌کند، اما می‌توان تا حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت این خودرو را از طریق تسهیلات ویژه کاهش داد.
 
توسعه حمل‌ونقل، نیازمند فکر نو
 
یک عضو شورای شهر تهران به «آرمان» می‌گوید: سالانه افزودن تعدادی اتوبوس یا تاکسی به ناوگان حمل‌ونقل شهری اقدام مناسبی نیست. اگر جای ایجاد پل صدر و این گونه اقدامات پر هزینه خطوط مترو گسترش می‌یافت در امر حمل‌ونقل شهری و ترافیک موفقیت‌تر بودیم. احمد مسجد جامعی می‌افزاید: جالب است بدانید که حتی در کشور ما امکان ایجاد زمینه حمل‌ونقل ریلی وجود دارد. با توجه به تاریخ باید گفت که اولین بار در منطقه خاورمیانه ماشین دودی در کشور ما ایجاد شده است.
 
با بهره‌گیری از این الگو به میزان قابل توجهی از شدت آلودگی هوا کاسته می‌شود. در ضمن با ایجاد حمل‌ونقل ریلی در شهر تهران می‌توان حجم قابل توجهی از مسافران را جا به جا کرد. به گفته او تحول در سیستم حمل‌ونقل شهری به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و ایجاد و تجهیز خطوط ریلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این شرایط با جرات و جسارت در برنامه‌ریزی می‌توان شاهد تحول در اقدامات شهری بود. برای کاهش نارسایی‌های موجود در حوزه شهری باید بتوان با ایده پردازی و تزریق فکر نو اقدامات اساسی و مناسب انجام داد.
 
سیستم حمل‌ونقل عمومی، نیازمند توسعه
 
رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به مولفه‌های مدنظر حمل‌ونقل شهری به «آرمان» می‌گوید: در حمل‌ونقل شهری چند مولفه بهبود وضعیت ترافیک، کاهش منابع آلوده‌کننده هوا، کاهش تقاضا برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی در حمل‌ونقل شهری و مدیریت تقاضای سفر مورد توجه است که در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران پیش‌بینی‌هایی برای حمل‌ونقل انجام شده است. محسن سرخو با بیان اینکه روزانه در تهران ۱۱ میلیون جا به ‌جایی انجام می‌شود، تصریح می‌کند: ۱۵۰کیلومتر خط مترو در تهران وجود دارد، در حالی که تهران و حومه به ۷۴۰ کیلومتر مترو نیازمند است.
 
در کنار خطوط مترو، شبکه‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی هم وجود دارد، اما باید سالانه ۳۰ کیلومتر به خطوط مترو اضافه شود. رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌افزاید: سالانه باید ۱۰‌ هزار موتور برقی جایگزین موتورهای موجود در شهر تهران شود. او با تاکید بر فعالیت تاکسی‌های هیبریدی اظهار می‌کند: اکنون تعدادی تاکسی هیبریدی برای فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که قیمتشان گران است و برای حمل‌ونقل درون ‌شهری باید از تاکسی‌هایی با قیمت مناسب‌تر استفاده کرد. رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران تصریح می‌کند: در زمینه حمل‌ونقل درون‌ شهری مدیریت تقاضای سفر را داریم که باید از طریق الکترونیکی کردن فرایندها نیاز مردم به سفر را کاهش دهیم. سرخو خاطرنشان می‌کند: تهران شهر زندگی و امید است؛ در صورتی که مسئولان و مدیریت شهری برای معضل آلودگی هوای تهران و سایر مشکلات از جمله ساماندهی بافت‌های فرسوده با دوراندیشی و درایت وارد عمل شوند و جای اقدامات موضعی و سطحی به برنامه‌های بلند مدت و مصوبات نمایندگان پارلمان شهری تهران به نگاه تعامل و تعهد بنگرند.
 
او درباره کم و کیف ایجاد زمینه برای توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌افزاید: در حوزه ریلی طی سال‌های گذشته خصوصی‌سازی‌هایی انجام شده، اما این امر تنها در حد جابه‌جایی‌هایی بوده است. به گفته او توسعه حمل‌ونقل ریلی نیازمند تجدید نظر ساختاری است و باید به سمت حمل‌ونقل ریلی برقی توجه کرد. سرخو می‌افزاید: باید به تدریج سیستم‌های دیزلی به مراکز و بخش‌های خاص واگذار شوند و به طرف حمل‌ونقل ریلی مدرن و برقی برویم تا جابه‌جایی‌ها با حداقل زمان انجام شود. به گفته او در اهداف عملیاتی شهرداری تهران توجه به کیفیت محیط زیست، چشم‌انداز شهر تهران، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی جزو اولویت اقدامات قرار دارد. در این شرایط هر قدر سیستم ناوگان شهری به سمت استفاده از سوخت‌های برقی و پاک حرکت کند به نسبت از شدت میزان آلودگی هوا کاسته می‌شود.
 
سرخو درباره ورود تاکسی‌های TX۴ می‌گوید: اگر وجود این تاکسی‌ها از بعد اقتصادی به صرفه باشد می‌تواند در ارتقای کیفیت هوا در محیط زیست کلانشهر تهران تاثیرگذار باشد. او با بیان اینکه از وضعیت فنی و زمان ورود این تاکسی‌ها به کشور اطلاعات چندانی در درست نیست، می‌افزاید: اگر فعالیت این تاکسی‌ها با کاهش سوخت همراه باشد به نسبت می‌توان این اقدام را مثبت ارزیابی کرد. رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ناوگان حمل‌ونقل عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان در پایتخت است؟ می‌گوید: سیستم ناوگان حمل‌ونقل عمومی به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.
 
این در حالی است که براساس برنامه پنج ساله دوم، شهرداری موظف به تزریق ۹ هزار اتوبوس به سیستم حمل‌ونقل این کلانشهر بود. بر این اساس باید هشت هزار خودرو تا پایان سال ۹۵ به این سیستم افزوده می‌شد که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. هم اکنون بر اساس آمار رسمی در شهر تهران شش هزار و ۲۸۷ اتوبوس فعالیت دارند. درضمن توسعه ناوگان شهری در بخش اتوبوس‌های تندرو و مترو مطابق با برنامه پنج ساله انجام شده است. بر اساس برنامه پنجم، توسعه مترو منوط به خریداری واگن است. در غیر این صورت فقط با ایجاد تونل کاری پیش نمی‌رود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"