کد خبر: ۴۶۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۵

خبرگزاری تسنیم:  میترا اعتضادی طی ارائه مقاله ای با عنوان "تأکید بر روش‌ها و محاسبات فیزیک؛ مکانیک نسبت به روش‌های تجزیه گر سنجشی دستگاهی در درمان و مرمت آٍثار تاریخی، به موضوع تاج کیانی فتحعلی شاه قاجار " پرداخت و اظهار داشت: تاج کیانی متعلق به فتحعلی شاه قاجار با ترکیبات آلی و معدنی در ساختار بافته، مخمل، ابریشم، ماهوت و مروارید، کانی‌های گوناگون مانند طلا، زمرد، یاقوت، لعل و الماس است.

وی ادامه داد: این تاج در گذر زمان دچار آسیب‌های پیدا و پنهان شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی و زیستی در بخش‌های گوناگون شده که در فرآیندهای آلودگی کلی، خشکی الیاف، کرنش بدنه و حمله ریز ساختواره‌ها نمود یافته بود.
 تاج فتحعلی شاه

روش درمان تاج بید زده

این کارشناس رسمی دادگستری، اشیاء عتیقه و احجار کریمه و دارای درجه یک هنری افزود: روش درمان این اثر چند ساختاری بر مبنای محاسبه میزان کرنش بدنه برای نگهداری جقه انتخاب شد که به جابجایی ساختار درونی نگهدارنده بید زده بدنه به همراه بازگرداندن حس مقتدرانه و ارگونومی ناشی از انعطاف پذیری درونی تاج منتج  شد.

تحلیل فرآیند تخریب شیشه‌های باستانی

همچنین محمد امین امامی -  استادیار داشگاه هنر اصفهان نیز در نشست علمی" دوازدهمین همایش دوسالانه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی –فرهنگی و تزئینات وابسته به معماری - به بیان مطالبی در خصوص "کاربرد میکروسکوپ نوری و الکترونی در تحلیل فرآیند تخریب شیشه‌های باستانی"پرداخت و افزود: شیشه پهای باستانی به عنوان یکی از یافته‌های سایت‌های باستان شناسی نمادی ارزشمند از فرهنگ و هنر و میزان توانمندی و آگاهی نیاکان ما در زمینه شناخت مواد اولیه و کار با کوره‌ها و کارگاه‌های شیشه گری در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در این پژوهش با بررسی تعدادی از شیشه‌های مکشوفه از شهر استخر که متعلق به دوران صدر اسلام است به شناخت و تحلیل آسیب‌های سطحی این آثار نظیر هوازدگی، قوس و قزحی شدن و ... با دو روش میکروسکوپ نوری و میکروسکو روبشی الکترونی پرداخته شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"