کد خبر: ۴۶۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
به گزارش خبر خودرو، رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره اینکه سال 95 نقطه عطفی در مسیر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در کشور بود ، اظهار داشت : امید است سال آینده ، سال خوبی به لحاظ افزایش تولید و و اشتغال زایی در کشور باشد.

مطالبات معوقه ایران خودرو به قطعه سازان به صفر رسید

به گزارش خبر خودرو، رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره اینکه سال 95 نقطه عطفی در مسیر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در کشور بود ، اظهار داشت : امید است سال آینده ، سال خوبی به لحاظ افزایش تولید و و اشتغال زایی در کشور باشد.

 

به گزارش خبرنگار خبر خودرو ، رضا رضایی در نشست خبری با خبرنگاران  با توجه به ورود هیات های بزرگ اقتصادی و صنعتی در پسابرجام گفت : در جریان پسا برجام و در سال 95 شاهد حضور هیات های بزرگی از خودروسازی و قطعه سازی در کشور بودیم به طوری در این راستا تاکنون قراردادهای دررده های اول قطعه سازی و دوم با همتایان خارجی منعقد شده است.

وی تصریح کرد : شرکت پژو با توجه به سابقه همکاری که با ایران داشت اولین گام همکاری را برداشت و پس از آن سیتروئن و رنو و هم اکنون نیز فولکس واگن در حال آغاز همکاری با ماموت است چنانچه پیش بینی می شود در سه ماهه دوم سال آینده این قرارداد نهایی و اجرایی شود.

به گفته وی تاکنون جوینت ونچرهای خوبی در صنعت قطعه سازی با همتایان خارجی و فرانسوی ایجاد شده است.

وی با اشاره به رشد 40 درصدی تولید خودرو در سال جاری و تاثیر آن بر صنعت قطعه سازی گفت : رشد 40 درصد تولیدی که در سال جاری در صنعت خودرو رخ داد در افزایش تولید و کاهش هزینه های سربار در صنعت قطعه سازی نیز تاثیری بسیار خوبی داشت و موجب رونق در این بخش از صنعت گردید.

وی همچنین به اهمیت اقتصاد مقاومتی و لزوم توجه به تولید داخل به لحاظ کمیت و کیفیت پرداخت و اظهار داشت : در این راستا وزیر صنعت و معدن تلاش خوبی را داشتند و برنامه های گسترده ای را به منظور  توجه به تولید داخل و از سویی ارائه خدمات پس از فروش مناسب داشته اند به طوری که در این راستا کمیته ای تشکیل گردید.

وی گفت : در سال جاری نسبت به سال گذشته شرایط بهتری را به لحاظ استانداردها و کیفیت در صنعت خودرو و قطعه سازی شاهد هستیم هر چند مشکلات ارزی ، موانع و مشکلاتی را در ماههای اخیر برای قطعه سازان ایجاد کرده است اما با تلاش های صورت گرفته تا حدودی این مشکلات رفع شده است.

وی همچنین از دستور معاون اول رئیس جمهور به منظور اختصاص ارز مبادله ای به تولید کنندگان خبر داد و گفت : با توجه به پیگیری های صورت گرفته و بنا به دستور مهندس جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، قرار است که به قطعه سازان ارز مبادله ای اختصاص یابد.

وی در ادامه در خصوص ارتقاء سطح تکنولوژی و فن آوری قطعه سازان یاد آور شد : تا کنون 25 تا 30 درصد قطعه سازان برای همکاری و تعامل با همتایان خارجی تلاش خوبی را داشته اند .هر چند دانش قطعه سازان از همتایان چندان عقب نیست اما ضرورت دارد تا مدارک و مستندات مهندسی به روز رسانی شود.

وی همچنین در خصوص نحوه پرداخت خودروسازان به قطعه سازان گفت : خوشبختانه ایران خودرو  در یرداخت مطالبات نظامند عمل کرده است  و به 4 ماه و 120 روز رسیده است اما شرایط شرکت سایپا در این زمینه کمی سخت تر است و هم اکنون پرداخت ها در سایپا 5 و 6 ماهه شده است البته این مساله در مورد سایپا موردی است اما بر اساس وعده مدیرعامل شرکت سایپا تا پایان امسال این مدت زمان پرداخت مطالبات قطعه سازان بهتر خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان در ادامه با توجه به موضوع ارتقاء استانداردهای خودرویی و نقش قطعه سازان در این راستا خاطر نشان کرد : هماهنگی هایی در این راستا صورت گرفته و کمیته ای با حضور مدیر کل نیروی محرکه وزارت صنعت و معدن و خودروسازان و قطعه سازان تشکیل شده است تا برنامه ریزی ها برای اجرای این استانداردها در تولیدات خودروسازان و قطعه سازان صورت گیرد.

رضایی همچنین در ارتباط قرارداد پژو با قطعه سازان داخلی گفت : پژو برای  تولید 2008 ، برای حدود 90 درصد قطعات  ، وضعیت همکاری ها را مشخص و در آینده نزدیک قراردادها نهایی خواهد شد.

وی در خصوص میزان داخلی سازی پژو 2008 اظهار داشت : بر اساس تفاهمات صورت گرفته تا پایان سال اول که اواخر سال 96 می شود درصد داخلی سازی قطعات به 40 درصد و تا پایان سال دوم وانتهای سال 97 این میزان به 70 درصد خواهد رسید.

وی در ادامه در خصوص حرکت های صورت گرفته برای تولید رقابتی در صنعت خودرو و قطعه سازی اظهار داشت : باید شاریط و قوانین برای کیفیت و قیمت رقابتی در تولید فراهم شود این در حالی است که تاکنون بخش زیادی از یرساخت ها جهت رقابت پذیری در کیفیت و قیمت فراهم نشده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبر خودرو در خصوص آخرین وضعیت ادغام قطعه سازان و تلاش های صورت گرفته در این زمینه گفت : برای ادغام باید برنامه و پروژه مشخصی تدوبن شود و مستلزم حمایت هر دو بخش خودروسازی و قطعه سازی و فرهنگ سازی است.

وی با اشاره به اینکه  ادغام قطعه سازان حرکت سخت و دشواری است اما باید عملی شود ، افزود : باید دانش و تکنولوژی در صنعت قطعه سازی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری متحول شود چرا که باید جهانی فکرکنیم تا بتوانیم در بازارهای صادراتی در اروپا حضور پر رنگ تری داشته باشیم.-

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرخودرو ، در خصوص تاثیر اجرای طرح ایران خودرو و تامین قطعات در بخش خط تولید و خدمات پس از فروش توسط شرکت ساپکو گفت :  اجرای این طرح توسط تنها یک تامین کننده ، تاثیر بسیار خوبی در کیفیت تامین قطعات و رضایت مندی مشتریان داشته است .

وی افزود :  امروز یکی از دلایل رضایتمندی مشتریان در ایران خودرو در حوزه خدمات پس از فروش به جهت تامین قطعات از تامین کننده واحد است .

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبر خودرو در خصوص تاثیر 40 درصدی رشد تولید خودرو در سال جاری در میزان مطالبات قطعه سازان گفت : البته شرکتهای خودروساز در پرداخت مطالبات عملکرد خوبی داشته اند و امروز میزان مطالبات قطعه سازان همان 5 هزار میلیاردی است که  اعلام شده است هر چند کل این رقم معوقه نیست.

وی افزود : در حال حاضر ایران خودرو مطالبات معوقه ای ندارد و سایپا نیز معوقات خود را کاهش داده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"