کد خبر: ۴۶۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۶
خبرگزاری مهر: ووشو دنیا در تسخیر چینی هاست. برخلاف ژاپنی و با کمی اغماض کره ایی‌ها که از برخی تمایلات ملیتی و قومی گذشتند تا ورزش سنتی خود از جمله، کاراته، جودو و تکواندو را در جهان فراگیر کنند، چینی ها زیاد تمایلی ندارند تا سلطه بر ووشو جهان را از دست بدهند.

همین موضوع باعث شده تا این رشته جذاب و دیدنی بخصوص در بخش تالو که توانایی جذب علاقمندان زیادی در سطح دنیا دارد، در راستای توانایی فنی خود در کشورهای جهان پیشرفت نکند. شاید هم سالها زمان نیاز باشد که ووشو، به جایگاهی که اکنون کاراته یا جودو ایستاده است، برسد.

این مقدمه کوتاه بواسطه آن به نگارش درآمد که بیان کنیم، ووشو ایران تقریبا جایگاه نایب قهرمانی خود را در سطح جهان تثبیت کرده است. نمایندگاه ووشو ایران سال ۹۵ در چهار رویداد رسمی شرکت کرده و با کسب عنوان نایب قهرمانی سالی درخشان برای ووشو ایران را به ثبت رسانند که مهمترین دستاورد آن همین تثبیت جایگاه ووشو ایران در سطح جهان بود. 

اوجاقی در مسیر ذوالقدر و امینی
روزگاری در رشته هایی چون جودو و تکواندو مسئولین فدراسیون های وقت به دلیل موفقیت مربیانی چون علیرضا امینی و یا حسن ذوالقدر، کمترین تغییر را در راس کادر فنی خود داشته و در هر بخشی از دانشجویان گرفته تا ارتشها و .... از این دو مربی بهره می بردند. به نظر می رسد علی نژاد نیز در حال طی کردن همین مسیر است. حسین اوجاقی یک مربی با تجربه و کاربلد است که بعد از چند سال حضور در پست مدیرفنی، حالا چند سالی است که مربیگری در تیم های ملی را در اختیار خود گرفته است. اگر این روند ادامه پیدا کند بدون شک این رشته اکنون موفق در امر مربیگری در سالهای بعد به مشکل برخواهد خورد.

تالو و عبور از سایه ساندا
یکی از انتقادهای اصلی طی سالهای گذشته به ووشو ضعف تالوکاران ایران بود. در واقع نمایش ضعیف در میان قدرتهای دنیا باعث شده بود که ووشو ایران تک بعدی معرفی شود. اما سرمایه گذاری در رده های سنی پایه در بخش تالو که قهرمان پروری در آن کاری زمان بر است و نیاز به تلاش چند ساله دارد، در سال ۹۵ بخشی از آن به بار نشست. کسب ۵ مدال طلا در رقابتهای جهانی بیانگر آن است که تالوکاران کشورمان خود را از زیر سایه ساندا خارج کرده و در حال رسیدن به مرزهای جهانی هستند.

نایب قهرمانی آسیا با تیمی جوان
تیم ملی ایران شهریورماه با تیمی جوان و خالی از ستاره راهی مسابقات قهرمانی آسیا در چین تایپه شد وبا کسب هفت مدال طلا، سه نقره و پنج برنز نایب قهرمان دوره قبلی خود را تکرار کرد. تیمی که موفق به کسب این نتیجه شد به دلایل مختلف ستاره های ووشو ایران در اختیار نداشت و با تیمی متحول شده پای به آوردگاه آسیایی گذاردو جوانان هم به خوبی جواب این اعتماد را دادند. 

تیم دوئلین(متشکل از محسن احمدی، رضا خلف زاده و امیر محمدرضایی)، مرتضی عظیمی ، معین تقوی، یزدان میرزایی، عرفان آهنگریان، شهربانو و الهه منصوریان هفت مدال طلا، سعید فاضلی، رضا خلف زاده و فرشاد عربی سه نشان نقره، سهیلا منصوریان، صدیقه دریایی، مریم هاشمی، اشکان دلفانی و مهدی محمدی هم برنز های تیم ایران در این مسابقات را کسب کردند. 

تکرار نایب قهرمانی جهان توسط جوانان
تیم های رده سنی ووشو مهرماه به رقابتهای قهرمانی دنیا در بلغارستان اعزام شده و در مجموع دو بخش تالو و ساندای دختران و پسران با کسب هفت مدال طلا، هفت نقره و پنج برنزهمانند دو سال گذشته به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. 

ستاره تیم ایران در این مسابقات زهرا کیانی بود که با کسب دو مدال طلا و یک نقره عنوان پرافتخارترین ووشوکار را به خود اختصاص داد. هفت مدال طلای تیم ایران را زهرا کیانی دو مدال طلا، تیم دوئلین با ترکیب(محمد حسینی و حسین رحمانی)، یوسف صبری، محمدمهدی گرشاسبی، شاهین بنی طالبی ومحمدعلی مجیری، هفت نقره را نازنین بازدار و طاها بدیعی(هرکدام دو مدال)، حمیدرضا سهندی، فاطمه جزینی و زهرا کیانیو ۵ مدال برنز را نیز فاطمه جزینی(دو مدال)، فاطمه ویسی، محمدعلی مجیری و آرمین افراز برای تیم کشورمان کسب کردند. 

سانداکاران و تکرار نایب قهرمانی جام جهانی
چین در شهر «شین» میزبان جام جهانی با حضور مدال آوران سال جهانی ۲۰۱۵ بود که تیم ایران نیز با هفت سانداکار اعزامی خود چهار مدال طلا و سه نقره کسب کردو همانند دوره قبل روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد. صدیقه دریایی، شهربانو منصوریان،  محسن محمدسیفی و حمیدرضا قلی پور چهار مدال طلا، مریم هاشمی، عرفان آهنگریان و امیر فضلی هم سه نشان طلای تیم کشورمان را در این مسابقات کسب کردند. 

۴ مدال تالوکاران در جام جهانی
فدراسیون جهانی ووشو در سال ۲۰۱۶ نخستین دوره جام جهانی تالو را برگزار کرد. این رقابتها بازهم به میزبانی چین و این بار در شهر «فوژو» برگزار شد که تیم چهار نفره ایران نمایشی بهتر از چهانی ۲۰۱۵ اندونزی داشت. زهرا کیانی ستاره آینده دار تالو ایران ۲ مدال نقره و برنز و فرشاد عربی  تالوکار باتجربه کشورمان نیز موفق به کسب نشان برنز شد. 

همه استانها مدال کسب کردند
در کنار برنامه های برون مرزی، فدراسیون ووشو در بخش داخلی هم برنامه های خوبی به انجام رساند. برگزاری مسابقات قهرمانی کشور که حکم مرحله نخست رقابتهای انتخابی تیم ملی را داشت در تمامی رده های سنی با استقبال ووشوکاران سراسر کشور همراه شد. در این رقابتها نزدیک به ۲۰۰۰ هزار ووشوکار شرکت کرده و همه استانها سهمی از توزیع مدالها داشتند که به جرات می توان گفت در کمتر رشته ورزشی شاهد چنین اتفاقی هستیم.

برنامه های فشرده سال ۹۶
ووشو هم چون سایر رشته های رزمی سال جدید را با برنامه های فشرده ای پیش رو دارد. در کنار بازیهای کشورهای اسلامی، مسابقات رده های سنی قهرمانی آسیا، قهرمانی دانشجویان جهان و قهرمانی بزرگسالان جهان مهمترین برنامه های پیش روی ووشو است که امید به تداوم موفقیت ها بیش از گذشته در این رشته وجود دارد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"