کد خبر: ۴۶۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۶

خبرگزاری ایرنا: رئیس اتاق بازرگانی بخارست در مراسم روز فرصت های اقتصادی و تجاری ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان شریک راهبردی برای رومانی باشد.
 

«سورین دیمیتریو» روز سه شنبه در این مراسم که در آن علاوه بر سفیر کشورمان در رومانی، تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان، تجار و بازرگانان رومانی حضور داشتند ضمن اعلام اینکه در سال 2017 سفری تجاری از سوی اتاق بازرگانی بخارست و اعضای آن به ایران انجام خواهد شد،افزود: جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان شریکی راهبردی برای رومانی در این منطقه از اروپا باشد.
 

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم به روابط تاریخی دو کشور ایران و رومانی در حوزه های اقتصادی، تجاری، صنعتی، فناوری، معدنی، کشاورزی و فرهنگی دو کشور اشاره کرد.
'حمید معیر' افزود: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در کلیه زمینه های اقتصادی و صنعتی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، میکروالکترونیک، مواد جدید، مخابرات، تکنولوژی های نوین و انرژی صلح آمیز هسته ای که همگی با هدف ارتقا رفاه عمومی و با تکیه بر نیروهای داخلی بدست آمده است، را می توان به عنوان امکانات جهت همکاری های دوجانبه قلمداد کرد.
معیر در خصوص تبادلات اقتصادی میان دو کشور ایران و رومانی افزود: حجم این مبادلات در سال 2016 میلادی 485 میلیون دلار بوده است که از این میزان 369 میلیون دلار مربوط به صادرات رومانی به ایران و 116 میلیون دلار مربوط به صادرات ایران به رومانی است.
وی افزود: به رغم اینکه حجم کل تبادلات تجاری میان دو کشور در سال 2016 حدود 130 درصد نسبت به سال 2015 رشد داشته ولی این میزان به هیچ وجه متناسب با ظرفیت های واقعی دو کشور نیست و ضرورت دارد جهشی در مراودات اقتصادی و به ویژه در فعالیت شرکت های بخش خصوصی دو کشور و همچنین متوازن سازی این تبادلات انجام شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در رومانی همچنین موقعیت و دستاوردهای کشورمان در فضای پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله؛ نفت و گاز و پتروشیمی، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل ریلی، بانک و بیمه، صنعت آب و برق، صنایع سبک و سنگین، بهداشت و درمان، کشاورزی و محیط زیست را تشریح کرد.
 

وی در ادامه همچنین بر ضرورت تشکیل شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در بخارست و امضای اسناد پایه ای برای احیا و بهینه سازی روابط اقتصادی در آینده ای بسیار نزدیک و ضرورت استفاده بهینه از پتانسیل های گردشگری میان تهران و بخارست تاکید کرد.

«فیلیپ» مدیر کل خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه رومانی نیز در این گردهمایی که در اتاق بازرگانی بخارست برگزار شد، ضمن تاکید بر روابط تاریخی مبتنی بر احترام متقابل دو کشور به رویکرد مثبت دولت جدید رومانی و وزارت امور خارجه مبنی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
 

وی همچنین افزود: حجم روابط میان ایران و رومانی برابر با حجم روابط رومانی با سه کشور اروپایی است و رتبه چهارم صادراتی رومانی به کشورهای خاورمیانه متعلق به ایران است.

این مقام رومانیایی ادامه داد: فرصت های همکاری میان دو کشور بیشتر در زمینه محصولات پتروشیمی، شیمیایی، صنعتی، انرژی و تجهیزات وابسته، مدیریت منابع آب و همچنین همکاری های علمی و فرهنگی است.
 
وی اضافه کرد: در واقع رومانی و ایران می توانند از موقعیت های جغرافیایی خود در راستای ورود به کشورهای همسایه استفاده کنند. امید آن می رود که با تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور، این روابط مستحکم تر از گذشته شوند.'
 
«ویرجیل دانیل پاپسکو» عضو مجلس نمایندگان رومانی که همزمان رییس کمیسیون صنایع مجلس نمایندگان و رییس اتاق دیپلماسی اقتصادی ایران و رومانی در این کشور است در این مراسم به تقویت همکاری های اقتصادی و گسترش همکاری های گردشگری میان دو کشور اشاره کرد.
 
در پایان این جلسه تعدادی از نمایندگان شرکت های حاضر به تشریح فعالیت های خود پرداختند و اعلام آمادگی کردند تا در بازار ایران و یا در حوزه های تولیدات مشترک فعالیت کنند.
 

همچنین نماینده یکی از سرمایه گذاران ایرانی که اخیرا کارخانه ای در رومانی با سرمایه گذاری صد درصدی طرف ایرانی احداث کرده است و به تولید انواع لوله های فشار قوی مشغول خواهند شد به تشریح فعالیت های این مجموعه پرداخت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"