کد خبر: ۴۶۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶

آینده مثبت تولید خودرو

به گزارش خبرخودرو ، در حالی به گفته مدیران صنعت خودرو، آمار تولید در سال 95 محقق شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی تولید خودرو در سال جاری را یک میلیون و 500 هزار دستگاه در نظر گرفته است.

به گفته منصور معظمی، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، خودروسازان در سال گذشته توانستند تولید یک میلیون و 350 هزار دستگاهی خودرو را محقق کنند. در حالی به نظر می‌رسد خودروسازان توانسته‌اند تولید خود را محقق کنند که تولید خودرو در سال 95 در مقایسه با سال پیش از آن رشد 43 درصدی داشته است. این موضوع در حالی است که تولید خودروسازان در سال‌ 94 به‌دلیل بحران تقاضا با افت حدود 17 درصدی مواجه شده بود. با وجود این خودروسازان در سال 95 توانستند از طریق فروش محصولات خود به صورت اعتباری، تقاضای قابل توجهی از بازار خودرو را از آن خود کنند. موضوعی که به نظر می‌رسد در سال جاری نیز جزو برنامه‌های خودروسازان است.

در حالی وزارتخانه پیش‌بینی تولید در سال جاری را یک میلیون و 500 هزار دستگاه در نظر گرفته است که بسیاری از کارشناسان نسبت به تحقق تولید این تعداد در سال جاری امید بسیاری دارند. این موضوع در شرایطی عنوان می‌شود که کارشناسان ظرفیت فنی و تولیدی صنعت خودرو را برای تولید این میزان دستگاه قابل توجه عنوان می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان تولید خودرو تابع عوامل داخلی صنعت خودرو است. چون که تولیدکنندگان شرایط مناسبی برای تولید دارند بنابراین نگرانی نسبت به تولید پیش بینی شده وجود ندارند. زیرا آنها در سال 1390  نیز تولید یک میلیون و 640 هزار دستگاهی را در کارنامه خود دارند. بنابراین زیرساخت‌های فنی لازم برای تحقق تولید 1.5 میلیون دستگاهی وجود دارد و نگرانی از این حیث وجود ندارد.

در این میان به نظر می‌رسد، امضای قراردادهای خودرویی در سال 95 نیز تحرک جدی در بخش تقاضا ایجاد کند. موضوعی که به گفته کارشناسان قطعا بر تقاضای موثر در بازار تاثیر دارد. به اعتقاد کارشناسان، به رغم آنکه یکی از مهمترین مشکلات خودروسازان در دوران تحریم افزایش ناگهانی و دو برابری قیمت خودرو بود؛ به طوری که این موضوع خارج از توان بسیاری از مشتریان بود اما یکی دیگر از مشکلات آنها اثر تحریم‌ها بر تولیدات کیفی و به خصوص کاهش تنوع محصولات آنها طی چند سال بود. موضوعی که در شرایط کنونی که برجام اجرایی شده و تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان نیز لغو شده است چندان محلی از اعراب ندارد.

براین اساس به نظر می‌رسد که خودروسازان می‌توانند با افزایش تنوع محصولات خود بخشی از تقاضای بازار که طی چند سال گذشته و به امید توافق در انتظار ورود خودروهای جدید بود را تحریک کنند. در این بین به گفته آنها خودروسازان با ارائه طرح‌های فروش اعتباری همچون سال 95 می‌تواند فروش محصولات خود را تضمین کند.

در این میان اما یکی دیگر از مولفه‌های مهم بر تحقق برنامه تولید خودروسازان، افزایش صادرات است که این موضوع نیز با توجه به شرط 30 درصدی صادرات محصولات خودروسازان در قراردادهای جدید نقش مهمی در روند تولید خودرو در کشور خواهی داشت. در صورتی که تولیدکنندگان خودرو بتوانند محصولات در نظر گرفته شده در قراردادهای خود را هر چه زودتر عملیاتی کنند چه بسا که تولید خودرو در داخل و صادرات آن به بازارهای هدف موجب می‌شود که تیراژ تولید طی سال جاری محقق شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"