کد خبر: ۴۷۰۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
انتقاد از عملکرد مجلس در حوزه صنعت خودرو

مجلس به وظیفه خود در حوزه خودرو به خوبی عمل نکرده است

به گزارش خبر خودرو ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید : در صورتی که خودروسازان در سال جاری افزایش قیمتی را در تولیدات اعمال نکنند تحقق تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در سال جاری ، رقم دست نیافتنی نیست.

رضا انصاری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : البته برای تحقق اهداف تولید در افق 1404 ، باید نسبت به دستیابی تکنولوژی هایی که می تواند کیفیت خودروها را ارتقاء بخشیده و منجر به کاهش هزینه های تولید شود ، سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

وی یکی از مشکلات اصلی صنعت خودرو را عدم سرمایه گذاری به منظور توسعه تکنولوژی در این صنعت اعلام کرد و افزود : متاسفانه در سالهای گذشته سرمایه گذاری برای توسعه تکنولوژی هایی که بتواند صنعت خودرو را رقابتی نماید به معنای واقعی کلمه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به مشکلات و موانع توسعه تکنولوژی در صنعت خودرو گفت : هر چند تحریم ها در سالهای اخیر بخشی از موانع دستیابی به تکنولوژی های جدید در صنعت خودرو بوده است اما قطعا با نگاه به این صنعت از بدو ایجاد ، می توان جریان تکامل این صنعت را بهتر مورد ارزیابی و قرار داد و در این راستا سیاست گذاری و برنامه ریزی کرد.

وی تصریح کرد : البته تا پیش از تحریم ها نیز آنگونه که شایسته است در حوزه توسعه تکنولوژی به منظور افزایش توان رقابتی در این صنعت اقدام چندانی صورت نگرفته است و علت آن هم وجود بازار انحصاری در اختیار شرکتهای خودروساز و همچنین سیاست گذاری های دولت و مجلس است که متاسفانه در جهتی نبوده که خودروسازان تلاش  بیشتر در این زمینه داشته باشند.

نماینده داراب و زرین دشت در خانه ملت افزود : به نظر می رسد در این سالها اراده لازم برای توسعه تکنولوژی در صنعت خودرو وجود نداشته و در حال حاضر نیز آن گونه که لازم است نیر این اراده وجود ندارد.

انصاری تاکید کرد : البته بخشی از ملزومات تحقق توسعه در این بخش از صنعت خودرو بستگی به سیاست گذاری های کشور در این حوزه دارد که عملا صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد : متاسفانه مجلس نیز درباره این نقطه ضعف نیز تاکنون به وظیفه خودش به خوبی عمل نکرده است.

وی با انتقاد از عملکرد کمیسیون صنایع در حوزه صنعت خودرو گفت : در مدتی که در کمیسیون صنایع و معادن حضور دارم متاسفانه ورود این کمیسیون به جریان فعالیت خودروسازان جدی نبوده است در حالی که باید واقع بین بود و در همه مسائل تنها دولت را مقصر ندانست بلکه در این مدت کلیه دستگاههای درگیر در حوزه سیاست گذاری و توسعه صنعت خودرو از دولت ، مجلس و حتی بنگاههای تولیدی به خوبی عمل نکردند.

وی یکی از راهکارهای اساسی برای دستیابی به رقم تولید خودرو در افق 1404 را افزایش توان رقابتی خودروسازان به منظور توسعه صادرات دانست و گفت : برای تحقق این هدف یکی از مهمترین الزامات سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه برای توسعه تکنولوژی هایی که منجر کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت خودروها برای ارتقاء صادرات می شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"