کد خبر: ۴۷۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
تلاش دولت در رفع انحصار و رانت از بازار خودرو

دولت به وظیفه خود در حوزه سیاست گذاری در صنعت خودرو عمل نمود

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است : دولت در چهار سال گذشته تلاش کرد تا رانت های ایجاد شده در بازار خودرو را به تدریج کاهش دهد و همزمان زیر ساخت های لازم جهت ورود به عرصه رقابت پذیری را که عامل رشد و بالندگی خودروسازان است را فراهم نماید.

رامین نورقلی پور در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن اشاره به عملکرد دولت در حوزه صنعت خودرو اظهار داشت : یکی از اقدامات مثبت دولت ها بی شک کاهش اتکا صنعت خودرو به دولت است در واقع به هر میزان دولت وارد حوزه خودروسازی شود عملا بازار خودرو به سمت انحصار و عدم رقابت پذیری خواهد رفت و بازار موجود از سایر خودروسازان سلب خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه وابستگی شدید صنعت خودرو به دولت در ادوار و دهه های گذشته ، عامل اصلی عدم توسعه کافی صنایع خودرویی ایران بوده ، تصریح کرد : قطعا کسی خواستار عدم حمایت از صنایع تولیدی در کشور نیست اما حمایت دولت نباید به سمتی برود که منجر به بازار انحصاری برای خودروسازان شود.

وی همچنین با اشاره بر نقش مهم دولت به عنوان سیاست گذار در صنعت خودرو اظهار داشت : خوشبختانه امروز دولت به وظیفه اصلی خود که سیاست گذاری در این عرصه است ، عملکرده نموده و بازار را به سمتی سوق داده که به تدریج شاهد کاهش وابستگی این صنعت به دولت و خصوصی سازی و ورود به بازار رقابت پذیری در صنعت خودرو خواهیم بود.

نماینده کردکوی و بندر ترکمن در مجلس شورای اسلامی با توجه به روند رو به رشد خودروسازی در ایران ، یکی از نشانه هایی بهبود اوضاع کنونی صنعت خودرو، اتفاقات اخیر این صنعت پس از برجام دانست و گفت : هر چند در دو دهه گذشته نیز جریان خودروسازی خلاف مسیر توسعه نبوده اما قطعا کنونی صنعت خودرو ایران نیازمند بازار مستقلی است که توان رقابت تمام خودروسازان اعم از داخلی و خارجی را داشته باشد .

نورقلی پور افزود : قراردادهایی که خودروسازان در یک سال اخیر با شرکتهای خودروساز خارجی منعقد نمودند به لحاظ نوع و کیفیت قابل توجه است چنانچه در گذشته چنین قراردادهایی در صنعت خودرو وجود نداشته است .

به گفته وی در قراردادهای جدید شرایط برای دستیابی به بسیاری از اهداف رقابتی و صادراتی در صنعت خودرو فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه ورود خودروسازان خارجی به کشور در حال سازماندهی است ، تاکید کرد :  البته این به معنای حل مشکلات صنعت خودرو نیست اما سیگنال هایی که از بازار دریافت می شود نشان از این است که روش های منطقی تری را در صنعت خودرو در حال شکل گیری است که قطعا موجب توسعه این صنعت خواهد شد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"