کد خبر: ۴۸۳۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶

خبرگزاری مهر: سیاست خارجی در ایالات متحده آمریکا متأثر از اتاق فکرها، افراد و گروههای ذینفوذ و لابی های مختلف و قدرتمندی از جمله لابی های اسلحه، لابی اسرائیل و ... است.

این لابی ها و گروهها با تأمین منابع مالی و حمایت از سیاستها منافع خود را از طریق جهت دهی به سیاستهای کلی دولت دنبال می کنند.

برخی معتقد هستند از آنجائیکه دونالد ترامپ به لحاظ مالی وابستگی به گروهها و لابی های قدرت نداشته لذا در عرصه اعمال سیاستهای خود دست بازتری دارد.

«جان لیمبرت»، رئیس پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا و دستیار معاون این وزارتخانه در امور ایران در خصوص ساختار تصمیم گیری در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به خبرنگار مهر گفت: فرایند تصمیم گیری در دولت ترامپ تا حد زیادی شخصی و غیر عادی است.

وی افزود: سخت و دشوار است که بتوان تشخیص داد چه کسی(اگر چنین  فردی در واقع باشد) بر ساختار تصمیم گیری دولت ترامپ اثرگذار است.

«لیمبرت» در خصوص اینکه اصول کلی سیاست خارجی ترامپ چیست نیز گفت: تا جایی که من می دانم ترامپ دیدگاه و ایدئولوژی مشخصی در سیاست خارجی ندارد.

وی افزود: در خصوص سیاست داخلی ترامپ نیز همین موضوع مصداق دارد و نمی توان ایدئولوژی مشخصی را در سیاست داخلی وی رهگیری کرد.

گروگان سابق آمریکایی در ادامه یادآور شد: در عرصه سیاست داخلی، ترامپ اتحادی از گروههای جناح راست را ایجاد کرده که تا مادامیکه که او برای آنها در زمینه های حمل آزادانه اسلحه، مخالفت با سقط جنین و سیاستهای ضدمهاجرت و ضد مالیات سودمند باشد از او حمایت خواهند کرد.

وی در ادامه یادآور شد: البته من تصور می کنم که آدمهای عاقلی نیز در دولت ترامپ حضور دارند. برای نمونه افرادی چون تیلرسون(وزیر خارجه دولت ترامپ) یا «متیس»(وزیر دفاع ترامپ) که «ماله کش» ترامپ هستند. به این معنا که هر کجا که ترامپ خرابکاری می کند آنها آن خرابی ها را درست و ترمیم می کنند.

رئیس پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در خصوص تغییر لحن ترامپ در خصوص سعودیها نیز تأکید کرد: ترامپ در خصوص عربستان سعودی سخنان ضد ایران که خوشایند سعودیهاست را به زبان می آورد.

وی افزود: من تردید دارم که این سخنان به چه اقداماتی منجر خواهد شد. به عبارت دیگر اینکه این سخنان به چه اقداماتی منجر خواهد شد در هاله ای از ابهام است.

لیمبرت در خصوص اینکه چه «اتاق فکر»هایی در آمریکا از ترامپ حمایت می کنند گفت: حتی اتاق فکرهای محافظه کار نیز خارج از نگاه و توجه وی هستند. به عبارت دیگروی حتی به اتاق فکرهای محافظه کار هم توجهی ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"