کد خبر: ۴۸۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶

فردا: زیبیگنیف برژینسکی سیاست‌مدار لهستانی-آمریکایی و مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر بود. او در جوانی با سلطه روسیه بر لهستان مبارزه مسلحانه می‌کرد. برژینسکی بعدها  وارد دیپلماسی لهستان شد و در سال ۱۹۳۹ که هیتلر و استالین لهستان را میان آلمان و شوروی تقسیم کردند او سفیر لهستان در کانادا بود.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۷۶ آمریکا حامی جیمی کارتر بود. در دولت کارتر، از آنجا که کارتر آشنایی کامل به مسائل خارجی و بین‌المللی نداشت، برژینسکی را به مشاور ارشد امنیت ملی در کاخ سفید گماشت. از مهم‌ترین فعالیت‌های او در این دوران به دور ساختن مصر از شوروی با ترتیب دادن قرارداد کمپ دیوید و صلح مصر و اسرائیل می‌توان نام برد. 
تنها مورد شکست استراتژی ها برژینسکی در مورد ایران بود که با سیاست‌های خود باعث سقوط شاه در پی انقلاب ۱۳۵۷ ایران و خروج کامل ایران از حوزه نفوذ آمریکا و گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا شد، رویدادی تا آن زمان سابقه نداشت. برژینسکی در ۲۶ مه ۲۰۱۷ در ۸۹ سالگی درگذشت.
 
زیبیگنیو برژینسکی
برژینسکی در سال ۱۹۸۱ در حال دریافت مدال آزادی از کارتر
 
زیبیگنیو برژینسکی
برژینسکی ، جیمی کارتر و سایروس وانس
 
زیبیگنیو برژینسکی
در این عکس که در سال ۱۹۷۷ گرفته شده، برژینسکی، مشاور امنیت ملی، با جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا و سایرس ونس وزیر امور خارجه، دیده می شوند.
 
زیبیگنیو برژینسکی
برژینسکی در حال بازی شطرنج با مناخیم بگین در کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸
 
زیبیگنیو برژینسکی
 
زیبیگنیو برژینسکی
برژینسکی و هارولد براون، وزیر دفاع
 
زیبیگنیو برژینسکی
برژینسکی و سایروس ونس
 
زیبیگنیو برژینسکی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"