کد خبر: ۴۸۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶

  ایسنا: رییس جمهور در گفت وگوی تلفنی امیر قطر، با تاکید بر علاقه مندی تهران برای گسترش مناسبات با ‏همه کشورهای دنیا بویژه همسایگان، تصریح کرد: زمینه ها و ظرفیت های فراوانی برای توسعه ‏همکاری ها در عرصه سیاسی و اقتصادی میان ایران و قطر وجود دارد که باید از آن بهره برد و این ‏همکاری های مشترک را تقویت کرد.‏


حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر شنبه در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با وی، با تاکید بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای استقرار صلح و آرامش، ماه مبارک رمضان را ماه تقویت برادری میان مسلمانان برشمرد و ضرورت همکاری میان کشورهای منطقه برای ایجاد ثبات و آرامش را مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران برای گسترش روابط خود با کشورهای همسایه و بویژه کشور برادر قطر اهمیت زیادی قائل است، اظهارداشت: یکی از اصول سیاست خارجی ما تداوم همکاری با کشورهای همسایه در خلیج فارس است و معتقدیم با اراده مستحکم دو طرف می توانیم موانع موجود را برطرف و پیوندهای برادری را تقویت کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند خورده  و از هم تاثیر می پذیرند، افزود: ما خواستار حاکمیت فضای اعتدال ، میانه روی و عقلانیت در روابط میان کشورها هستیم و معتقدیم که راهکارهای سیاسی باید در اولویت قرار داشته باشند.
 رییس جمهور تصریح کرد: کشورهای منطقه نیاز به همفکری و رایزنی بیشتر برای حل و فصل و مهار بحران های منطقه ای دارند و ما حاضریم در این عرصه همکاری کنیم.

روحانی، فرقه گرایی را از آفت های بزرگ و برهم زننده امنیت منطقه برشمرد و گفت: ما می خواهیم جهان اسلام که از چند دستگی رنج می برد به سمت صلح و برادری گام بردارد و در این راستا آماده مذاکره  با هدف رسیدن به توافقی واقعی هستیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از این گفت وگوی تلفنی به موضوع تروریسم در منطقه اشاره کرد و اظهارداشت: منطقه ما شاهد یک معضل بزرگ به نام تروریسم است که می تواند امنیت همه ما را تهدید کند و راه مبارزه با آن نیز همکاری مشترک است.

 امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک پیروزی دکتر روحانی  و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، تاکید کرد: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران، دیرینه، تاریخی و مستحکم است و ما خواهان تقویت بیش از پیش این روابط هستیم.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی اظهارداشت: ما معتقدیم که در مسیر تقویت بیش از پیش روابط ایران و قطر هیچ مانعی وجود ندارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات منطقه ای  تاکید کرد: بی تردید مذاکره و گفت وگو تنها راه رفع مشکلات است و روند گفت وگوهایی که کویت به نمایندگی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز کرد ، باید تداوم یابد.

امیر قطر همچنین گفت که به دستگاههای ذیربط در کشورش دستور خواهد داد با هدف گسترش همکاریهای تهران – دوحه ، بر تلاش های خود بیفزایند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"