کد خبر: ۴۸۵۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

دولت هیچ محدودیتی در واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی ندارد

به گزارش خبر خودرو ، مدیر کل دفتر نیرو محرکه و صنایع خودرو وزارت صنعت ، معدن و تجارت می گوید : دولت هیچ ممنوعیت و مخالفتی در خصوص واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی ندارد.

امیر حسین قناتی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : تاکنون آنچه که در قانون در خصوص واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی ذکر شده ، دولت انجام داده بنابراین چنانچه خریدار بخش خصوصی وجود داشته باشد دولت هیچ گونه مخالفتی در خصوص واگذاری الباقی سهام خودروسازان به بخش خصوصی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 14.5 درصد از سهام ایران خودرو و 17 درصد از سهام سایپا در اختیار دولت است ،اظهار داشت : این در حالی است که به لحاظ ارزش فروش حدود 7.5  تا 8 درصد از این سهم دولتی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خریداری دیگری در بخش خصوصی وجود ندارد ، گفت : با توجه به حجم گستردگی شرکت های ایران خودرو و سایپا عملا بخش خصوصی بیش از این حاضر به سرمایه گذاری نیست و الا هیچ محدودیتی برای واگذاری این بخش از سهام خودروسازان به بخش خصوصی ندارد.

به گفته وی معمولا بخش خصوصی در صنعت خودروسازی بیش از این ورود نمی کند و عمدتا صنایع کوچک تر را پوشش می دهد تا بتواند هزینه ها را نیز جبران نماید.

وی همچنین به نقش خصوصی سازی بر جریان همکاری های مشترک خودروسازان با شرکتهای خارجی پرداخت و اظهار داشت : در صورتی که در واگذاری سهام خودروسازان ، بخش خصوصی توانمند و دارای اهلیت ورود کند مطمئنا خصوصی سازی حرکت بسیار خوب و به نفع صنعت خودرو است اما متاسفانه بیشترین فرایند خصوصی سازی در صنعت خودرو بیشتر در قالب واگذاری شرکتها بوده و عملا اهلیت بخش خصوصی در نظر گرفته نشده بلکه بیشتر تلاش شده که سهام شرکتها واگذار شود .

وی افزود : بر همین اساس امروز بسیاری از نتایجی که در واگذاری ها نه صنعت خودرو بلکه در سایر صنایع اتفاق افتاده ، حاکی از آن است که شرایط این صنایع پس از واگذاری بدتر از قبل واگذاری گردیده و این به جهت این است که  ارزیابی های لازم در خصوص شرکتهای خریدار صورت نگرفته و بیشتر به بنیه مالی آنها توجه شده است.

مدیر کل دفتر نیرو محرکه و صنایع خودرو وزارت صنعت اظهار داشت : در صورتی که ارزیابی های دقیقی در خصوص شرکتهای خریدار صورت گیرد و شرکتهایی با اشراف به اهلیت ، توان مالی و داشتن برنامه برای آینده صنایع ورود کند، بی شک خصوصی سازی موفق خواهد بود.

قناتی همچنین با اشاره به تاثیر خصوصی سازی در توسعه و رقابت پذیری صنعت خودرو گفت : البته با این درصد از سهام خودروسازان نیز که در اختیار دولت است هیچ محدودیتی در زمینه دستیابی به توسعه و رقابت پذیری در این صنعت وجود ندارد اتفاقا این دولت است که همواره تاکید دارد که شرکتهای خودروساز باید به سمت استفاده از تکنولوژی های روز ، بهره وری و رقابت پذیری حرکت کنند و عملا تنافر و ضدیتی با هم ندارد که گفته شود حال که بخشی از سهام خودروسازان دولتی است این شرایط  اتفاق نخواهد افتاد.

وی در ادامه در خصوص برنامه دولت برای واگذاری این بخش از سهام خودروسازان به بخش خصوصی ، گفت : دولت نباید برنامه داشته باشیم بلکه این خریدار و بخش خصوصی است که باید برنامه داشته باشد واعلام نماید که بنا دارد با این مشخصات اقدام به خریداری سهام شرکتها نماید.

وی تصریح کرد : بر اساس اصل 44 قانون اساسی فروش سهام خودروسازان به بخش خصوصی نیز در اختیار وزارت صنعت و معدن نیست و در اختیار سازمان خصوصی سازی است.

وی با توجه به موضوع جریان خصولتی در صنعت خودرو گفت : خوشبختانه در صنعت خودرو خصولتی نداریم و و کل واگذاری ها به بخش خصوصی بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"