کد خبر: ۴۸۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
محدودیتی برای واگذاری سهام خودروسازان وجود ندارد
به گزارش خبر خودرو، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد : در سه ماهه اول امسال 300 هزار دستگاه خودرو تولید شده که نشان از رشد 13.7 درصدی تولید خودرو نسبت به مدت مشابه دارد.

برنامه ای برای توقف تولید پراید و پژو 405 نداریم

به گزارش خبر خودرو، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد : در سه ماهه اول امسال 300 هزار دستگاه خودرو تولید شده که نشان از  رشد 13.7 درصدی تولید  خودرو نسبت به مدت مشابه دارد.

محسن صالحی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آستانه هفته صنعت و معدن برگزار گردید، اظهار داشت : بر اساس برنامه وزارت صنعت و معدن در سال جاری باید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید شود که با تحقق آن قطعا از رشد تولید سال 95 نیز فراتر خواهد رفت.

وی گفت : در سال 95 تولید خودرو نسبت به سال 94 با رشد 37 درصدی مواجه شد.

وی همچنین از رشد حدود 20 درصدی تولید تایر خبر داد و اظهار داشت:  در سال گذشته 17 درصد رشد تولید تایر در کشور صورت گرفت و برای سال جاری نیز که ظرف 3 ماهه اول امسال 19.7 درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: استفاده حداکثری از توان تولید داخل از برنامه های وزارت صنعت و معدن است از این رو باید در سایزهایی که محدودیت تولید در داخل نداریم از تامین کنندگان داخلی استفاده شود.

وی در ادامه از ابلاغیه بانک مرکزی برای اختصاص 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی جهت ایجاد رونق در واحدهای تولیدی خبر داد و گفت : 10 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات برای  رونق تولید ، 10 هزار برای تکمیل واحدهای نیمه تمام و 10 هزار میلیارد تومان نیز برای نوسازی واحدهای صنعتی و تولیدی اختصاص یافته است.

وی  گفت : فرایند ارائه این تسهیلات از دو روز گذشته کلید خورد و بانک مرکزی نیز از 17 خرداد نیز به کلیه بانک های عامل پرداخت  این میزان تسهیلات را ابلاغ کرده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبر خودرو مبنی بر برنامه وزارت صنعت و معدن در ارتباط با خصوصی سازی در صنعت خودرو گفت :  قرار نیست که خصوصی سازی خاصی در صنعت خودرو اتفاق بیفتد .

وی افزود : هم اکنون سهم دولت در دو شرکت بزرگ خودروساز زیر 20 درصد است .

وی با توجه به اهداف و سیاست های وزارت صنعت و معدن در حوزه های مختلف صنعتی و تولیدی گفت : البته صنعت خودرو نیز جدای از این سیاست های وزارت صنعت و معدن نیست  بنابراین واگذاری بخشی از سهام توسط سهامداران می تواند در دستور کار قرار گیرد و بر اساس سیاست های شرکتهای خودروساز و خریداران داخلی و خارجی این واگذاری صورت گیرد.

وی افزود : امروز بسیاری از شرکتهای خصوصی در صنعت خودرو هستند که توسط سهامداران بخش خصوصی و گاها سهامداران بخش خصوصی  با ترکیبی از سهامداران خارجی ، در حال فعالیت هستند  بنابراین از این منظر به نظر می رسد محدودیت خاصی برای واگذاری باقی مانده سهام شرکتهای خودروساز وجود ندارد.

وی تصریح کرد : بر اساس آخرین اطلاعات تا این لحظه برای 20 درصد سهام دو شرکتهای خودروساز که هم اکنون در تملک سازمان گسترش است درخواست جدیدی ارائه نشده و در دستور کار نیست.

الزامی برای تولید خودروهای هیبریدی در کشور/ افزایش واردات خودروهای هیبریدی در سال 95

وی در ادامه در خصوص برنامه تولید خودروهای هیبریدی و برقی در کشور گفتبر اساس آیین نامه ای که در دولت و کمیسیون اقتصادی مصوب شده است  دستگاه های مختلف برای ایجاد زیرساختهای تولید و واردات خودروهای هیبریدی باید برنامه مشخصی داشته باشند .

معاون وزیر صنعت و معدن در امور صنایع اظهار داشت : بر اساس آمار در سال 95 میزان واردات خودروهای هیبریدی روند افزایشی داشته است. ضمن اینکه در این راستا پروژه ای توسط شرکت ایران خودرو و مجموعه های دانشگاهی به همراه شرکتهای خارجی برای طراحی پلت فرم در حال اجراست.

برنامه جایگزینی 51 هزار دستگاه تاکسی گازسوز در سال جاری

صالحی نیاهمچنین در خصوص تولید خودروهای پایه گاز سوز گفت : از خرداد سال گذشته تا به امروز 51 هزار دستگاه تاکسی گازسوز جایگزین تاکسی های فرسوده در کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای تولید خودروهای گاز سوز در کشور وجود ندارد، افزود  : شرکتهای خودروساز بر اساس قرارداد در این زمینه برنامه ریزی و تولید می کنند.

وی تاکید کرد : البته امسال نیز در نظر داریم تا51 هزار دستگاه تاکسی گازسوز را در عالب طرح نوسازی تولید و جایگزین شود انتظار می رود با ایجاد بازار برای این خودرو تولید در این بخش افزایش یابد.

برنامه ای برای توقف تولید پراید و پژو 405 نداریم

وی در ادامه با توجه به برخی خبرها مبنی بر توقف تولید پراید گفت : سیاست های اجرایی در این زمینه طی جلسات هماهنگی با خودروسازان مشخص گردید  و بر این اساس خودروهای تولیدی باید از دی 97 مطابق استانداردهای 81گانه عرضه شوند.

وی با اشاره به تلاش دو شرکت ایران خودرو و سایپا برای دستیابی به استانداردها،  افزود : نحوه به روز رسانی تولید خودروها با خودروسازان است اما همچنان در ارتباط با  تغییرات ساختاری برای توقف تولید پراید و پژو 405 تاکنون  برنامه ریزی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد : در صورتی که پراید و خودروهای دیگر به لحاظ اقتصادی یا فنی نتوانند اصلاح شده و مطابق با این استانداردها تولید شوند بی شک تولیدشان متوقف خواهد شد.

در خواست خودروسازان از شورای رقابت به معنی افزایش قیمت خودرو نیست

صالحی نیا در ادامه در خصوص درخواست افزایش قیمت خودروسازان به شورای رقابت گفت :  شورای رقابت با توجه به مصوبه شورای اقتصاد مسئول مکانیزم قیمت گذاری است و چنانچه خودروسازان خواهان این افزایش باشند مطابق ضوابط این درخواست را به شورای رقابت ارائه می کنند.

وی گفت : البته در برخی از خودروها که توجیه اقتصادی دارد این درخواست ارائه شده اما مطمئنا این صحبت من به معنای افزایش قیمت خودرو نیست.

وی همچنین در خصوص میزان داخلی سازی پژو 2008 گفت این خودرو با داخلی سازی 30 درصدی آغاز شده و در این راستا تاکنون با 80 قطعه ساز قرارداد امضاء و ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد هم اکنون تولید پژو 2008 از مرحله آزمایشی گذر کرده است از این رو ایران خودرو برنامه تولید 15 هزار دستگاه از این خودرو را طی یک سال در برنامه تولید خود دارد.

وی همچنین با توجه به عدم اعلام قیمت قطعی این خودرو همزمان با طرح  پیش فروش پژو 2008 اظهار داشت : قطعا قیمت این خودرو و سایر خودروها بر اساس قراردادها و همچنین ضوابط شورای رقابت اعلام می شود.

معاون وزیر صنعت در امور صنایع در ادامه با توجه وعده و وعیده های مطرح در خصوص امضاء برخی از قراردادهای خودرویی اظهار داشت : هر قراردادی باید بر اساس شاخص هایی تنظیم و منافع سهامداران در نظر گرفته شده تا به توافق نهایی برسد.

صالحی نیا همچنین در خصوص قرارداد کرمان خودرو و شرکت هیوندایی گفت : بر اساس این قرارداد نیز تولید محصولات با 30 درصد داخلی سازی آغاز می شود و کرمان خودرو موظف بر انجام این کار است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"