کد خبر: ۴۸۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۶

پژو 2008 قیمت گذاری دولتی نخواهد داشت

 

به گزارش خبر خودرو ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : بهتر است در خصوص تاخیر در امضاء تفاهم نامه ایدرو و رنو از ایدرو سوال  شود هر چند مذاکرات در حال انجام است .

به گزارش خبرنگار خبر خودرو، محمد رضا نعمت زاده در نشست خبری که به مناسبت روز صنعت و معدن برگزار شد در پرسش به سوال خبرنگار خبر خودرو در خصوص علت تاخیر امضاء قرارداد ایدرو و رنو اظهار داشت : قرارداد ایدرو و رنو همکاری بزرگی است به طوری که بر اساس این همکاری 60 درصد سرمایه گذاری از سوی رنو است در حالی که در قراردادهای قبلی این همکاری به صورت 50- 50 بوده است بر این اساس امضاء این قرارداد نیازمند دقت و توجه خاصی است.

وی افزود : از آنجا که در مشارکت های قبلی در برخی موارد به خوبی عمل نشده است بنابراین در تفاهم نامه ایدرو و رنو دقت ها در این جریان بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه در قراردادهای همکاری باید 30 درصد تولیدات صادر شوند تصریح کرد : قطعا دستیابی به این میزان صادرات در تولیدات جدید خودرویی الزاماتی را نیاز دارد که این موارد به ترتیب در حال بحث و بررسی است.

وی تاکید کرد : ضمن اینکه در این جریان از رنو خواسته شده است تا قطعه سازان ایران را به زنجیره تامین جهانی خودشان متصل کنند در حالی که در قراردادهای قبلی چنین نکته ای وجود نداشته است. به طوری که بر این اساس ،یک قطعه ساز ایرانی همان امتیازی را که یک قطعه ساز آلمانی و فرانسوی دارد ، خواهد داشت به طوری که در جریان همکاری های جدید ، از قطعات ایرانی نیز در زنجیره تولید جهانی رنو استفاده می شود.

وی تصریح کرد : تاکنون رنو در ارزیابی های صورت گرفته حدود 30 قطعه ساز ایرانی را مورد تایید قرار داده تا در این زنجیره تامین محصولات مشترک حضور یابند اما درخواست ما این است که به تدریج میزان همکاری با قطعه سازان به 2 برابر این رقم افزایش یابد.

وی گفت  : بسیاری از موارد در همکاری ایدرو و رنو به نتیجه رسیده است و تعداد کمی از نکات مورد تفاهم نیز ظرف هفته جاری با حضور هیاتی از رنو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر رنو تحت عنوان شرکت نگین خودرو اقدام به واردات می کند ، افزود : بر اساس تفاهم نامه ای که میان ایدر و رنو به زودی به امضاء می رسد ، باید شرکت نگین خودرو نیز تحت نظر این مشارکت اقدام به واردات کند .

وی تاکید کرد : در همکاری جدید ایدرو و رنو ، شرکت نگین خودرو تحت هلدینگ جدید فعالیت خواهد کرد و دیگر این شرکت به صورت مستقل امکان فعالیت نخواهد داشت.

وزیر صنعت و معدن در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آغاز پیش فروش محصول جدید 2008 توسط شرکت ایران خودرو و ابهامات در ارتباط با قیمت این محصول گفت :  پيش فروش این خودرو و فعاليت ايران خودرو به طور مستقيم به وزارت صنعت ارتباطي ندارد و هر چند این محصول اولین تولید با سرمایه گذاری مشترک در این سالها در صنعت خودرو کشور است .

نعمت زاده تصریح کرد : امید است در آینده محصولات جدیدی دیگری با سرمایه گذاری مشترک توسط ایران خودرو و سایر شرکت ها را شاهد باشیم.

وی با اشاره به 2تا 3 سرمایه گذاری مشترک صورت گرفته در صنعت خودرو اظهار داشت : زمانی که یک خودرو برای اولین بار به تولید می رسد و محصول جدید است طبعا نمی تواند در تیراژ بالا به تولید برسد چون نیاز به داخلی سازی است و وزارت خانه نیز اصرار دارد تا حداکثر استفاده از سازندگان داخلی را در حوزه قطعات داشته باشیم.

وی تاکید کرد : تولید پژو 2008 بنا نبود ابتدای امسال باشد و قرار بود اواخر  96 تولید شود اما به جهت پی گیری صورت گرفته تولید این محصول زودتر آغاز گردید .  علی رغم اینکه در دو ماه قبل خط تولید این محصول افتتاح گردید ولی تعداد این محصول محدود است.

وی با توجه به فرصت ایجاد شده برای پیش فروش 2008 در روزهای اخیر اظهار داشت :  متقاضیان بالای این خودرو شرایط را برای فروش موردی و نقدی و غیر نقدی این خودرو فراهم نکرد .

وی گفت : پیش بینی می شود از ابتدای سال آینده تولید این خودرو به روال معمول و ظرفیت اصلی خود برسد و در این روند مشکلات موجود در فروش این خودرو رفع شود.

وی افزود : تاکنون هیچ قیمتی در خصوص پژو 2008 اعلام نشده است و هر کسی هم در خصوص قیمت این خودرو اظهار نظری نماید قطعا درست نخواهد بود چرا که تاکنون این محصول در بازار وجود نداشته است که مشخص شود قیمت آن چقدر خواهد بود و قیمت کاذب و مصنوعی هم قرار نیست بر روی این محصول گذاشته شود.

وی گفت : این محصول قیمت گذاری دولتی هم نخواهد داشت. 

وی با توجه به مسائل مطرح در خصوص رقم پیش فروش 2008 گفت : هیچ قاعده و مصوبه ای برای اینکه این خودرو با نصف قیمت پیش فروش شود وجود ندارد و قیمت این خودرو بر اساس بازار عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

وی با توجه به تاکید وزارت صنعت و معدن مبنی بر افزایش تولید این محصول گفت : البته افزایش تولید این خودرو بستگی به سازندگان دارد و بنا نداریم خودرو 2008 مونتاژ شود و تلاش برای رسیدن به حداکثر داخلی سازی است.

وزیر صنعت و معدن در ادامه در خصوص  ادامه قیمت گذاری خودرو در  شورای رقابت نیز گفت : وزارت صنعت و معدن در خصوص قیمت خودرو تصمیم گیر نیست و تنها یکی از اعضای این شورا است و نظر کارشناسی ما روشن است چرا که خودرو واقعا انحصاری نیست و هم تولیدات بسیار متنوع است و هم واردات آزاد است بنابراین هیچ دلیلی ندارد که  به صورت صوری قیمت گذاری شود و عده ای هم منتفع شوند .

وی تاکید کرد : شورای رقایت هم در برخی موارد این سیاست را پذیرفته است و در برخی از موارد هم باز اصرار دارد که ورود کند در حالی که شواری رقابت باید سیاست گذاری را طبق قانون مشخص کند و قیمت گذاری را واحدهای تولیدی باید تعیین کنند.

وی در ادامه در خصوص روند تولید پراید گفت : حذف پراید به تدریج صورت خواهد گرفت چرا که در صورت حذف یکباره بازار به هم خواهد ریخت.

وی افزود : پس از عرضه خودروهای جدید پراید به تدریج حذف خواهد شد از این رو آخر عمر پراید واخر سال 97 خواهد بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"