کد خبر: ۴۹۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
قراردادهای یک طرفه ای که دست قطعه سازان را بسته است
به گزارش خبر خودرو، عضو گروه همگن قطعه سازی کشور معتقد است : بخش عمده منابع مالی شرکت های خودروساز به ورود خودروهای خارجی به صورت سی کی دی اختصاص یافته است و در این میان کسی به فکر قطعه سازان داخلی نیست.

کسی به فکر قطعه سازان داخلی نیست

به گزارش خبر خودرو، عضو گروه همگن قطعه سازی کشور معتقد است : بخش عمده منابع مالی شرکت های خودروساز به ورود خودروهای خارجی به صورت سی کی دی اختصاص یافته است و در این میان کسی به فکر قطعه سازان داخلی نیست.

سعید صبوری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : امروز سازندگان داخلی سهم زیادی در تولید خودروهای جدید ندارند بلکه عمده شرکتهایی که برای همکاری به ایران آمدند به فکر خود و سازندگانشان هستند .

به گفته وی با ادامه این وضعیت ، به زودی صنعت قطعه سازی کشور از بین خواهد رفت.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از صنعت و تولید ، تصریح کرد : متاسفانه دولت شعارهای خوبی را در حمایت از صنعت و تولید و قطعه سازان داده است اما در عمل واردات خودرو تقویت شده است و بخش عمده منابع مالی شرکت های خودروساز به  ورود خودروهای خارجی به صورت سی کی دی اختصاص یافته است به طوری که در این جریان قطعه سازان داخلی با از دست دادن توان مالی به تدریج در آستانه نابودی قرار گرفتند.

وی خاطر نشان کرد : در شرایطی که قطعه سازان با مشکلات مالی و نقدینگی جدی مواجه هستند طرح موضوع جوینت شدن شرکتها بی معناست چرا که مطالبات معوقه قطعه سازان پرداخت نمی شود تا  حتی امکان اداره کارخانجات و پرداخت حقوق کارکنان میسر شود بنابراین در چنین شرایطی آیا امکان جوینت شدن با شرکتهای خارجی و خرید دانش فنی برای قطعه سازان فراهم است؟

این فعال در صنعت قطعه سازی افزود : امروز خودروسازان با دریافت قطعات ، خودرو تولید می کنند اما پول قطعه ساز را به موقع پرداخت نمی کند.

صبوری تصریح کرد : خودروساز باید مطابق تعهد و قرارداد 60 تا 90 روزه ، پول قطعه ساز را پرداخت کند در حالی که امروز مطالبات شرکتها 120 روزه هم پرداخت نمی شود .

وی با اشاره به عدم  قانونمندی در جریان فعالیت صنایع تولیدی در کشور،  تصریح کرد : امروز در مقابل حمایتی که قطعه ساز از خودروساز در تامین قطعات دارد متاسفانه خودروساز عملکردی مناسبی را در این زمینه ندارد به طوری سود کسب شده در بخش تولید خودروها عموما صرف ایجاد کارخانجات جدید و ورود خودروهای خارجی و سی کی دی می شود .

وی با اشاره به مشکلات قطعه سازان در عدم دریافت به موقع مطالبات افزود : از آنجا که قرارداد قطعه ساز یک طرفه است بنابراین سود و جرایم را در جریان تاخیرها نمی تواند دریافت کند به همین جهت شرکتها نیز هر زمان بخواهند مطالبات را پرداخت می کنند این در حالی که امروز رقم مطالبات قطعه سازان به بالای 6 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"