کد خبر: ۵۰۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶
صادرات قطعات ایرانی به بازارهای اروپا :
به گزارش خبر خودرو، براساس هدف‌ گذاری صورت گرفته تا سال 1404 صادرات صنعت قطعه‌سازی کشور باید به 6 میلیارد دلار افزایش یابد.
صادرات قطعات ایرانی به بازارهای اروپا :

به گزارش خبر خودرو، براساس هدف‌ گذاری صورت گرفته تا سال 1404 صادرات صنعت قطعه‌سازی کشور باید به 6 میلیارد دلار افزایش یابد.

این در حالی است که یکی از برنامه های راهبردی وزارت صنعت و معدن در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نیز افزایش صادرات قطعه است در این میان آنچه وزارت صنعت ، معدن و تجارت مکلف گردیده انجام دهد اقداماتی چون تسهیل و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز و ایجاد بسترهای قانونی صادرات و افزایش مشوق‌های صادراتی است اما نکته ای که در این جریان اهمیت دارد توجه به زیرساخت های تولید و رشد کمی و کیفی قطعه سازان است که بی شک با حمایت دولت و افزایش سرمایه گذاری در این صنعت به منظور به روزرسانی دستگاهها و تجهیزات تولید محقق می شود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به اهداف راهبردی وزارت صنعت و معدن در حوزه صادرات قطعه گفت : دستیابی به رقم 6 میلیارد دلار صادرات قطعه تا سال 1404 عدد بسیار بزرگی است و مسلما مستلزم تقویت برخی زیرساخت ها در این صنعت است.

محمد شهپری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : خوشبختانه پس از برجام، صنعت خودرو و قطعه سازی کشور در شرایطی خوب و نسبتا مناسبی برای همکاری با شرکتهای خارجی قرار گرفته است به طوری که تاکنون شرکتهای اروپایی مثل رنو، پژو و سیتروئن در ایران سرمایه گذاری خوبی را نمودند طبعا در این راستا می توان هدف گذاری خوبی را ترسیم و در راستای هدف گذاری تعیین شده به اهداف سند راهبردی صنعت خودرو دست یافت.

وی تصریح کرد : البته تحقق اهداف راهبردی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور و همچنین دستیابی به صادرات 6 میلیارد دلار قطعه تا سال 1404 مستلزم بهبود شرایط سیاسی و همچنین اوضاع اقتصادی کشور است.

وی افزود : البته پس از برجام تا حدودی این بستر فراهم شده و همکاری با شرکتهای خارجی آغاز و شرایط خوبی برای تحقق اهداف وزارت صنعت و معدن در حوزه قطعه سازی و صادرات ایجاد شده است.

وی در ادامه به آمار صادرات خودروسازان به عراق اشاره کرد و اظهار داشت : امروز بخشی از تولیدات خودروسازان مثل انواع پژو و پراید به بازار عراق صادر می شود قطعا این جریان حرکت خوبی برای گسترش بازارهای صادراتی است.

وی در ادامه تحقق اهداف و توسعه بازارهای صادراتی قطعه سازان را مستلزم به روز اوری دستگاهها و تکنولوژی در حوزه تولید در این صنعت دانست و گفت : باید سیستم های جدید در خطوط تولید قطعه سازان جایگزین شوند بی شک تحقق این شرایط از نکات بسیار مهم در ارتقاء کیفی تولیدات قطعه سازان خواهد بود چرا که امروز نمی توان قطعاتی را تولید و به زنجیره تامین شرکتها صادر کرد که امکان عبور از فیلتر کیفی را نداشته باشند.

وی اظهار داشت : در جریان همکاری های جدید ، پژو ، رنو و سیتروئن ، شرایط بسیار سختگیرانه ای را برای قطعه سازان و حضور در زنجیره تامین در نظر گرفته است و شرکتهای قطعه ساز در صورت رعایت این موارد ،امکان همکاری خواهند داشت.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تاکید کرد : از دیگر مسائل در جریان صادرات ، توجه به کمیت در تولید است چرا که امروز نمی توان قطعه ای را صادر کرد که عدد تولید آن رقم پایینی باشد.

شهپری با اشاره به جریان صادرات برخی از تولیدات قطعه سازان به بازارهای اروپایی افزود : در حال حاضر قطعات ما به اروپا و بزریل صادر می شود این در حالی است که در جریان تحریم نیز روند صادرات قطعات به برخی از کشورهای اروپایی صورت می گرفت .

وی گفت : با وجود جریان صادرات قطعه از کشور ، اما تاکنون صنعت قطعه سازی ایران در حوزه صادرات عملکرد موفقی را نداشته است.

وی تصریح کرد : امروز باید وزارت صنعت و معدن در تعامل با قطعه سازان و اختصاص تسهیلاتی کم بهره این صنعت را حمایت کند تا واحدهای قطعه سازی در کشور بتوانند زیر ساخت ها را تقویت و به لحاظ سخت افزاری خطوط تولید را بروز رسانی کنند.

وی همچنین با توجه به برخی از قراردادهای قطعی قطعه سازان با شرکت های پژو و رنو در جریان همکاری های اخیر ، اظهار داشت : خوشبختانه جریان همکاری قطعه سازان داخلی با پژو رنو به شدت در حال پی گیری است ضمن اینکه همزمان با تولیدات جدید موضوع صادرات در جریان همکاری های اخیر از موارد بسیار مهم و مورد تاکید خودروسازان است.

وی افزود : بر اساس قراردادها ، خودرویی که در ایران تولید می شود باید 30 درصد از این تولیدات صادر شود که قطعا این مساله بر جریان صادرات قطعه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وی همچنین به ثمرات خوب برجام بر صنعت خودرو اشاره کرد و گفت : به نظر نمی رسد صحبت های اخیر رئیس جمهور آمریکا نیز در جریان همکاری های اخیر خودرویی تاثیر گذار باشد همان گونه که خود این شرکتها پس از این مسائل ، بر ادامه همکاری با ایران تاکید کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"