کد خبر: ۵۰۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۶

خبرگزاری میزان: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور گفت: مجامع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هیچگونه اختیاری در تهیه و تنظیم محتوای کتب درسی ندارند و کتاب درسی را با بنر اشتباه نگیرند.

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در خصوص اختیار سازمان‌ها و ارگان‌ها در تدوین محتوای کتب درسی گفت: کتب درسی نشانگر دانش علمی کشور است و محتوای آن بر اساس نیاز‌های اساسی جامعه تهیه و تدوین می‌شود بنابراین به هیچ وجه به سازمان‌ها و ارگان‌ها اختیار دخالت و تبلیغات در کتب درسی داده نمی‌شود تا همانند پشت اتوبوس‌های شرکت واحد و صدا و سیما از این فضای آموزشی برای تبلیغات استفاده کنند.

وی افزود: محتوای کتب درسی بر اصل حفظ شأن علمی، تربیتی و آموزشی تأکید داشته و در سطح ملی رعایت می‌شود. این درحالی است که بازگویی مباحثی، چون محیط زیست به مبنای دریافت وجه و یا تبلیغ سازمان محیط زیست نیست بلکه به این قضیه به عنوان یک مسآله زیست محیطی در کشور توجه شده است که همانند مسائل دیگری، چون اقتصاد مقاومتی، نیاز‌های آینده جامعه را مطرح می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: وزارت آموزش وپرورش با مجامع علمی همکاری بسیاری دارد، اما این امر به معنای دیکته کردن مباحث و وظایف به ما نیست و این اختیار از جانب وزارتخانه به هیچ یک از مجامع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: سیاستگذاری‌ها فرهنگی _. آموزشی و نیاز‌های عمومی کشور توسط مراجع قانونی همچون سیاست‌های کلی رهبری، مجلس شورای اسلامی، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور رسمی مطرح، و نسبت به آن اقدامات لازم انجام می‌شود، اما این حوزه اختیار را برای دیگر ارگان‌ها قائل نیستیم.

محمدیان اذعان داشت: به منظورارتقای اهداف مشترک، وزارت آموزش و پرورش تعاملات بسیاری با مجموعه‌های پژوهشی، علمی و فرهنگی برقرار می‌کند. حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان نیز از جمله این مجموعه‌ها محسوب می‌شوند که از نقد‌های آن‌ها در نگارش کتاب‌های تعلیمات دینی استفاده می‌شود.

وی در ادامه گفت: گروه‌های تحلیل محتوا در همه استان‌ها فعالیت دارند و با استفاده تجربه معلمان کتب را نقد، و بر اساس نتایج به دست آمده اعتباربخشی کتاب‌ها در اجرای آزمایشی محتوای کتب درسی انجام می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"