کد خبر: ۵۰۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۶

خبرگزاری ایسنا: ماجرای قیمت بنزین پس از اینکه از خوان‌های لیتری ۱۵۰۰ و لیتری ۱۲۰۰ تومان گذشت با انتشار خبر "استفاده دوباره از کارت سوخت" وارد مراحل جدید احتمال دونرخی شدن و سهمیه بندی شده است، مراحلی که شاید سخنان رییس مجلس مبنی بر اینکه ممکن است دو نرخی شدن بنزین مطرح شود، سنگ بنای آن بود اما خبر شرکت ملی پالایش و پخش مبنی بر لزوم استفاده دوباره از کارت سوخت، پایه های این بنا را محکم تر کرد.

به گزارش ایسنا، تبصره 18 لایحه بودجه سال 1397 که به افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین اشاره داشت یکی از مواردی بود که بیشترین عکس العمل‌ها و بازخوردها را از سوی مردم و نمایندگان مجلس در پی داشت. در این تبصره آمده است که "با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد، با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می‌شود صد در صد منابع حاصله از مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال ۹۶ (اعم از عوارض و مالیات موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سهم شرکت ملی نفت ایران موضوع بند الف ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را تا سقف ۱۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی پرداخت کنند. "

آنچه از تبصره مذکور برداشت شد افزایش 50 درصدی و قیمت 1500 تومانی برای هر لیتر بنزین بود. قیمتی که نگرانی را مهمان خانه های مردم کرد و در نهایت با مخالفت جدی مجلس نشینان مواجه شد. پس از آن زمزمه های قیمت 1200 تومانی به گوش رسید و برخی رسانه ها به نقل از محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، قیمت 1200 تومانی برای هر لیتر بنزین را قطعی اعلام کردند. البته این خبر از سوی دفتر نوبخت تکذیب و اعلام شد هرگونه خبر درباره میزان و چگونگی اصلاح قیمت حامل های انرژی مستقیم و صرفا از سوی سخنگوی دولت و یا دفتر وی اطلاع رسانی می‌شود.

گمانه زنی‌ها درمورد قیمت بنزین ادامه داشت که علی لاریجانی، رییس مجلس، در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد: درباره تعیین نرخ بنزین و سوخت حتما باید شرایط مردم در نظر گرفته شود و به هیچ وجه پرش در این زمینه به مصلحت نیست و شاید روش های دیگری همانند دونرخی کردن بنزین ارائه شود؛ به گونه‌ای که به طبقات پایین فشار وارد نشود.

البته دقیقا یک روز بعد از اظهارات لاریجانی نوبخت در نشست خبری درباره برنامه دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی کردن یا دو نرخی کردن بنزین، بیان کرد: دولت دنبال سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین نیست.

امیر باقری، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه نیز در مورد بحث‌های مطرح شده در مورد سهمیه‌بندی بنزین، گفت: اکنون بحث دو نرخی بودن و همچنین تک نرخی بودن بنزین در مجلس مطرح است به هرحال هر دو مورد مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنزین دو نرخی در کنار مزیت‌ها می‌تواند موجب ایجاد فساد شود و در مورد تک‌نرخی نیز بحث‌های دیگری مطرح است با این حال هنوز در این باره جمع‌بندی نهایی شکل نگرفته و باید با مجلس توافقاتی انجام شود.

در نهایت آنچه به احتمال دو نرخی کردن و سهمیه بندی بنزین رنگ تازه بخشید خبر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مبنی بر استفاده مجدد از کارت سوخت بود.

به گفته زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با توجه به این که قانون مصوب مجلس تاکید کرده است که سوخت گیری فقط با کارت سوخت امکان‌پذیر است و کارت سوخت جایگاه دار فقط برای موارد ضروری استفاده خواهد شد، مالکان خودروهایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند.

با توجه به اینکه هنوز مهر خبری درمورد قیمت بنزین خشک نشده، مهر تکذیب خبر زده می شود، نمی توان پیش بینی دقیقی از سرنوشت بنزین داشت و باید گفت هنوز همه گزینه های مطرح شده روی میز دولت و مجلس قرار دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"