کد خبر: ۵۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۳۰ تير ۱۳۸۷

عدم ارائه تسهیلات برای خریداران کامیون و اتوبوس منجر به تصمیم گیری غیراصولی و غیرکارشناسی در کمیسیون ماده یک گردید

متأسفانه علیرغم وجود بیش از هفت هزار دستگاه کامیون آماده تحویل در شرکت های خودرو سازی ، خریداران این خودروها به دلیل عدم دریافت تسهیلات از طریق بانکها و شرکت های لیزینگ قادر به خرید کامیونها نگردیده در حالی که در سالهای گذشته وزارت راه و ترابری ازطریق سیستم بانکی تسهیلاتی با نرخ 4% و حداکثر 8% در اختیار خریداران کامیون و اتوبوس قرار می داد. ولی متأسفانه کمیسیون ماده یک بدون توجه به امکانات کشور در تولید کامیون که بالغ بر 50 هزار دستگاه در سال می باشد تعرفه UBC کامیون را به 10% تقلیل داده است. این تصمیم غیر اصولی با موازین کارشناسی در مورد تعیین نرخ تعرفه ها که بر اساس آن تعرفه مواد اولیه حداقل تعرفه ، قطعات نیمه ساخته تعرفه بالاتر و کالاهای نهایی بالاترین تعرفه را بایستی دارا باشد همخوانی ندارد. برای مثال تولید کنندگان کامیون و اتوبوس برای واردات موتور، گیر بکس ، اکسل و جعبه فرمان 15% پرداخت می کنند. لذا در صورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون ماده یک توسط وزرای محترم عضو کمیسیون اصلی ماده یک ، عواقب زیر را در بر خواهد داشت.

1.تولید کامیون به هیچ عنوان مقرون به صرفه نبوده و شرکت های موجود کامیون سازی با توقف تولید مواجه و مجبور به اخراج کارگران خود خواهند نمود.

2.شرکت هایی که اقدام به جواز تاسیس جهت تولید کامیون نموده اند ، پروژه تکمیل کارخانه را متوقف خواهند نمود و اشتغالزایی جدید که درطرح اولیه آنها پیش بینی شده بود محقق نخواهد شد.

3.رونق گرفتن تولید کامیون سازی خارجی ، به عبارت دیگر با دست خودمان علیرغم امکانات موجود بازار داخلی را در اختیار خارجی ها قرار می دهیم.

لذا پیشنهاد می شود با توجه به امکانات بالقوه زیاد کشور در تولید کامیون ، وزارت راه و ترابری بعنوان متولی حمل ونقل جاده ای با فراهم نمودن تسهیلات برای خریداران ، امکان خرید کامیون های موجود در کارخانجات را فراهم نموده و با توجه به امکانات مالی خود جهت ایجاد تسهیلات از طریق شرکت های لیزینگ و بانکها ، با انعقاد قرار داد با شرکتها ی کامیون ساز ابتدا از ظرفیت موجود کشور بهره برداری نموده و در صورتیکه خودروسازها قادر به تأ مین کامیون نباشند اقدام به واردات نمایند.

احمد نعمت بخش

دبير انجمن خودروسازان

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"