کد خبر: ۵۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۸۷

کاهش نرخ ارز = توقف تولید= اخراج کارگران

1. سیاست" تثبیت قیمت ها" در چند سال گذشته علیرغم افزایش شدید قیمت مواد اولیه ، موجب کم شدن و گاه منفی شدن حاشیه سود خودروسازان و قطعه سازان شده است. ودر بعضی موارد کاهش تولید برای کاهش ضرر در دستور کار آنها قرار گرفته است.

2. برای مقابله با افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی، وزارت دارایی و امور اقتصادی پیشنهاد کاهش نرخ ارز را به هیات محترم دولت ارائه نموده اند

3. در بادی امر بنظر می رسد با کاهش نرخ ارز ، قیمت مواد اولیه و در نتیجه قیمت تمام شده قطعات و خودرو کاهش می یابند و ضرر و زیان فعلی قطعه سازان و خودروسازان جبران می شود.

4. اما آنچه در واقعیت اتفاق خواهد افتاد، هجوم سیل آسای قطعات و مجموعه های ساخته شده خودرو به داخل کشور است.

5. هر چند قیمت تمام شده خودرو کاهش می یابد اما همزمان بیش از 2000 کارخانه قطعه سازی نیز تعطیل و تبدیل به 2000 وارد کننده قطعات خواهند شد. تمام تولید کنندگان ،کارخانه خودرا تعطیل و تبدیل به وارد کننده می شوند.

این کار نه تنها سود آوری آنها را بیشتر می کنند بلکه از درد سر تولید و سرو کله زدن با دها و صدها کارگر و بازرس وزارت کار و تامین اجتماعی خلاص شوند.

6. تنها اشکال کوچکی که ایجاد می شود اخراج ده ها هزار کارگر و مهندس از خطوط تولیدی است.

7. تولید کنندگانی که با داشتن مزیت رقابتی ،سالانه ده ها میلیون دلار صادرات داشته اند با کاهش نرخ ارز امکان صادرات نخواهند داشت و آنها نیز برای جبران ضررو زیان خود تبدیل به وارد کننده میشوند.

8. همزمان با وقایع فوق الذکر ، واردات خودروی ساخته شده نیز دهها برابر میشود.

9. صادرات شرکتهای خودروساز به صفر میرسد.

10. سرمایه گذاریهای انجام شده در ونزوئلا و سوریه و مصر و آذربایجان و روسیه و.... هم به باد هوا خواهد رفت و باید کارخانجات مزبور را رها کرد و از آن کشور ها گریخت.

11. نهایت اینکه خود خودروسازان نیز تولید را به کناری نهاده و خود وارد کننده خواهد شد.

12. خودروسازان نیز عذر 50 هزار کارگرو مهندس و طراح و... را خواهند خواست.

13. پرچم پر سابقه " بازار در مقابل بازار" را پایین می کشیم و پرچم " زنده باد واردات " را به اهتزاز در می آوریم.

احمد نعمت بخش

دبیر انجمن خودروسازان ایران

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"