کد خبر: ۵۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۲ شهريور ۱۳۸۷

قانون را دور نزنیم

1. اگر برای انجام کاری قانونی وجود نداشته باشد ، می توان راهکارهایی را ابداع کرد. ولی اگر روند تصویب یک استاندارد را قانون مشخص کرده باشد ، رعایت قانون اجباری می شود و هیچ شخص ، ارگان یا نهادی، حتی هيئت محترم دولت نباید قانون را ندیده بگیرد.
2. در ایران، مانند بسیاری کشورها، برای تولید کالا استانداردهای ملی وجود دارند برخی از این استانداردها که با سلامت و ایمنی مردم سر و کار دارند ، اجباری هستند و باید توسط تمام تولید کنندگان ، بدون استثناء رعایت شوند.

3. استانداردهای ملی را خود سازمان استاندارد، در هیئتی ویژه بررسی کرده و به تصویب میرساند . اما استانداردهای اجباری را باید حتماً در شورای عالی استاندارد متشکل از ده ها وزیر و معاونت رئیس جمهور و...به تصویب برسانند.

4. سیستم ترمز خودروها از موارد ایمنی است. که با جان مردم سر و کار دارد و باید تابع استانداردهای اجباری باشد، که هست. علاوه بر سیستم ترمز استاندارد، سیستمهای مکمل به وجود آمده اند که کار آمدی سیستم ترمز را بالا می برند. اما این سیستم ها ی مکمل بصورت استاندارد اجباری بر روی خودروها نصب نمی شوند . بلکه اختیاری هستند و مشتری با پرداخت هزینه اضافی در خواست نصب آن را بر روی خودروی خود می نماید. از این سیستمهای مکمل می توان از ترمز ABS ، ایربگ و امثالهم نام برد . اما همانطور که گفته شد نصب آنها اجباری نیست بلکه بدرخواست مشتری نصب می شوند.

5. در حاليکه نصب سیستم ABS در هیچ کجای دنیا اجباری نیست به ناگهان به در خواست سردار رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ، هئیت محترم دولت ، بر خلاف قانون مصوب نصب این سیستم مکمل را اجباری اعلام می نماید.

6. بدیهی است اگر خودروسازی دل و جرئت شکایت کردن داشته باشد می تواند به مراجع صالحه مانند دیوان عدالت اداری شکایت برد تا نظر مصوبه اخیر را لغو نمایند. اما...؟

7.بر اساس اظهارات مستند سردار رویانیان (31/5/87) 40 درصد تلفات مرگبار جاده‌ها در ارتباط با تصادف با کامیون مي‌باشد که به احتمال زیاد بخش عمده ای از آنها به خاطر سبقت راننده در جاده ای تنگ و باریک حادث میشود چه بسا اگر جاده 4 بانده می‌بود ، این اتفاق نمی افتاد. و باز بر اساس اظهارات سردار رویانیان در همان تاريخ 20 درصد تلفات مرگبار ، در ارتباط با رانندگان موتور سیکلتها است .

8.حال پرسیدنی است چگونه با نصب ترمز ABS بر روی نزدیک به یک میلیون خودروی سواری ، در هر سال و با هزینه ای حدود 700 میلیارد تومان ، آنهم بصورت ارزی ، می توان جلوی آن 60 درصد تلفات مرگبار را گرفت.

9. آیا بهتر است سالی 700 میلیارد تومان را صرف واردات ترمز ABS کنیم یا آنرا صرف اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ها کنیم؟ به گزارش ایرنا 156 نماینده مجلس شورای اسلامی در 4/5/87 طی نامه ای به رئیس جمهور محترم خواستار تأمین بودجه ای معادل 200 میلیارد تومان اعتبار برای حذف نقاط حادثه خیز شدند . اینکه دولت محترم به در خواست ایشان لبیک گفت یا خیر خبری منتشر نشده اما وقتی در 10/2/86 یعنی 9 ماه بعد سردار رویانیان می فرمایند: تعداد نقاط حادثه خیز با شناسنامه کشور 1560 و تعداد نقاط حادثه خیز بدون شناسنامه دو برابر این رقم است. به معنی آن است که پاسخ 156 نماینده مجلس مثبت نبوده است .

10. در انجمن خودرو سازان بیش از 3 صفحه حاوی خلاصه بیانات و اظهار نظرهای وزرا از سال 1380 تا کنون وجود دارد که از غیر استاندارد بودن جاده ها شامل باریک بودنشان، شعاع قوسها و شیبهای غیر مهندسی و همچنين كمبود شديد اتوبان و بزرگراه در سراسر كشور گلايه کرده اند. در اینجا فقط به چند مورد اشاره میکنیم:

· سردار رویانیان 10/6/87 ، در سال 1368 تهران باید 500 کیلومتر بزرگراه می داشت در حالیکه 20 سال بعد يعني در سال 1387 فقط 300 کیلومتر بزرگراه دارد.

· سردار رویانیان 20/11/86 ، متاسفانه جاده های شهری و بین شهری کشور از استاندارد و ایمنی لازم برخوردار نیستند.

· سردار رويانیان 2/1/86 ، 70درصد تصادفات و تلفات جاده ای به دلیل فرسودگی راه ها است.

· سردار انصاری 20/1/83 ، کشور به 16 هزار کیلومتر اتوبان و بزرگراه نیاز دارد.

· کارشناسان بانک جهانی 21/7/84 ، وضعیت ایمنی جاده های ایران در حال وخامت است.

· وزیر راه و ترابری 14/4/82 ، اگر بزرگراه سازی رواج یابد میزان مرگ و میر ها، تصادفات و سوانح به یک دهم رقم فعلی کاهش می یابد.

11. دغدغه و دلشوره سردار رویانیان برای کاهش تلفات نیروی انسانی و کاهش میزان تصادفات که خسارت ناشی از آن سر به میلیاردها تومان میزند، قابل درک است و ما هم با ایشان هم‌راي و هم صداییم. اما حل مشکل به طریق دستوری و فرمایشی مخصوصاً اگر به زیان اقتصادی ملی باشد راه به جایی نمی برد.
به جای پاک کردن صورت مسئله باید مسئله را از راه های قانونی و اقتصادی حل و فصل کرد. در‌خواست از دولت و مجلس شورای اسلامی برایافزایشبودجه وزارت راه براي چهار بانده کردن جاده های اصلی کشور و رفع نقائص 1560 نقطه حادثه خیز و افزایش بزرگراهها از جمله در داخل کلان شهرها و توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری و حومه شهرهای بزرگ از جمله برنامه مصوب مجلس شورای اسلامی، يعني همان مواردی که سردار گرامی در مصاحبه دیروز 10/6/87 خود با خبرگزاری ایسنا به آنها اشاره کرده اند کارساز است ولاغیر.

داود میرخانی رشتی – دبیر پیشین انجمن خودرو سازان ایران

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"